trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stempomp, triggers oliën of invetten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stempomp, triggers oliën of invetten?
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 14:03 

Mijn stempomp zet ik altijd in het vet, anders valt deze er gewoon uit. Dit werkt goed.

Mijn "triggers" op het eerste en derde ventiel heb ik in de olie staan. Dat glijdt lekker. De trigger op het derde ventiel heeft een stop, dus die valt er niet af. Die op het eerste ventiel kan er wel zo afvallen, maar dit zal niet zo gauw gebeuren vanwege de speelpositie (duim in de haak) en statiefpositie.

Ik gebruik zeer "dunne" ventielolie voor de triggers. Normaal moet de trigger blijven zitten als de trompet op de beker staat en het derde ventiel niet ingedrukt is. Bij mij zakt deze dan langzaam naar beneden. Dit betekent, dat er iets lucht llekt.

Is dit bezwaarlijk??

Het ventiel is goed, dat heb ik al bekeken (ik kan m'n tong vast op de leadpipe zuigen).

Moet ik misschien was dikkere olie toepassen? Welk smeermiddel wordt doorgaans gebruikt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 14:39 

Lekker knoeien onder de kerstboom:
als je 'm weer dicht duwt (ventiel dicht!), moet ie "bellen gaan blazen" langs de geoliede delen (eventjes flink teveel olie erop, of even testen met water/zeepsop?)

ook kan er een lekkende waterklep opzitten, of (bv bij Bach) het laatste eindje heeft een eigen "pompje" (wie heeft dat woord pomp ook weer bedacht 8O ) dat kan lekken. (ik kom er zelden een tegen die überhaupt nog open kan..... 8) )

Echter: als ie langzaam naar beneden zakt, lijkt ie me toch behoorlijk dicht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 14:59 

Rik Baars schreef:
Echter: als ie langzaam naar beneden zakt, lijkt ie me toch behoorlijk dicht.

Precies wat ik dacht!
Als er echt iets lek is zal je pomp snel naar beneden vallen en niet langzaam! Een beetje lucht moet er altijd wel bij komen anders hoor je volgens mij altijd ploppende geluiden als je je ventielen indrukt en je pompen gebruikt! Of hij trekt voortdurend vacuum!
Er lijkt mij niets aan de hand!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 20:46 

hmm mijn pomp op de derde ventiel valt er wel zomaar uit. heeft dit dan te maken met een lek... :oops: het zal een domme vraag zijn maar ik snap het verhaal hierboven niet helemaal

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 22:43 
Moderator

de zwaarte kracht wil soms wel eens harder trekken aan die pomp dan het vacuum.dat kan te maken hebben met het feit dat er een lek zit, of dat de pomp toch iets teveel schuifruimte heeft. Dikker vet kan werken, of met duim en wijsvinger tussen de twee pootjes van de pomp heel klein beetje drukken: zo druk je de buisjes uits uit elkaar, en dan blijft hij wel goed zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 23:46 

Ik ben met mijn vraag gekomen, omdat een collega trompetist een goed en licht lopende trigger heeft die ingeschoven blijft zitten als de trompet op de beker staat. Hij gebruikt ventielolie voor de triggers.

Hij kan inderdaad ploppende geluiden laten horen als hij de trigger uitschuift en na een tijdje het ventiel bedient. Bij mij plopt het alleen als ik de trigger en het ventiel nagenoeg tegelijkertijd bedien.

Ik heb er verder geen last van hoor, maar ik zou willen weten of zeer weinig lek invloed heeft op de toon. Zijn er mensen die vet gebruiken op de triggers (loopt zwaarder).

Het nadeel van mijn zeer licht lopende trigger is het "tikken" van de trigger tegen de aanslag (heen en terug) tijdens zachte passages.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2004 23:55 
Moderator

Blaaskaak schreef:
Ik ben met mijn vraag gekomen, omdat een collega trompetist een goed en licht lopende trigger heeft die ingeschoven blijft zitten als de trompet op de beker staat. Hij gebruikt ventielolie voor de triggers.

Hij kan inderdaad ploppende geluiden laten horen als hij de trigger uitschuift en na een tijdje het ventiel bedient. Bij mij plopt het alleen als ik de trigger en het ventiel nagenoeg tegelijkertijd bedien.

Ik heb er verder geen last van hoor, maar ik zou willen weten of zeer weinig lek invloed heeft op de toon. Zijn er mensen die vet gebruiken op de triggers (loopt zwaarder).

Het nadeel van mijn zeer licht lopende trigger is het "tikken" van de trigger tegen de aanslag (heen en terug) tijdens zachte passages.

bij mijn trompetten zit er nauwelijk meer vacuum in de pompen, maar geloof me ze klinken en spelen nog altijd super.
en voor die tikken hebben ze van die hele goocheme rubberen ringetjes uitgevonden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 11:30 

Ik gebruik slide oil voor mijn triggers, werkt prima. Ventiel olie gebruik ik zelden, omdat de ventielen van mijn trompet, eigenlijk altijd lopen. Maar op mijn cornet, bleven ze altijd hangen, olie hielp niet. Mijn vader heeft ze opgepoetsd, vraag niet met wat, één of ander bruin spul uit de garage (hij is monteur) en sinds dien lopen ze geweldig. En wanneer het iets minder is, laat ik hem ze weer oppoetsen en sja, zelden olie nodig.

Van ploppen heb ik nooit last, alleen wanneer mijn trompet rechtop heeft gestaan en de trigger van het derde ventiel is open geschoven, maar dat lijkt me nogal logisch.
Van klikken heb ik ook geen last want ik heb van die hele dunne rubberen ringetjes om de buis heen. Werkt opzich goed, maar eentje ervan gaat mee schuiven en dat is iets minder, want soms blijft dat ringetje halverwege hangen. Daar moet ik nog een oplossing voor zoeken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur