trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Toonvorming
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2004 16:24 

Ik weet niet precies wat dat laagje stof veroorzaakt maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je niet helemaal in de kern van de noot speelt.

Speel bijv. een g in de balk en probeer daar het wijzigen van lipstand en/of wijzigen van de stand van je trompet (dus omhoog of omlaag) de beste volle klank te vinden voor die noot. Ga zo je hele register af.

Het kan ook zijn dat je veel ruis in je toon hebt. Dat kun je ondermeer verbeteren door alleen op je mondstuk te buzzen. Zo concentreer je je meer op het spelen in de kern van elke noot. Als je op je mondstuk in de kern van een noot kunt spelen (en dus ook zuiver) kom je al een heel eind op weg hoe het ook op je trompet zou moeten.

Het lijkt mij trouwens dat een leraar hierbij ook moet helpen. Daar wordt ie voor betaald.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2004 09:48 

Ik weet wat je bedoelt dat een docent je een "aanwijzing" geeft en je alleen nog maar verder het bos in jaagt. Ik had ook zo'n leraar, ook in Gorinchem :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2004 10:12 

En misschien is The Balanced Embouchure wat voor je :wink: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2004 17:01 

Laat ik die nu net besteld hebben.. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 08:46 

Afgezien van het sociale gehalte van de opmerking: Als je docent je niet kan vertellen wat je moet ondernemen, wordt het tijd voor een andere docent: hier wordt ie nou net voor betaald 8)

Verder:

Stoffig laagje over je toon: Hoor je het zelf ook? zo niet, dan moet je daar eerst eens op gaaan letten.

Andere maat mondstuk kan soms ook helpen: een collegatrompettist (eigenlijk bugelblaaster, maar ja, die hadden we niet nodig in onze harmonie....... :mrgreen: ) had een trompet/mondstuk geleend, en klonk ook zeer stoffig. na wisselen van het mondstuk (1.5C ipv 7C) een wereld van verschil. blijkt later dat ze op de bugel ook veel groter blies......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 13:21 

Volgens mij een steengoeie methode voor toonvorming, mét voorbeeld-CD die je heel veel over klank leert als je keer op keer goed luistert, en bovendien gebaseerd op buzzen wat volgens mij inderdaad belangrijk is als toonvorming een probleem is, is die van James Thompson, The Buzzing Book. Kost tijd, tenminste bij mij, want ik ben er nu drie maanden mee bezig, maar ik ga nog niet zozeer in bereik als wel in toonvorming zéér vooruit :) in vergelijking met wat ik voorheen als amateur uitspookte . Bovendien heb ik een goeie docent getroffen. Daarnaast zou je op trumpetherald.com in het forum over Fundamentals een paar items over toonvorming (intonation, resonance, sound) kunnen nalezen, zitten hele verhelderende discussies bij. Of je trouwens zowel Thompson als Smiley (Balanced Embouchure) moet doen weet ik niet, lijkt me wat veel van het goede.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 15:07 

Kijk eens op http://www.trumpetherald.com/forum/view ... bbb9175b76

Het forum waar de schrijver van 'the balanced embouchure' zelf van aanwezig is.

Ik vind het trouwens een beter boek dan the buzzing book van Thompson.

Succes ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 15:37 

gerrit, ik ken de balanced embouchure (BE) niet. wat vind je er beter aan dan aan thompson? naar mijn idee kun je thompson al heel snel vanuit je bestaande embouchure doen (ik tenminste wel), maar vergt BE een totale shift van alles. ben erg benieuwd. ik ga trouwens zeker de link nalezen die je gaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur