trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eclipse
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 11:38 

Dat is een afschroefbare beker. De Master serie heeft verschillende bekers om er op te schroeven. Net zoals hun Master piccolo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 12:09 

erikveldkamp schreef:
Dat is een afschroefbare beker. De Master serie heeft verschillende bekers om er op te schroeven. Net zoals hun Master piccolo.

Dat hebben ze ook, maar Marnix heeft gelijk. Kijk maar. Je ziet de schroef zelf op deze foto:
Afbeelding

Ik heb de c-trompet een tijdje geprobeerd (de Stomvi Master), en daar had je dat ook bij. Viel trouwens tegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 12:33 

Ik heb de folder nog eens goed na gekeken, Marnix heeft gelijk... :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 14:27 

Wat mij opvalt is dat de meeste trompetbouwers van tegenwoordig op zoek zijn naar een trompet met minder weerstand. Nu begrijp ik dat niet helemaal want je hebt een zekere weerstand nodig om te kunnen spelen. Je moet ergens tegen aan kunnen blazen.
Het schijnt dat de Inderbinen trompetten prachtig spelen maar na een uurtje zit je al stuk. Te weinig weerstand.
Ik las laatst van Karl Sievers het volgende; hoe groter de boring, des te meer weerstand. Iets om over na te denken. :idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 14:43 

Weerstand zit in veel dingen, dat heeft niet alleen met boring te maken.

1. weerstand door de grootte van de opening tussen de lippen.
2. weerstand door de grootte van de cup van het mondstuk
3. backbore van het mondstuk
4. de leadpijp taper
5. de ronding van de stembocht
6. de dikte van de pijpen en welk materiaal is gebruikt

etc. etc.

Hoe groter de boring, des te minder weerstand trouwens. Je hebt meer weerstand als je door een rietje blaast dan door een pvc buis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 21:35 

marnix schreef:
Ik ben in het bezit van een olds recording 1966, en mijn ervaringen zijn dat je in het begin heel erg moet wennen aan het instrument, en sinds dat moment wilde ik nooit meer een andere trompet. Ik ben eraan gewend, en die trompet reageert heel flexibel op al mijn input. ( zoals je zei: allround ). De stemmingsproblemen die jij omschrijft en het raar aanspreken van bepaalde noten ben ik nog nooit tegen gekomen bij mijn trompet, behalve in het begin, toen geen enkele noot goed aansprak :wink: .

Maar de zaken die jij omschrijft herken ik in iemand die ook een olds recording heeft, maar dan met een nikkelzilveren leadpijp ipv een messing zoals die van mij. Heb jij toevallig ook een nikkelzilveren leadpijp??

Nee ook een roodkoperen; ik denk dat ik mijn 'minpuntjes' iets moet nuanceren: het iets moeilijker binden van e naar g is marginaal maal wel merkbaar als ik het vergelijk met van d naar f; het zal toch wel ook tgv het mondstuk zijn (spreekt goed aan, open toon over het hele bereik, stabiele tonen maar iets minder in dergelijke bindingen), alleen het probleem met de hoge e boven de balk kan ik tot dusverre niet oplossen (met een een veel ondieper mondstuk bijv de 14A4a gaat het natuurlijk iets makkelijker maar dan nog is de e veel moeiljker dan de es of de erboven gelegen f); bovendien wil ik niet aan toon inleveren. Het is geen kwestie van wennen, ik speel deze Olds al vele jaren.; behalve dit kleine probleem een heel fijne toeter die ik nooit weg doe.
Zo hoog hoef ik ook zelden te spelen maar ik wil het gewoon kunnen en ben daarom benieuwd of het op een andere trompet wel beter lukt.
Wb het intoneren dus: zo lang ik deze tp als enige gebruik geen probleem; ik las ook op Amerikaanse sites dat deze Olds niet zo vergevingsgezind is, iets wat jij ook aangeeft maar ik houd wel van karakter.
Bedankt voor je commentaar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur