tommy schreef:
het is niet zo dat highblowers op een bepaald type trompet spelen omdat ze er hoog kunnen op spelen. als het zo was dan kocht iedereen zo'n trompet en waren we allemaal highblowers. die spelen hoog op elk type trompet. een kleinere boring kan helpen maar dan heb je weer trompettisten (vb. lynn nicholson) die op een large bore spelen en die verdomd hoog komen. mijn martin committee heeft een grote boring. maar ik kom er even hoog mee als mijn getzen capri. idem dito met mondstukken. mijn 3C of mijn 1 1/4C maken geen verschil in hoogte, enkel de klank is beter in de hoogte op mijn 3C.
dus zoals reeds gezegd. STUDEREN!
en wat? wel...gekende boeken zijn: james stamp, het boek firness for brass van frits damrow, (anderen kunnen dit lijstje mss verder uitbreiden....)
mss tot je grote verbazing zul je zien dat in deze boeken meer extreem laag dan extreem hoge oefeningen staan.dat is dan ook de manier om je bereik uit te breiden. ik heb het boek van damrow niet, maar heb hier al gelezen dat er goede en nuttige tekst in staat die je wel verder zullen helpen.
een goede docent is mss ook geen slecht idee
even off-topic als ik mag...
tommy ik zie dat je in hooglede woont, das nie zo ver van waar ik woon (ledegem), in welke muziekverenigingen speel je zoal?