trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Harmonie orkesten - Wat zijn zo'n beetje de beste Harmonie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 13:57 

Ik vind dat een beetje flauw (is de realiteit, weet ik). Je moet juist proberen jeugd te stimuleren een instrument (trompet) te gaan bespelen en proberen ze op het niveau van de Harmonie te brengen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 15:15 

Daar ben ik het ook mee eens, maar wat ook al eerder is gezegd, je ontkomt er soms niet aan. Vooral als je kijkt wat voor een hoop "vreemde"instrumenten sommige componisten er in een nieuw (concours)werk stoppen. Celli, harpen, het moet niet veel gekker gaan worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 16:40 

Citaat:
Quote: HighQ ( 16:15 op 10 april 2002 )<br>Vooral als je kijkt wat voor een hoop "vreemde"instrumenten sommige componisten er in een nieuw (concours)werk stoppen. Celli, harpen, het moet niet veel gekker gaan worden.
<p>Vreemde instrumenten ? Nou....ik weet niet of je weet wat voor muziek wij spelen (concert-afdeling), maar dit zijn meestal symphonische bewerkingen.....pak maar een "Daphnis & Chloé" van Ravel....nou...daar MOET je toch een Harp in hebben hoor...of dacht je dat met een trompet/klarinet/fluit/sax of te lossen ? ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 16:57 

Kijk, op die beet zat ik te wachten. Symfonische muziek is geweldig. Maar die muziek is niet voor niets "symfonische" muziek. Het is bedoeld voor symfonie-orkest (met violen enzo):o)en niet voor een harmonie met een woud aan klarinetten. Sommige symfonische muziek leent zich overigens redelijk goed voor bewerking voor harmonie-orkest, zoals Mahler, Ravel, Debussy en R. Strauss bijvoorbeeld. <br>Een harp is dan ook incidenteel, maar als je een halve cello-sectie toevoegd aan je orkest ga je, naar mijn mening, echt te ver. Straks zit er gewoon een half strijkorkest bij. Misschien is het wel een signaal naar de hedendaagse hafabra componisten voor meer goede/interresante muziek voor harmonie orkesten op dat niveau. Laat ze eens iets schrijven dat recht doet aan het hoge niveau van de orkesten, de smaak van de luisteraar en de bezetting van het standaard orkest (harmonie of fanfare).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 17:04 

Citaat:
Quote: HighQ ( 17:57 op 10 april 2002 )<br>Het is bedoeld voor symfonie-orkest (met violen enzo):o)en niet voor een harmonie met een woud aan klarinetten. Sommige symfonische muziek leent zich overigens redelijk goed voor bewerking voor harmonie-orkest, zoals Mahler, Ravel, Debussy en R. Strauss bijvoorbeeld.<br>
<p>Maar het klinkt heerlijk als je zo'n muziek hoort of speelt! Zoiets kunnen "simuleren" met een orkest vergt heel wat kennis van de arrangeur, dirigent en orkestleden denk ik toch..<p>
Citaat:
<br>Een harp is dan ook incidenteel, maar als je een halve cello-sectie toevoegd aan je orkest ga je, naar mijn mening, echt te ver. Straks zit er gewoon een half strijkorkest bij. (harmonie of fanfare).
<p>Mee eens! :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 17:31 

Als je die muziek graag hoort, ga dan eens naar een concert van een goed symfonie orkest. Met violen(goede althans) is het allemaal nog veel geweldiger. Echt waar!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2002 18:01 

Citaat:
Quote: HighQ ( 18:31 op 10 april 2002 )<p>Als je die muziek graag hoort, ga dan eens naar een concert van een goed symfonie orkest. Met violen(goede althans) is het allemaal nog veel geweldiger. Echt waar!
<p>ja..oke....als je een opname van die mzuiek wilt, oke...koop dan een opnamen van de Chicago, Berliner of zo....maar heeft geeft zelf gewoon een kick om dat in een Harmonie-orkest te "maken"<br>Nooit gedaan dan ???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur