Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Dirk
|
Berichttitel: Stand van de onderkaak Geplaatst: 23 jan 2005 17:52 |
|
|
|
Als jullie spelen, veranderd er dan niets aan de stand van de onderkaak? Of beweeg je de onderkaak een beetje omhoog om zo de mondholte een beetje te verkleinen zodat de druk toeneemd?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Girlpower
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 18:47 |
|
|
|
De onderkaak verplaats ik naar voren, zodat mijn tanden ongeveer recht onder mijn voortanden staan. Maar ik zorg er wel voor dat mijn ondertanden niet voor mijn boventanden komen te staan, ookal is het maar een klein beetje, omdat ik vind dat het mijn spelen dan niet mooier maakt. Niet omhoog dus, maar naar voren. Tenminste zo doe ik het.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 19:19 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
|
Ik beweeg mijn onderkaak alleen naar voren als ik bindingen naar beneden moet maken, of lage noten moet spelen. Verder hou ik m zoveel mogelijk in zn natuurlijke stand.
Als een toon heel mooi rond en open moet klinken, wil ik mn onderkaak ook nog wel een klein stukje naar beneden bewegen, zodat de aperture iets groter wordt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
tommy
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 19:19 |
|
Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48 Berichten: 865 Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
|
|
deed ik vroeger ook, mijn onderkaak naar voren... aangezien die van nature nogal naar achteren staat. maar ik heb onderstussen al geleerd dat ik hier alleen maar kracht door verlies... dus ik laat ze gewoon staan... dat werk voor mij veel beter.
ik doe ze ook niet omhoog. ik breng eerder mijn tong wat omhoog in het hogere register om zo de mondholte kleiner te maken...
door je kaak omhoog te doen breng je de bovenste en onderste tanden dichter bij elkaar, en hierdoor blokkeer je dus als het ware de doorgang....
ik doe liever de tong omhoog, zo kun je ook de opening van jje embouchure groter houden, wat dan weer een betere toon als gevolg heeft.
alhoewel ik denk dat er bepaalde methodes zijn waar ze idd spreken over da kaak omhoog brengen... maar daar ben ik nu niet zeker van....
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 19:24 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
|
Naja, ik krijg nu in elk geval erin gestampt dat ik, als ik naar beneden ga, mijn lippen wat naar voren moet duwen, en ik leer mezelf nu ook een klein beetje aan, bij extreme gevallen, mijn onderkaak ook een beetje te duwen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
tommy
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 19:49 |
|
Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48 Berichten: 865 Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
|
|
mja als ik in het lage register luid moet spelen steek ik ze ook wel wat vooruit en naar beneden, kwestie van alles echt groot te maken.... en zo ook de toon
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 19:57 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
|
Misschien krijgik nu half trompet.nl op m'n dak, maar ik krijg echt het gevoel dat er veel te veel over nagedacht wordt over hoe we spelen door sommige mensen!
Als jij lekker lage noten speelt door je onderkaak naar voren of naar beneden te gooien, blijf dat dan vooral doen!
Als jij lekker hoge noten speelt door je tong omhoog te gooien, blijf dat dan vooral doen!
Misschien klink ik eigenwijs, ik ben zelf echt ook maar een gemiddelde trompettist, zeker op dit forum, maar probeer vooral ook zelf eens dingen uit!
Ga meer uit van je eigen kunnen! Wees niet zo onzeker!
Ga lekker blazen, dat is de belangrijkste tip die ik elke trompettist mee kan geven!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Girlpower
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 jan 2005 20:21 |
|
|
|
Ik geef je gelijk, maar soms kun je met je eigen maniertjes flink de fout in gaan...
|
|
| Omhoog |
|
 |