trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verloedering van de jazz
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verloedering van de jazz
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 14:15 

voor mijn nederlands examen moet ik een tekst schrijven. en waar kan ik dan beter over praten dan jazz. en daarom laat ik hier een proefballonnetje op: verloedert de jazz? is de muziek verkocht aan de commersie? en waar gaat het naartoe. ik zie als goed voorbeeld het North Sea Jazz. we zien steeds meer dat er commersiele band en artiesten op komen treden die eigenlijjk niet in het orginele beeld van dit evenement passen. of is het zo dat eigenlijk vanaf het begin van de jazz de muziek steeds zich aanpas aan wat de massa slikt. is het niet miles davis, degene die de jazz zo veel malen een andere kant opstuurde, die deze trend heeft ingezet? wat vinden jullie

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 15:30 

Ik vind niet dat de Jazz verloederd. Er zijn nog steeds verschillende stromen in de jazz zichtbaar en het wordt mijn inziens wel wat commercieler, maar niet ten koste van.

Succes ermee

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 15:32 

Wat ik me afvraag is wat er op zich mis is met commercie en dus geld verdienen.
Ik denk dat "kleine acts" voor een groot publiek kunnen optreden op North Sea dankzij de grote acts die het grote publiek trekken. En slaat het dan aan bij dat ( grotere) publiek dan is dat toch gewoon winst.

Misschien is dat niet meer de pure jazz in de ogen van anderen maar dat maakt mij dan wel nieuwsgierig naar de defenitie van jazz bij zij die dat beweren.
Ik denk dat wanneer je mensen trekt met een op het eerste gezicht misschien niet als jazzmuzikant bekend staande act en ze maken op zo'n festival ook kennis met "echte jazz" dan zou de vonk wel eens over kunnen slaan en daar lijkt me niets mis mee.

Het feit dat je op NS kunt genieten van een gevarieerd programma is denk ik de kracht van het evenement en voor elke act daar aanwezig de kans om dat grote publiek te pakken en wil je dat niet dan hoeft het natuurlijk niet. En naast NS zijn er volgens mij nog net zoveel ( of zo weinig) podia waar de "echte kenner" zijn hart op kan halen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 17:41 

Ik vind Jazz Middelheim in België b.v. iets voor de echte liefhebbers die niet op zgn. namen af komen. Het is niet zo grootschalig en niet zo opgefokt met security en dat soort dingen. Gewoon relaxt en goeie muziek.
Ik kom al behoorlijk lang op het NSJ. Het is en blijft een fantastisch festival alleen is het de laatste tien jaar net zo'n hype geworden als Sail Amsterdam, Night of the Proms en andere terugkerende evenementen. Je moet er geweest zijn anders tel je niet mee.
Er zijn bedrijven die kaarten opkopen voor relaties. Er worden zaken gedaan. Dat vind ik jammer. Ik spreek wel eens van die zgn. jazzliefhebbers die lopen te roemen over een geweldige artiest/muzikant die ze op het North Sea hebben gezien. Als diezelfde muzikant bij hun in de buurt in de kroeg speelt zie je ze niet.
Het nadeel van de popartiesten die ze aantrekken om de zalen vol te krijgen is dat het zo gigantisch druk is geworden dat je bijna nergens meer fatsoenlijk binnen kunt. Ik bedoel Alicia Keys en Santana b.v. zijn al lang wereldberoemd. Die trekken toch wel volle stadions.
Ik heb nog wel een leuk ideetje voor Mojo dat volgens mij wel aanslaat: Marco Borsato met big-band!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur