ik denk dat je gelijk hebt bazz.
je timing en dergelijke kan zo goed zijn als het wil, als je dat bereik niet aankan kun je het vergeten als lead.
en ik geef erik ook wel ergens gelijk dat timing en dergelijke belangrijker zijn, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd als je in staat bent om bijvoorbeeld een Mcarthur Park te spelen

. maar voor diegene voor wie dergelijke hoge noten geen 'normale zaak' zijn is het toch het eerste wat hen belet om lead te spelen!
ik begrijp dat leads niet willen gezien worden als ''die die hoge noten blazen in een bigband''. tuurlijk is het veel meer dan dat, maar je kunt niet ontkennen dat ze moeten geblazen worden en dat het toch
een van de belangrijke taken van een lead is.
en het is natuurlijke hetgeen wat door de meesten ook het meest gesmaakt wordt, ondanks de grote inspanningen ivm timing en stijl etc....
ik denk dat je het kunt vergelijken wanneer mensen een klassieke trompettist een concerto horen spelen. dan wordt het (net als bij leads) allemaal zo perfect gespeeld, qua timing en stijl, dat mensen(de gewone muziekliefhebber dan) het normaal gaan vinden dat het zo makkelijk klinkt...
en waar praten ze over na het concert? over die geweldige toon en die prachtige hoge noot op het eind
tot ze zelf eens de partituur kunnen bemachtigen en tot de vaststelling komen dat al wat voor die geweldige noot kwam eigenlijk ook zo simplel niet was....
ik denk dat je maar kunt spreken van 'goed', als er muziek gemaakt wordt, en niet enkel noten gespeeld worden. (zelfde als bij klassiek trouwens). en die hoge horen er natuurlijk bij, en dat is voor velen al dé reden waarom ze geen lead kunnen spelen... voor anderen is dat dan weer totaal geen probleem