erikveldkamp schreef:
Je moet voor jezelf bepalen of je denkt dat het aan je embouchure ligt of aan de ademsteun/luchtcompressie waardoor je bereik beperkt wordt. Of door beide natuurlijk.
Het is voor jezelf lastig te bepalen waar het aan ligt. Een goeie leraar doet wonderen, maar zonder goeie leraren tekort te willen doen: de nadruk ligt m.i. bijna altijd op adem, en ik weet niet of dat altijd terecht is. De ellende is dat als je ademsteun slecht is, de eerste plek waar je het voelt, je lip is. Ook als je lipstand slecht is voel je het eerste je lip. De conclusie kan dan zijn dat je iets moet doen aan je lipstand of aan je ademsteun, maar inderdaad naar alle waarschijnlijkheid aan allebei.
Ik weet zeker dat adem en lip in balans moeten zijn, dus met 'beide' ben ik het nog het meest eens, maar het is erg persoonlijk. Bij de één is het louter ademsteun die ontbreekt en bij de andder puur een verkeerde lipstand en bij de rest alles ertussenin. Lastig vak, dat trompetspelen.
Citaat:
Ik heb geen problemen met mijn bereik maar speel denk ik nog niet efficient genoeg. Ik ben nu wat bezig geweest met een Stevens achtig embouchure, dus meer inrollen van de lippen en merkte dat dat wat makkelijker hoog speelt. Op zich is dat logisch omdat je de lipopening kleiner maakt en dus meer luchtsnelheid en weestand krijgt. Ik moet er nog wat meer mee experimenteren komende tijd of ik het geluid goed genoeg vindt met deze methode.
Heb ik je toch een beetje verkeerd ingeschat. Juist omdat jij van nature zo makkelijk speelt kreeg ik het idee dat je dus ook niet met je embouchure bezig zou zijn. Ik vind het ook wel weer te waarderen dat ook iemand die zo speelt als jij daar toch nog mee experimenteert en probeert de boel efficienter te maken. Daar sta je dan zo als betweter weer niet bij stil, haha.
Maar nu je het toch over lipopening hebt. Het gekke dat ikzelf merk is dat je kunt leren met een kleinere lipopening toch een vet geluid te krijgen. In het begin lijkt het alleen maar klein en lastig, maar als je gewoon een paar weken niks anders doet (en je kunt het je permitteren), dan komt toch je oude geluid weer terug, maar dan net iets efficiënter. Ik denk dat het een beetje hetzelfde voelt als met een kleiner mondstuk toch groot klinken. In het begin lukt dit niet en na een aantal dagen/weken komt toch je ouwe geluid weer tevoorschijn, maar dan makkelijker. Maar ik kan me niet voorstellen dat d je dit niet al wist

Kijk, ik ben iemand die iets moest verzinnen omdat ik anders binnen een paar jaar de lol zou verliezen. Als die trompet constant in de weg zit van je ideeën, dan kun je daar goed chagrijnig van worden. BE heeft tot nog toe zijn diensten bewezen. Ik ben nog niet waar ik zijn wil, maar de fundamenten zijn steviger dan ooit. In ieder geval weet ik nu wat ik doe, en hoe ik er gekomen ben, en dat maakttoekomstige embouchure-experimenten wat veiliger.
Citaat:
Het feit voor mij blijft wel dat ik in tegenstelling van Bert de ademsteun belangrijker blijf vinden dan de embouchure. Maar dat zal er ook wel aan liggen dat ik geen echte problemen heb met mijn embouchure. Ik ga noch wel teveel naar een smile embouchure in de hoogte, daar wil ik nog vanaf.
Ik kan niet anders dan uit eigen ervaring spreken, en bij mij was dit heel duidelijk de volgorde. Op dit moment heeft ademsteun zeker ook mijn volste aandacht. Juist nu mijn lip een beetje meer de goeie richting uit gaat, wordt de ademsteun dubbel zo belangrijk, maar werkt eindelijk ook zoals het hoort. Met een slechte lipstand werkt ademsteun ook niet. Ik zie het ook bij een aantal leerlingen van mij. Een meisje drukte zo hard dat haar tanden loszaten na het spelen. Via BE is dit probleem echt opgelost. Haar geluid is veel opener geworden en ze speelt makkelijker. Nu wordt het tijd om haar ademsteun aan te pakken, dan wordt het alleen maar beter. Ik denk dat ook bij haar de volgorde lip/adem de beste was. Nou moet ik toegeven dat door mijn enthousiasme over BE, soms mijn lessen te veel overhangen naar lip, adem dreigt daardoor in het verdomhoekje te komen. Dat is niet goed en daar moet ik dan weer wat meer op letten. Zo heeft iedereen wat.
Ik wil wel het beeld ontkrachten van degene die ademsteun onbelangrijk vind. Ik sta niet voor niks tien minuten tot een kwartier per dag allerlei oefeningen te doen om ook hier wat aan te verbeteren. Nog een tip: The Breathing Gym van Patrick Sheridan is een hele leuke en goeie DVD met allerlei praktische oefeningen. Daarnaast vind ik inderdaad de tandpastatube-theorie van Pops erg goed. In ieder geval krijg je zo een flexibel geheel en vermijd je het risico de boel vast te zetten, zoals dat nog wel eens kan gebeuren bij methodes als beschreven in Quinque, of het beruchte: 'druk je buik tegen je riem aan' of 'druk alle lucht naar beneden'.
De 'wedge' ligt al een jaar of vijftien te wachten op toepassing, maar tot nog toe heb ik deze als te extreem aan de kant geschoven. eerst maar eens een vaste G3 dan zien we wel weer verder
Bert