Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
tim-f
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 dec 2004 14:48 |
|
|
|
Toen ik mijn oude leraar mailde dat ik 2 yamaha's op proef had kreeg ik de volgende reactie:
Toch wel jaamer dat je niet ook een Schilke mocht proberen....uiteindelijk zal die zijn iets duurdere aanschafprijs meer dan dubbel terug betalen ivm duurzaamheid....en betere mengklank in een groot orkest....warmer dan een Yamaha....pas op in de toekomst met je ventielen, want Yamaha heeft een slechte reputatie op dit gebied...maar daar kom je pas na een aantal jaren achter.... De Yamaha Xeno staat bekend als een "niet mengende sectie" trompet...met andere woorden...in een gehele sectie zul je problemen kunnen ondervinden met de mengklank van de andere trompettisten...je bent altijd te horen..is wel s lekker ..maar kan ook erg vervelend zijn Klinkt misschien wat negatief, maar de Xeno is absoluut en zeer goede trompet en speelt idd erg fijn....maar zoals je ziet...er komt veel bij kijken.
Mijn vraag dus: hoe denken jullie hierover???
_________________ Bach Vindabona model MLV72 '74 - Bob Reeves 43M
Yamaha YFH-731 '87 - Schilke 15F
Olds Ambassador '54
Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 dec 2004 14:59 |
|
|
tim-f schreef: Toen ik mijn oude leraar mailde dat ik 2 yamaha's op proef had kreeg ik de volgende reactie: Toch wel jaamer dat je niet ook een Schilke mocht proberen....uiteindelijk zal die zijn iets duurdere aanschafprijs meer dan dubbel terug betalen ivm duurzaamheid....en betere mengklank in een groot orkest....warmer dan een Yamaha....pas op in de toekomst met je ventielen, want Yamaha heeft een slechte reputatie op dit gebied...maar daar kom je pas na een aantal jaren achter.... De Yamaha Xeno staat bekend als een "niet mengende sectie" trompet...met andere woorden...in een gehele sectie zul je problemen kunnen ondervinden met de mengklank van de andere trompettisten...je bent altijd te horen..is wel s lekker ..maar kan ook erg vervelend zijn Klinkt misschien wat negatief, maar de Xeno is absoluut en zeer goede trompet en speelt idd erg fijn....maar zoals je ziet...er komt veel bij kijken.
Mijn vraag dus: hoe denken jullie hierover???
Die stellingen zijn allemaal achterhaald. Het ligt er ook aan welke Schilke je met welke Yamaha vergelijkt. Maar veel belangrijker is het mondstuk wat je gebruikt. Een trompet heeft maar 10-20% effect op de uiteindelijke klank. Een mondstuk zo'n 30% en het grootste gedeelte doe je natuurlijk zelf (gelukkig maar...)
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 dec 2004 15:07 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
Ik vraag me af of Frits Damrow het met je leraar eens is
Een Schilke staat er nou niet bepaald om bekend dat 'ie zo'n mooie warme klank heeft. En de Xeno is zo'n beetje de meest verkochte trompet van NL dus dikke kans dat er in de sectie nog een of meerdere Xeno's zitten. Mengt dat niet? Bovendien is de Xeno een Strad-kloon, mengen die ook niet? 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
gianni
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 dec 2004 17:13 |
|
Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57 Berichten: 297 Woonplaats: Den Haag
|
Hans schreef: Ik vraag me af of Frits Damrow het met je leraar eens is Een Schilke staat er nou niet bepaald om bekend dat 'ie zo'n mooie warme klank heeft. En de Xeno is zo'n beetje de meest verkochte trompet van NL dus dikke kans dat er in de sectie nog een of meerdere Xeno's zitten. Mengt dat niet? Bovendien is de Xeno een Strad-kloon, mengen die ook niet? 
mbt xeno en mengen in een sectie heeft deheer Damrow geloof ik het volgende gevonden: de hele sectie van het KCO speelt op Van Laar....
Ik denk overigens ook dat qua klank de Yamaha niet altijd even mooi is natuurlijk... af en toe tref je er een die echt karakter heeft en de rest is wat minder goed.
_________________ Break the barriers of the trumpet!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 jan 2005 22:41 |
|
 |
| Moderator |
|
gianni schreef: Hans schreef: Ik vraag me af of Frits Damrow het met je leraar eens is Een Schilke staat er nou niet bepaald om bekend dat 'ie zo'n mooie warme klank heeft. En de Xeno is zo'n beetje de meest verkochte trompet van NL dus dikke kans dat er in de sectie nog een of meerdere Xeno's zitten. Mengt dat niet? Bovendien is de Xeno een Strad-kloon, mengen die ook niet?  mbt xeno en mengen in een sectie heeft deheer Damrow geloof ik het volgende gevonden: de hele sectie van het KCO speelt op Van Laar.... Ik denk overigens ook dat qua klank de Yamaha niet altijd even mooi is natuurlijk... af en toe tref je er een die echt karakter heeft en de rest is wat minder goed.
Theo Wolters speelt (speelde ) ook Yamaha, en eerlijk gezegd, vindt ik het KCO niet echt een voorbeeld, want die mannen daar spelen op een trompet van Amati of Jupiter nog mengend.
Bovendien is mengen een kwestie van luisteren naar elkaar en naar jezelf.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 jan 2005 00:50 |
|
 |
| Moderator |
|
|
even over die handschoenen, met alle respect, maar als ik een trompet ga uitproberen, zit ik niet te wachten op handschoentjes. Bij mij ( en ik verdenk daar meer mensen van ) gaat het ook om het gevoel als ik een trompet in mijn handen heb, het fysieke gevoel, en dat word door een handschoen toch omfloerst.
Ook hou ik me totaal niet bezig met het uiterlijk van een trompet, als ik ermee bezig ben en hij bevalt me, wil ik hem hebben voor de prijs die het instrument waard is, en een eventueel vetvlekje of gebruikersspoortje, zal je mij niet over horen, eerlijk gezegd een beetje kinderachtig om daarover te gaan zeuren, het instrument bevalt je, meenemen die hap.
Dat een verkoper de instrumenten netjes wil houden: ok , maar handschoentjes vind ik nonsens, of je moet al consequent zijn en ook de binnenkant na elke test gaan schoonmaken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 jan 2005 12:58 |
|
 |
| Moderator |
|
Martijndelange schreef: ik denk dat je die handschoenen gewoon moet invoeren... en als je dan een x zo'n lastige klant hebt als marnix  die dat instrument perse met z'n kleffen handen wil vasthouden, dan geef je em een doekje waarmee hij em na de tijd even schoonpoetst.
heeeeel goed, de gulden midden weg 
|
|
| Omhoog |
|
 |