trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tikje ongeduldig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: tikje ongeduldig
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 15:42 

Ik ben wat je noemt het type zuiver ongeduld.
Ik ben na ongeveer 18 maanden bariton toch maar overgegaan naar trompet.
Dit was nu zo'n drie weken geleden.
momenteel ben ik E2 tot mijn vaste repetoire aan het brengen. Daarmee bedoel ik dat ik wanneer dan ook en in welk stuk dan ook de E2 moet kunnen spelen. Het in vorm zijn en met een beetje mazzel de C3 halen lukt mij ook maar ik kan em niet spelen alstie gevraagd wordt, dus kan ik geen C3 spelen. Mijn vraag is dan ook niet echt een vraag om van te leren maar wel leuk om van iedereen te horen. (soort babbelboxvraag)
Welke progressie hebben jullie doorgemaakt (qua bereik) en in welke tijd hebben jullie dat kunnen realiseren?

Olaf

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 20:06 

bij mij is mijn bereik zeer lang beperkt geweest...
de eerste 6 jaar was een c3 voor mij geen haalbare noot als die op een partituur stond. wel thuis nu en dan eens te spelen, maar niet als die gevraagd werd.
vanaf 6/7 jaar werd de C3 en D3 haalbaar. na 10 jaar spelen is mijn bereik plots uitgebreid tot F3/G3.

dit is behoorlijk lang denk ik. dus maak je er geen zorgen over. eenmaal je je blaastechniek onder de knie begint te krijgen komt dat wel....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 21:17 

C3 zat er al vrij vlot op, ook als het genoteerd stond en er dus echt moest zijn!
Maar veel hoger niet!
Nog steeds niet!
En Dtje of Esje erboven gaat nog, maar daarna houdt het snel op!
Thuis haal ik regelmatig makkelijk een F3/G3, maar als het geschreven staat (en op het moment staat het geschreven :twisted: ) heb ik er toch grote problemen mee!
Dat ligt ook wel aan het 'bedje' er onder! Als er een goed gevuld akkoord onder ligt is die F makkelijker te pakken dan wanneer er door de rest van het orkest nouwelijks geblazen wordt! Dit laatste is in mijn geval helaas meestal het geval! :cry:

Sinds kort heb ik weer les en ik merk dat ik door beter op ademhaling en zo te letten, de hogere noten toch wat makkelijker komen!
Ik zou dus toch zeggen: "Heb geduld"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 12:32 

Als g2 een sol juist boven de notenbalk is en c3 een do met twee hulplijntjes,
dan kan ik eigenlijk maar deftig in een orkest spelen tot de g2
hogere noten lukt in het begin wel maar ik ben nogal snel vermoeid.
Ik heb mij er al bij neergelegd dat ik geen highblower ben, maar ik speel toch al zo'n elf jaar, dus ofwel doe ik iets fundamenteels fout ofwel zit mijn bouw echt niet mee (tanden, lippen) Maar een medetrompetisti is het met mij eens: een c3 zou toch wel voor iedereen mits wat oefening haalbaar moeten zijn.
Dus dat is dan ook mijn doel: in elk stuk zonder problemen een c3 :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 12:40 

Niets moet, natuurlijk!
Maar ik denk dat je inderdaad wel altijd een C3 moet kunnen spelen om een beetje mee te komen met een gemiddeld amateur orkest!
Tegenwoordig kan je altijd zomaar een C3 tegenkomen in de partij, ongeacht welke stem je speelt!
Als je die niet kan spelen werkt dat heel beperkend op het orkest!

Maar ik zou me zeker niet blind staren op die nootjes!
Het middenregister moet ook goed vertegenwoordigd zijn en er wordt nog genoeg geschreven wat lang niet zo hoog gaat! En daar zitten ook hele leuke stukken tussen!

Liever een trompettist die gemakkelijk een G2 kan spelen dan eentje die met veel pijn en moeite die C3 eruit probeert te duwen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 13:11 

In mijn eerste 15 jaren ben ik puur klassiek bezig geweest en kwam een C3 niet in mijn partijen voor. Ook bij de Harmonie waarbij ik toen zat was dit zeldzaam. Ik probeerde ook nooit hoger te spelen, daar er geen vraag naar was en er door mijn collega's niet over gesproken werd.
Toen ben ik in de Big Band scene terecht gekomen, waarin hogere noten naar voren kwamen. Een C3 was in die Big Band ook een uitzondering.
In mijn "Zweedse" periode in 2001 kwam ik in de Big Band van Göteborg terecht, waarin ik samen met Mats lead ging spelen. Dat jaar ben ik ook gaan "trainen" op de lead partijen.
Nu bij onze onze Big Band komen steeds meer arrangementen waarin een E3 of zelfs maximaal G3 voorkomt. De E3 haal ik wel, maar G3 is afhankelijk van de vorm van de dag.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 13:20 

vroeger kwam je die noten zelden tegen, nu steeds meer en meer wel :(
Zelfs 3'de partij wordt tegenwoordig al hoog...
Ik octavieer het naar beneden wanneer het te moeilijk is om een deftige noot eruit te krijgen. beter dat dan zo'n getsjierp ^^

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 15:02 

Leuk om te lezen allemaal.
Ben zelf ook van mening dat ik beter met een mooi vol geluid en een minder bereik kan spelen als om perse de hoge noot te willen halen. Maar ik blijf er wel op oefenen. :twisted:
Wie heeft er nog ervaringen???

Olaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur