trompet.nl > forum > Toon onderwerp - fitnessforbrass
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 11:55 

Martijndelange schreef:
en als dat óók lukt... stop je de leadpipe tussen je lippen en houd je je trompet horizontaal zeker?

Ja! Precies! en als dat lukt zie ik daar graag foto's van :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 11:58 
Moderator

je traint dan je spieren om iets vast te houden tussen je lippen, terwijl je je mondstuk tegen je lippen hebt ( als het goed is ). En de bewegingen die je maakt als je speelt hebben niet zoveel te maken met de bewegingen als je je lippen klemvast rond een voorwerp perst.
Dus ik mis de relevantie een beetje denk ik, kan iemand mij dit uitleggen, wat het overgrote voordeel ervan is??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 13:12 

Met een potlood tusssen je lippen sterk je de hoeken van je mondspieren. Daardoor kun je langer een pucker embouchure volhouden waardoor je minder snel gaat drukken als het wat zwaarder wordt.

Je houdt dus langer de lippen in je mondstuk ipv dat je ze door te drukken het mondstuk in je lippen drukt (non-pressure).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2004 18:51 

Citaat:
De truc met de potlood moet je wel niet te lang doen! je lippen kunnen daarvan behoorlijk overbelast raken! 30 seconden per dag is eigenlijk lang genoeg, en wanneer je het begint te voelen moet je zeker stoppen!.

het gebruik van de fitnessbrass kun je zien als een sporter die de gym ingaat om wat met gewichten te werken.
resultaat, je spieren worden sterker en kunnen zelfs bij zware belasting nog goed gecoordineerd werken.(zoals erik reeds zei)

maar ik denk niet dat je door 30 sec krachttraining veel aan kracht zal winnen. tuurlijk is het vermoeien d en moet je het in het begin rustig aan doen. maar het potlood of de fitnessbrass neerleggen van zodra het pijn gaat doen is ook de bedoeling niet. moest elke sporter een training staken op het moment dat het begint pijn te doen dan zouden ze er nog niet te veel van terecht brengen.

ik gebruik de fitnessbrass regelmatig en ik tel geen seconden of zo...
maar wanneer ik voel dat de spieren het goed lastig krijgen, rust ik een minuut of twee en dan opnieuw.... (dit terwijl ik tv kijk of zo) soms zit ik dan wat te bekketrekken om de spieren te laten doorbloeden en ophoping van melkzuur (wat stijfheid teweeg brengt) te voorkomen. (van dat bekketrekken kan ik je mss wel een mooie foto bezorgen :wink: )

bouw dat geleidelijk op. natuurlijk zal je in het begin de dag erna wat langer moeten inspelen of zo voor het weer losjes zit, maar dat heb je nu eenmaal na krachttraining.

neem de tijd om rustig op te bouwen maar wees niet bang wanneer het eens pijn doet, met het de dag erna wat rustiger aan te doen is alles weer in orde...

Citaat:
Wanneer dit met gemak lukt probeer het dan eens met je mondstuk! Das weer een stukkie zwaarder.....

eerst zeg je stoppen als het pijn doet, en dan zeg je iets als: stop dan nu maar een halve kilo ijzer tss je lippen!?
dat begrijp ik niet goed.

en ook denk ik dat het geen zin heeft zo'n zware dingen te gaan gebruiken.
trompetspelen is een 'duursport'. waarbij gedurende lange tijd (1 tot 3 uur) een constante prestatie moet geleverd worden. en niet als gewichtheffen, 4 sec een onnoemelijk zwaar gewicht kunnen tillen. dus moet je uw training daar ook aan aanpassen. beter 10X20 sec met een potlood dan 2X5 sec met een mondstuk!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2004 12:03 

Tja, ik ben zelf niet zo ver dat ik het met een mondstuk voor elkaar krijg. Maar als je dus weet waar het goed voor is, zie de reactie van Erik, krijg je dus steeds sterkere lippen door dit te doen. Wanneer je lippen sterk genoeg zijn om aan iets zwaarders te beginnen, heeft het wellicht meer effekt.

Ik weet alleen dat het mij met een potlood redelijk lukt, en iemand die bij mij in een band zit kan het volgens mij uren met een mondstuk. Deze kan wel op het eind van een 4 uur durend optreden nog een c4 spelen en ik kan dat ook niet op het begin van een optreden momenteel!

Ik zeg niet dat dat komt door die oefening, maar die doet dat dus wel dagelijks!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2004 13:13 

heb je ooit iemand deze oefening met een mondstuk zien doen?????

lijkt mij enigszins overdreven, maarja....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2004 17:03 

laat dat mondstuk inderdaad maar voor wat het is!!
nl om in te blazen

Profiel  

Berichttitel: Misschien is dit het antwoord
BerichtGeplaatst: 14 nov 2004 19:03 

Allen bedankt voor het meedenken, maar ik denkt ook aan de volgende mogelijkheid.

Wanneer je het pijpje, houtje of een potloodje aan het andere eind omhoog wil krijgen door middel van je lippen, wat gebeurt er dan met je kin, juist de kin gaat iets naar voren.
Waardoor de onderlip ook iets naar voren komt, bijna gelijk met de bovenlip. Daardoor is de druk op onder- en bovenlip gelijk verdeeld. Wat de uithoudingsvermogen van blaasinstrument spelen bevorderd en een veel vollere toon voortbrengt.

Laat me even weten of ik het niet goed heb.

Groetjes Co v/d Weerdhof

P.S. Ik was laatst bij een optreden van een saxophonist, die zijn sax op zijn kin kon laten balanceren plus dat hij nog wat danspasjes erbij maakte. Ik ben al drie weken, elke dag bezich om mijn trompet via de mondstuk op mijn kin te laten balanceren. Maar goed dat ik zelf al aardig deuken kon wegmoffelen ander raakt mijn oefentrompet aardig uit onbelans. Een collega van mij, is een karnaval gek en die had een ander oplossing, de trompet op z'n hoofd te zetten, na een poosje kreeg hij hoofpijn, of het van de bier kwam of van de trompet kon hij niet zo snel achterhalen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur