trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tikje ongeduldig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 15:50 

Ik speel nu een jaar of 11 trompet maar de eerste 7 jaar zijn eigenlijk verspilde tijd geweest: geen motivatie. Opeens ging er toen een knop om en werd ik supergemotiveerd, resultaat: van de 3e naar de 1e bij de harmonie, lead bij een bigband en voor mij het hoogtepunt, gevraagd worden bij een showband die hoog aangeschreven staat in deze regio! Daarnaast merk je dat je voor allerlei dingen gevraagd gaat worden. Zo sta ik eind januari met een gelegenheidbandje voor 800 man op te treden.

Eigenlijk wel redelijk off topic, als ik bovenstaande nog eens nalees. Sorry :oops:

Mijn bereik wordt nog steeds beter. Ik kan vast tussen de E3 en de G3 spelen, en ik hoef ook niet meer te wachten op mijn eerste C4 maar geloof me, ik heb nog wel lang nodig voor ik die met zekerheid kan gebruiken!

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 17:18 

Ik moet zeggen, al deze verhalen stellen mij weer een beetje gerust. Ik speel nu 10,5 jaar en kan in de harmonie safe tot a2 spelen en af en toe ene bes2 of b2 komt er ook goed uit, als t niet te vaak voor komt. De c3 geeft nog problemen.
Ik dacht altijd dat ik een klein bereik had voor de tijd die ik speel, maar volgens mij valt dat voor de amateur nog wel mee.
Mijn doel is thuis een goede g3 kunnen, zodat ik in een orkest tot e3 safe kan. Dan ben ik helemaal tevreden (het mag duidelijjk zijn dat ik klassiek speel)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 18:13 

Sandovalic schreef:
Leuk om te lezen allemaal.
Ben zelf ook van mening dat ik beter met een mooi vol geluid en een minder bereik kan spelen als om perse de hoge noot te willen halen. Maar ik blijf er wel op oefenen. :twisted:
Wie heeft er nog ervaringen???

Olaf

Je naam doet in ieder geval vermoeden dat je graag erg hoog zou willen kunnen spelen! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 21:09 

Ik heb ongeveer 4 maanden les, en kan tot +/- E2/ F2 komen.
Echter mijn muziekstukken gaan maar tot C2. (dat lijkt me normaal!!)

Ik speel dus in totaal vrij kort en plaats even een berichtje voor het contrast t.o.v. de meeste die hier (dit forum) al veel langer spelen !!!!
De C3 is voor mij heel ver weg, ik probeer dat natuurlijk wel eens!!

Jij speelt pas 3 weken trompet en dat lijkt me heel erg kort voor een C3 :!:
maar misschien heb je een sterk voordeel dat je Bariton gespeeld hebt al lijkt me dat heel anders blazen dan een trompet qua embouchure (maar dat weet ik niet zeker)

Geduld is inderdaad een schone zaak ook zeker voor mezelf, we willen namelijk alles zo snel mogelijk kunnen. :)

Martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 13:01 

Ik speel nu ongeveer een jaar en kom redelijk confortabel tot de bes boven de balk (een c of een d kan ik er af en toe uitpiepen), maar over de kwaliteit ervan ben ik nog niet tevreden.
Het bereik is nog erg afhankelijk van de vorm van de dag.

Bij de trompet die ik kocht kwamen twee mondstukken een 1 1/2C en een 7E.
Normaal speel ik op de 1 1/2C, ik merk als ik de 7E pak dat ik een paar tonen hoger kan komen, maar dan klinkt het wel erg schel.
Ik moet dus maar eens met mondstukken gaan experimenteren.

Hoewel ik het voor mijn partijen niet direct nodig heb, vind ik het wel erg stoer om heel hoog te kunnen spelen, dus C4 is mijn doel (op dit moment)

Ik lees daarom met belangstelling wat hier (en elders) gepubliceerd word en probeer eea uit. verder is het een kwestie van veel oefenen en veel geduld.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 13:19 

1 1/2C of 7E is wel een heel erg groot verschil!
En welke trompettist vindt het nou niet stoer om heel hoog te kunnen spelen!
C4 als doel? Dan heb je nog een lange weg te gaan! En velen onder ons! :lol: :cry:

Laatst bijgewerkt door Dehaanmuziek op 29 dec 2004 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 14:54 

Citaat:
Thuis haal ik regelmatig makkelijk een F3/G3, maar als het geschreven staat (en op het moment staat het geschreven ) heb ik er toch grote problemen mee!

Het hangt ook niet alleen af van de vorm van de dag: na sommige passages wil het niet lukken terwijl je 5 minuten later misschien wel een g3 kan spelen.
Gelukkig komen de D3 en de E3 er toch zo goed als zeker uit. Maar de laatste 2 weken gaat het jammer genoeg weer iets minder en moet ik ietsje meer weer drukken. Een bewijs dat als je oefent je niet constant die hoge noten moet blazen. Het werkt ook zo verslavend :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 16:31 

Dehaanmuziek schreef:
1 1/2C of 7E is wel een heel erg groot verschil!

Ik weet het, maar ik kreeg ze erbij. Ik ben blij dat ik nu verschil merk, dat deed ik in het begin niet eens.
Ik begrijp hier op het forum dat het ook best stoer is om met een groot mondstuk te spelen.

Dehaanmuziek schreef:
C4 als doel? Dan heb je nog een lange weg te gaan!

Och, nog maar 9 nootjes te gaan en het hoeft alleen maar vol en zuiver....

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur