Karel schreef:
Feit is dat als je middenrif niet in ontspannen toestand is, je dus ook niet op de goeie manier laag kan inademen. Het moet allemaal heel ontspannen zijn.
Karel,
Dit is de klassieke misvatting. Je middenrif is je ademhalingsspier. Als je ademhaalt zal deze zich altijd aanspannen, anders is inademen onmogelijk. Je buikspieren moeten daarentegen totaal ontspannen zijn (alsof je buik op de grond valt: Bram Balfoort). Als je uitademt is het tegenovergestelde aan de hand: je buikspieren spannen aan en je middenrif is ontspannen. Met de buikspieren druk je tregen je middenrif en daarmee tegen de onderkant van je longen, waardoor de lucht onder druk wordt gezet: compressie. Op wat voor manier je die compressie maakt daar kun je het dan weer over hebben, wedge, navel richting ruggengraat, buikspieren spannen, maag intrekken, etc...
Vergelijk het met een fietspomp. De beweging omhoog (inademing) doe je met je middenrif, de beweging omlaag (uitademing) doe je met je buikspieren.
Bert
Door het over analyseren van mijn inademing tijdens het trompetspelen is er bij mij een soort negatieve spanning ontstaan v.w.b. de ademhaling. Dus ik adem met een soort van aangespannenheid van mijn middenrif in. De spieren zijn een beetje aangespannen, terwijl ze juist los moeten zijn om zo volledig mogelijk te kunnen inademen. Het kost mij veel tijd en moeite om dat eruit te krijgen. Ik heb ook dat boekje van Balfoort. Leerzame oefeningen. Het belangrijkste voor mij op dit moment is om weer zonder na te denken op een natuurlijke wijze in te ademen. Als je inademing goed is dan wordt het uitademen ook veel beter. Misschien dat ik nog eens contact opneem met Willem van Vliet. Dat moet tocht DE aangewezen persoon zijn die je (weer) ontspannen adem leert halen