trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha trumpet ytr6310 Z
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 01:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 19:19 

tommy schreef:
het is niet zo dat highblowers op een bepaald type trompet spelen omdat ze er hoog kunnen op spelen. als het zo was dan kocht iedereen zo'n trompet en waren we allemaal highblowers. die spelen hoog op elk type trompet. een kleinere boring kan helpen maar dan heb je weer trompettisten (vb. lynn nicholson) die op een large bore spelen en die verdomd hoog komen. mijn martin committee heeft een grote boring. maar ik kom er even hoog mee als mijn getzen capri. idem dito met mondstukken. mijn 3C of mijn 1 1/4C maken geen verschil in hoogte, enkel de klank is beter in de hoogte op mijn 3C.

dus zoals reeds gezegd. STUDEREN!

en wat? wel...gekende boeken zijn: james stamp, het boek firness for brass van frits damrow, (anderen kunnen dit lijstje mss verder uitbreiden....)

mss tot je grote verbazing zul je zien dat in deze boeken meer extreem laag dan extreem hoge oefeningen staan.dat is dan ook de manier om je bereik uit te breiden. ik heb het boek van damrow niet, maar heb hier al gelezen dat er goede en nuttige tekst in staat die je wel verder zullen helpen.

een goede docent is mss ook geen slecht idee

even off-topic als ik mag...
tommy ik zie dat je in hooglede woont, das nie zo ver van waar ik woon (ledegem), in welke muziekverenigingen speel je zoal?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 20:21 

aha ledegem!! mijn ma is daar jaren trainster van de volleybalploeg geweest! ben praktisch opgegroeid in de sporthal van ledegem :D (woonde vroeger in beselare)

ik speel bij de fanfare van hooglede, de harmonie van beselare en tot voor kort ook wel eens bij de fanfare van zarren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2004 13:55 

Ik heb zelf een Yamaha 6310 ZS (<- bobby shew)
Ik weet niet wat de S precies uitmaakt t.o.v. de 6310 Z

Als ik op een bach 37' speel moet daar toch veel meer lucht in hoor!
En ook mijn Holton st302 (MF-Horn) moet kubieke meters lucht bij voordat hij lekker speelt.
Dus dat is maar relatief

Qua hoogte zit ik nu redelijk vast op de F3 en als ik een goede dag heb komt er ook nog wel een A of een B uit.

[off topic]
Ik heb hem trouwens 2 weken geleden laten modificeren (invriezen) en je kunt zeggen wat je wilt maar het werkt echt!
Je raakt de noten ontzettend veel makkelijker in de kern en men zegt dat mijn klank er ook op vooruit is gegaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2004 14:22 

S staat bij Yamaha volgens mij gewoon voor Silver, oftewel verzilverd... de discussie over de modificatie wordt elders gevoerd.. maar goed, in elk geval gefeliciteerd met je verbetering!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur