trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe word je een betere leadtrompettist ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 21:50 

Ik denk dat je een simpele verklaring over wat je als goede leadtrompettist nou in huis moet hebben onnodig ingewikkeld maakt. Je hebt het over een discussie, maar volgens mij is hier helemaal geen discussie over:

Leuk als je een F3 in huis hebt, maar als je voor de rest niets muzikaals hebt in te brengen, hou dan maar op. Speel je b.v. een D3 met gemak en je timing, toon, swing enz. zijn dik in orde, dan ben je een graag geziene gast op stoel nummer 1. :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 23:14 

ik denk dat je gelijk hebt bazz.

je timing en dergelijke kan zo goed zijn als het wil, als je dat bereik niet aankan kun je het vergeten als lead.

en ik geef erik ook wel ergens gelijk dat timing en dergelijke belangrijker zijn, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd als je in staat bent om bijvoorbeeld een Mcarthur Park te spelen :wink: . maar voor diegene voor wie dergelijke hoge noten geen 'normale zaak' zijn is het toch het eerste wat hen belet om lead te spelen!

ik begrijp dat leads niet willen gezien worden als ''die die hoge noten blazen in een bigband''. tuurlijk is het veel meer dan dat, maar je kunt niet ontkennen dat ze moeten geblazen worden en dat het toch een van de belangrijke taken van een lead is.
en het is natuurlijke hetgeen wat door de meesten ook het meest gesmaakt wordt, ondanks de grote inspanningen ivm timing en stijl etc....

ik denk dat je het kunt vergelijken wanneer mensen een klassieke trompettist een concerto horen spelen. dan wordt het (net als bij leads) allemaal zo perfect gespeeld, qua timing en stijl, dat mensen(de gewone muziekliefhebber dan) het normaal gaan vinden dat het zo makkelijk klinkt...
en waar praten ze over na het concert? over die geweldige toon en die prachtige hoge noot op het eind :)

tot ze zelf eens de partituur kunnen bemachtigen en tot de vaststelling komen dat al wat voor die geweldige noot kwam eigenlijk ook zo simplel niet was....

ik denk dat je maar kunt spreken van 'goed', als er muziek gemaakt wordt, en niet enkel noten gespeeld worden. (zelfde als bij klassiek trouwens). en die hoge horen er natuurlijk bij, en dat is voor velen al dé reden waarom ze geen lead kunnen spelen... voor anderen is dat dan weer totaal geen probleem

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2005 19:08 

Ik heb mijn website nog niet aangepast omdat ik op tour ben in Oostenrijk.... :?

Zondag is ie iets veranderd wat betreft mijn leadtrompet verhaal. Namelijk ik zal het voor beeld Count Basie veranderen.

Verder zal ik het woordje gegarandeerd er uit halen en veranderen in zoiets als "leen goeie lead moet een G3 kunnen spelen..."

Mijn opvattingen van goeie leads zijn in Nederland bijvoorbeeld : Jan Oosthof, Wim Both, Jelle Schouten. Er zijn er nog wel een paar maar zij staan bovenaan in mijn lijstje. Zij voldoen ook ook mijn verhaal trouwens.

Laat ik dus duidelijk zijn, als je past in het verhaal van mij, vind IK je een goede lead, dus inclusief de hoge F...

:lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2005 10:59 

Ik heb het verhaal over leadtrompet op verzoek wat aangepast en nog wat uitgebreid. Er is ook een nieuw artikel over improvisatie en akkoorden toegevoegd.

Ik hoop dat iedereen er nu mee kan leven... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 14:01 

Goed artikel erik.

Als je nou ook nog "concert" schrijft ipv "konzert" dan is het misschien wel klaar voor de drukker :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur