trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vincent Bach 1 1/2 C?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vincent Bach 1 1/2 C?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 18:26 

Nou dit wordt dus de eerste keer dat ik op dit forum ga schrijven, aangezien ik nooit heb geweten dat er zoiets was als een trompet-forum. :oops:
Ik wilde eigenlijk even weten wat het nou betekent als je een Vincent Bach 1 1/2 C hebt, want dit mondstuk heb ik namelijk, maar heb eigenlijk helemaal geen idee wat dat nou eigenlijk inhoudt. Ja, het zou kunnen zijn dat ik een beetje dom over kom, maar ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht tot de laatste tijd. Ik ga dit jaar mijn D-examen doen. DIt zou ik eigenlijk vorig jaar al hebben gedaan, maar dat doet er nu niet toe. Ik wil eigenlijk wat meer weten over mijn mondstuk en of er geen andere of betere mogelijkheden zijn. Opzich is dit mondstuk wel goed, maar ik weet dat mijn vader zich een mondstuk heeft aan laten meten en dat er dus heel veel verschillende zijn. :oops:
Kan iemand mij hierbij helpen? Dit zou ik wel op prijs stellen!

O ja, nog een ding..zitten er op dit forum eigenlijk alleen maar ervaren trompettisten? Want ik geloof dat ik hier alleen maar een amateurtje ben met mijn D-niveau :oops:

Ik hoop dat ik reactie krijg..

Groetjes

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 18:39 

voor info over je mondstuk kan je beter bij iemand anders zijn, maar over ervaren trompettisten kan ik je misschien wel wat vertellen.

ten eerste, wat vind jij een ervaren trompettist?
hangt dat af van je diploma's?
of van hoe lang je al speelt?

ik speel nu 8 jaar en heb toch ook al een zekere soort van ervaring vind ik. maar heb niet meer dan een A diploma.

jij voelt jezelf maar een amateur omdat je op D-niveau zit. volgens jou zou ik dus nog minder zijn dan een amateur met alleen maar mijn A-diploma.

ik denk dat er het hier wel gelijk verdeelt is met profs en amateurs, maar misschien dat er wel amateurs zijn die heel veel ervaring hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 18:47 

ja daar zeg je me wat!

Nee je hebt wel gelijk eigenlijk. Ik heb ook niet meteen een definitie klaar voor ervaren trompettist. Ik vind iemand ervaren als diegene weet waar hij het over heeft en een redelijke kennis van muziek heeft en natuurlijk van zijn instrument. En dat heb ik totaal niet. Ik vind mezelf helemaal niet ervaren, want in dergelijke discussies kan ik helemaal niet meepraten, misschien heb ik daar de leeftijd ook niet voor.

Maar ik wil niemand daarmee beledigen hoor, maar ik denk inderdaad dat ervaring niet helemaal afhangt van je diploma's. Het zegt natuurlijk wel iets over je niveau, maar tussen D-muzikanten zitten ook nog zoveel verschillen. Ik wil in ieder geval gewoon wat meer te weten komen over mijn trompet en mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 19:51 

Persoonlijk zegt een diploma me helemaal niets! Ik heb zelf A, A en C! (Twee keer A, was een foutje van de muziekschool :lol: ) Ik heb er totaal geen behoefte aan om nog eens examen te gaan doen! Ik weet wel dat je wel wat moet kunnen om je D diploma te halen, dus daar hoef je je alvast niet voor te schamen! :lol: Overigens denk ik dat er op dit forum veel meer amateurs zitten dan beroepstrompettisten! En de niveaus lopen uiteen van absoluut beginnend tot (in mijn ogen) absoluut top!

Ik speel zelf ook op een Bach 1 1/2C! Mij bevalt dat prima, maar toch blijf ik zoeken naar nog beter! Ik weet dat het er moet zijn, dus waarom zou ik het dan niet vinden?
Mijn ervaring is inmiddels wel dat je hier op dit forum informatie kan vinden over (bijna) elk merk en type mondstuk of trompet, maar dat je toch zelf degene bent die er op moet spelen! Zelf proberen dus! Ga gewoon naar een muziekwinkel en probeer van alles uit!

Verder kan de zoekfunktie je al een heel eind op weg helpen, denk ik! Ook voor je vraag over die Yamaha trompet! Er is zeker over Bach's en Yamaha's hier al veel gezegd!

Voor het overige:

Welkom op dit forum! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 20:00 

Als je meer wilt weten over je instrument raad ik je aan te zoeken naar literatuur.
Een handig boekje die ikzelf ook heb is die van Hugo Pinksterboer, Tipboek voor Trompet en trombone bugel en cornet.
Veel informatie over de trompet in de breedste zin van het woord in dit boekje.
Ook een hoofdstuk over mondstukken zodat je weet welke kant je opgaat als je een andere maat neemt.
Ook op trompet.nl kun je veel nutigge informatie geven ze beschrijven ook het mondstuk.
Mondstuk bepalen voor jezelf blijft moeilijk mijn ervaring is dat er maar weinig zijn die een goed advies geven en je meestal laten zwemmen.
Ze komen al gauw met een standaard antwoord van, tja een mondstuk is heel persoonlijk.
Aanmeting is voor mij geen optie, liever een goeie adviseur maar deze moet je dus zoeken met een lantaarn.
Succes met de hobby.

pi

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 20:08 

over mondstukken zal iedereen hier een beetje hetzelfde zeggen denk ik. proberen! er bestaat geen 'beste' of 'betere' mondstuk.de een speelt liever op een 1 1/2C de ander op een 3C. ik speelde jaren op 1 1/4C. en ben nu overgestapt naar een 3C omdat ik mij daar nu beter bij voel.

het laten aanmeten heb ik mijn bedenkingen bij. je ziet trompettisten met grote lippen op kleine mondstukken spelen en omgekeerd, terwijl er dan mensen zijn die zeggen 'met grote lippen moet je op een groter mondstuk spelen'. ga gewoon op je gevoel af.

de 1 1/2C is een mondstuk die wel door meerdere trompettisten gebruikt wordt. zo goed als iedere trompettist die ik persoonlijk ken speelt op een 1 1/2C. het zorgt voor een mooie volle klank. maar het is dikwijls ook het enige die door docenten in de muziekschool wordt voorgesteld eenmaal de leerling een bepaald niveau heeft. terwijl er zoals je zegt wel meerdere zijn, waarvan er mss zijn die voor jou persoonlijk beter aanvoelen en werken.

zolang je je goed voelt op je 1 1/2C zou ik er bij blijven, tenzij je nieuwsgierig bent naar andere.... dan kan het geen kwaad om die even te proberen.
als je ze probeert mag je wel niet op de eerste indruk afgaan. soms spelen ze geweldig als je ze in de winkel test. maar als je er eens een week op speelt kan het wat minder zijn, dus gedurende langere tijd testen is niet slecht! (als dat mogelijk is natuurlijk)

tabellen van mondstukken zijn op het net te vinden, maar die links heb ik persoonlijk niet....

over die ervaren trompettisten.
ik ben ook maar een amateurtje. maar studeer al jaren meerdere uren per dag, lees enorm veel, en probeer nog steeds zo veel mogelijk bij te leren. ik ken professionelen die heel verdienstelijke trompettisten zijn maar waarmee je geen gesprek moet aangaan over trompet spelen. of je mag toch zeker niet in detail gaan treden :lol:

de term 'ervaren' is relatief.....
en waar zou je je ervaring moeten opdoen als je je nooit mag mengen met de 'ervaren' trompettisten? staar je dus niet blind op je niveau of dat van anderen. we hebben tenslotte allemaal een ding gemeen!! de liefde voor de trompet!

Amen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 22:39 

Volg-Olg schreef:

...En dat heb ik totaal niet. Ik vind mezelf helemaal niet ervaren, want in dergelijke discussies kan ik helemaal niet meepraten, misschien heb ik daar de leeftijd ook niet voor...

leeftijd maakt niets uit hoor :wink: ik zag net op je cu2 dat ik maar 1½e maand ouder ben en dat meepraten mij lukt redelijk hoor :wink: :wink: :wink:

en namens mij ook welkom

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2004 15:23 

Nou in ieder geval bedankt voor de leuke reacties :lol:

Ik denk ook dat een mondstuk heel persoonlijk is, ik vind mijn mondstuk beter spelen dan een Bach 7 c, en mijn leraar zegt ook dat het een betere klank geeft, maar het is wat moeilijker in de hoogte. Alleen heb ik geen problemen met in de hoogte spelen, alhoewel ik dat niet lang volhoudt.

En ik ben inderdaad nieuwsgierig of er nog mondstukken zijn waar ik beter op kan spelen, of een beter klankgehalte krijg of een scherpere toon, en noem maar op!

Dit is idd wel een kwestie die van persoon tot persoon verschilt, maar ik wilde eigenlijk gewoon even weten of ik een normaal mondstuk had, of misgien wel excentriek 8)

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties..ennu nou ben ik toch maar weer mooi even op dit forum gekomen!

O ja wat mijn leeftijd betreft! Ik wist ook al niet wat voor leeftijdscategorie er hier zo rond speelt, ik hoopte al dat er ook wat jongere mensen waren! Want muziek maken onder jongeren wordt nogal eens gezien als een duffe hobby, wat ik overigens behoorlijk irritant vind! Want wat is er nou leuker dan zelf muziek maken? (ok er zullen vast wel dingen zijn), maar ik moet natuurlijk even mijn hobby promoten!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur