trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe word je een betere leadtrompettist ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 19:17 

erikveldkamp schreef:
Je moet studie richten op waar je het voor wilt gebruiken. Van klassiek studeren krijg je zeker geen goede chops voor je popmuziek. Je krijgt wel een mooier geluid en zo dus ik raad het niet af (ik doe hetzelf ook namelijk).

Als ik leadchops wil hebben dan studeer ik leadpartijen. Maakt niet uit welke. Een goede oefening is ook staccato studeren op 16den. Elke maat 8 16den en een halve noot. Begin op een lage g en ga chromatisch omhoog tot het eind van je bereik. Neem daarna wel 15 min. pauze...

Als ik op leadchops studeer (wat ik niet zo vaak doe, omdat ik zo wie zo wel veel optreed) heb ik naast die staccato oefening een stapeltje leadpartijen uitgezocht van goede opnames en speel die met de opname mee. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap, chops en opvating (timing/frasering).

Concreet :

5-10 min. warming up : evt. flutteren,buzzen,lipbindingen etc.

15 min. klassieke etudes, techniek

pauze

30 min play alongs of iets anders

pauze

30 min lead partijen

Ik las laatst ook nog een goede tip van Maynard, speel mooie melodieen eerst een terts hoger, daarna een kwint en alles met een mooi vol geluid. (Dit staat ook in de boeken van Pops www.Bbtrumpet.com).

http://maynard.ferguson.net/high.html

Kijk, aan zulke tips heb je wat :) Ik vind dat iedere trompettist Erik's site in zijn favorieten moet hebben staan. Er staat zoveel interresants op te lezen en horen. Ga zo door Erik :D :D :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2005 00:54 

Karel schreef:
Kijk, aan zulke tips heb je wat :) Ik vind dat iedere trompettist Erik's site in zijn favorieten moet hebben staan. Er staat zoveel interresants op te lezen en horen. Ga zo door Erik :D :D :D :D

Tjonge... dalijk gaat ie nog naast z'n schoenen lopen :wink: 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2005 08:06 

Erik, bedankt!!

Maar toch nog een vraagje: Momenteel speel ik alleen mijn lead partijen op een lead mondstuk en de rest speel ik op een 3c. Dit komt ook weer omdat mijn leraar adviseert om niet alleen op mijn leadmondstuk te spelen.
Kun je als je lead wilt spelen ook beter altijd en alles op een lead mondstuk spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2005 12:44 

Erik,

De rubriek 10 vragen aan.... is interessant.
Ik neem aan dat er voldoende trompettisten te benaderen zijn hiervoor.

Een ander idee is misschien om artikelen over leadtrompettisten te schrijven en dan qua kenmerken en de verschillen etc.

Trouwens, de interviews op trompet.nl mogen van mij ook wel meer worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2005 16:18 

Eric, geweldige site en eigenlijk wat de site www.trompet.nl zou moeten zijn. We krijgen die informatie nu ook wel maar ( ik heb dat ook in een ander draadje gezegd) een iets actievere houding van de webmaster/redacteur zou voor een allesomvattende site, wat trompet.nl weldegelijk is, prettig zijn.

En heb je het te druk vraag dan eens hulp van mensen die wellicht wat tijd over hebben :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2005 19:39 

Robert66 schreef:
Karel schreef:

Tjonge... dalijk gaat ie nog naast z'n schoenen lopen :wink: 8)

Ja, zoiets doe ik meestal niet zo vlug maar ik zit al redelijk lang en veel op internet en bekijk daarbij allerlei site's over trompetspelen e.d. Dit is m.i. één van dé beste op trompetgebied. En nog van een Nederlander ook! Dat wil ik best even laten weten. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2005 22:35 

Ik heb het over goeie leads, geen leads in een amateur big band....Een goede lead moet minstens zeker een gegarandeerde F kunnen spelen.

Overhangen doet elke lead af en toe wel eens, maar langer als een tel word toch wel genant.

Het punt over Count Basie zou je gelijk in kunnen hebben, maar dat ligt er dus aan welke plaat je luistert. Ik kan beter Buddy Rich als voorbeeld geven voor de timing voorin of bovenop de tel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur