over mondstukken zal iedereen hier een beetje hetzelfde zeggen denk ik. proberen! er bestaat geen 'beste' of 'betere' mondstuk.de een speelt liever op een 1 1/2C de ander op een 3C. ik speelde jaren op 1 1/4C. en ben nu overgestapt naar een 3C omdat ik mij daar nu beter bij voel.
het laten aanmeten heb ik mijn bedenkingen bij. je ziet trompettisten met grote lippen op kleine mondstukken spelen en omgekeerd, terwijl er dan mensen zijn die zeggen 'met grote lippen moet je op een groter mondstuk spelen'. ga gewoon op je gevoel af.
de 1 1/2C is een mondstuk die wel door meerdere trompettisten gebruikt wordt. zo goed als iedere trompettist die ik persoonlijk ken speelt op een 1 1/2C. het zorgt voor een mooie volle klank. maar het is dikwijls ook het enige die door docenten in de muziekschool wordt voorgesteld eenmaal de leerling een bepaald niveau heeft. terwijl er zoals je zegt wel meerdere zijn, waarvan er mss zijn die voor jou persoonlijk beter aanvoelen en werken.
zolang je je goed voelt op je 1 1/2C zou ik er bij blijven, tenzij je nieuwsgierig bent naar andere.... dan kan het geen kwaad om die even te proberen.
als je ze probeert mag je wel niet op de eerste indruk afgaan. soms spelen ze geweldig als je ze in de winkel test. maar als je er eens een week op speelt kan het wat minder zijn, dus gedurende langere tijd testen is niet slecht! (als dat mogelijk is natuurlijk)
tabellen van mondstukken zijn op het net te vinden, maar die links heb ik persoonlijk niet....
over die ervaren trompettisten.
ik ben ook maar een amateurtje. maar studeer al jaren meerdere uren per dag, lees enorm veel, en probeer nog steeds zo veel mogelijk bij te leren. ik ken professionelen die heel verdienstelijke trompettisten zijn maar waarmee je geen gesprek moet aangaan over trompet spelen. of je mag toch zeker niet in detail gaan treden
de term 'ervaren' is relatief.....
en waar zou je je ervaring moeten opdoen als je je nooit mag mengen met de 'ervaren' trompettisten? staar je dus niet blind op je niveau of dat van anderen. we hebben tenslotte allemaal een ding gemeen!! de liefde voor de trompet!
Amen