trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stand van de onderkaak
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 08:33 

erikveldkamp schreef:

Mijn punt is, als het voor jou werkt, gewoon zo laten en veel studeren. Daar schiet je veel meer mee op.

Ja, dat zal best, maar als het na al dat gestudeer niet werkt ga je toch op zoek. Eric, wat vind jij eigenlijk van de stand van de onderkaak?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 09:06 

Waarom denk je dat je onderkaak niet goed staat ?

Kijk eens op mijn website, daar staat al veel over dit onderwerp op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2005 18:41 

nou als ik een toonladder legato speel met halve noten omhoog dan hoor ik dat de sound rafelig en dun wordt. Als ik mijn onderkaak voor mijn gevoel dan steeds opener zet verbeterd het geluid wel, maar moet ik meer werken met mijn lippen en harder blazen met meer ademsteun. Ik lees hier vaak over meer ademsteun maar als ik mijn onderkaak niet bewust open hou dan blijft het geluid goed tot aan c2, daarna gaat het qua sound bergafwaards, kan ik blazen wat ik wil maar komt er op een gegeven moment niet eens meer een toon uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2005 00:53 

Tot een g2 moet je je niet zo druk maken om je ademsteun. Als je gewoon je lucht normaal inademt, buik zet uit etc. (zie mijn website) moet lucht niet het probleem zijn. Tenzij je dus dingen blokkeert zoals de tong die je keel kan dichtdrukken.

Ik kan van achter mijn computer niet zien/horen wat het probleem is en dus ook geen oplossing geven. Maar het lijkt me dat het embouchure niet helemaal goed voor elkaar is.

Maar om toch wat te helpen :

Doe is de oefening dat je een g in de balk speelt en dan op kwarttonen om en om pp-ff-pp-ff (goed voor je ademsteun), Ga chromatisch omhoog en doe dezelfde oefening per noot.

Probeer ook de juiste kern van de toon te vinden door de toon omhoog te drijven in stemming en omlaag totdat je de mooiste toon vindt. Doe dit voor elke noot vanaf een lage f#.

Met deze oefeningen zet je je onderkaak ook wel goed omdat je naar het beste geluid zoekt per toon. Het resultaat moet zijn dat elke noot hetzelfde volle ronde geluid krijgt.

Speel ook niet te zacht maar op een prettig mf-f nivo.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur