trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe word je een betere leadtrompettist ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe word je een betere leadtrompettist ?
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 12:37 

Ik heb een nieuw artikel op mijn website gezet over mijn ideeen hierover. Suggesties of opmerkingen zijn welkom, spelfouten liever melden als pb... :lol:

www.erikveldkamp.nl/leadtrompet.html

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 12:23 

Goed artikel Erik!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 12:33 

Erik,
Ik vind je site super!
Heel veel goede en leuke info.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 13:05 

Bedankt, ik hoop nog meer info te vergaren van andere profs in Nederland maar dat valt niet mee.

Op het moment ben ik een nieuwe Legato/Bereik boek aan het schrijven voor gevorderden. Hopelijk krijg ik die deze of volgende maand af.

Mochten er nog meer ideeen zijn over onderwerpen om een artikel over te schrijven laat het me dan weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 13:08 

Goed bezig Erik! Ook wat de voorbereiding betreft voor 3 april!!! :lol:

ciao

www.10bier1thee.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 13:21 

erikveldkamp schreef:
Mochten er nog meer ideeen zijn over onderwerpen om een artikel over te schrijven laat het me dan weten.

O ja, ik heb nog wel wat
- Je kunt vast interessante dingen vertellen over de articulatie/speelmanieren/opvatting in de lichte muziek.
- Lezen van akkoorden en dan bedoel ik welke toonladders je kunt gebruiken bij welke (reeks) akkoorden. Als er een schemaatje C F G C staat, gebruik je dan C of C blues etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 18:41 

Erik,

Waar ik wel benieuwd naar ben is jouw idee over de indeling van de "studietijd" thuis wanneer je regelmatig lead moet spelen.

Momenteel speel ik thuis elke dag: 1. BE oefeningen, 2. wat klassieke etude's (meespeelboeken van Damrow) en de rest 3. vul ik op met Jazz stukjes oa uit jouw meespeelboeken of (lead) partijen van de popband. En allemaal in de zelfde verhouding (ca 3x 20-30 min)

Zelf zou ik wel meer lead partijen willen spelen ipv de klassieke partijen maar mijn leraar raad dat af omdat volgens hem die klassieke partijen net zo goed voor je zijn als de lead partijen. Bovendien studeer ik alleen de popmuziek maar op een leadmondstuk.

Maar ik maak het regelmatig mee dat ik halverwege een optreden "op" begin te raken. Is dat een kwestie van thuis meer lead (en minder klassiek) studeren of zijn volgens jou die klassieke stukjes ook belangrijk.
Ik heb nl geen hele dagen de tijd om te studeren dus ik moet me aan een uitgebalanceerd dieet houden :evil:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 19:12 

Je moet studie richten op waar je het voor wilt gebruiken. Van klassiek studeren krijg je zeker geen goede chops voor je popmuziek. Je krijgt wel een mooier geluid en zo dus ik raad het niet af (ik doe hetzelf ook namelijk).

Als ik leadchops wil hebben dan studeer ik leadpartijen. Maakt niet uit welke. Een goede oefening is ook staccato studeren op 16den. Elke maat 8 16den en een halve noot. Begin op een lage g en ga chromatisch omhoog tot het eind van je bereik. Neem daarna wel 15 min. pauze...

Als ik op leadchops studeer (wat ik niet zo vaak doe, omdat ik zo wie zo wel veel optreed) heb ik naast die staccato oefening een stapeltje leadpartijen uitgezocht van goede opnames en speel die met de opname mee. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap, chops en opvating (timing/frasering).

Concreet :

5-10 min. warming up : evt. flutteren,buzzen,lipbindingen etc.

15 min. klassieke etudes, techniek

pauze

30 min play alongs of iets anders

pauze

30 min lead partijen

Ik las laatst ook nog een goede tip van Maynard, speel mooie melodieen eerst een terts hoger, daarna een kwint en alles met een mooi vol geluid. (Dit staat ook in de boeken van Pops www.Bbtrumpet.com).

http://maynard.ferguson.net/high.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur