trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Carmine Caruso.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2005 17:44 

erikveldkamp schreef:
Bert, je wilt me toch niet vertellen dat je geen geluid uit je trompet krijgt...als er geluid uit komt trillen je lippen ook. Het kan wel zijn dat ze niet goed genoeg trillen.

Ik denk dat het toverwoord hier 'efficient' is. Over het algemeen komt er genoeg geluid uit mijn trompet. Ik krijg zelfs weinig klachten en ben zelf sinds jaren een redelijk tevreden mensch, voor zover je dat als ambitieus trompettist kan en mag zijn. Er was echter een tijd dat mijn lippen inderdaad gewoon niet trilden en er dus op de meest onhandige momenten alleen maar lucht uit mijn toeter kwam. Alleen blazen helpt dan echt niet, ik heb het geprobeerd, hard, zacht, snel, middenrif, zijkanten, Claude Gordon methode erbij gesleept etc. Als de lippen de l;ucht niet kunnen tegenhouden en je ze dus te ver uitelkaar blaast of het mondstuk in, dan komt er inderdaad echt niks meer uit die trompet. Inefficient gebruik van de lippen. Kunnen we het geloof ik wel over eens zijn.

Citaat:
Zijn ademhaling is een goed verhaal, hij vergelijkt met een blaasbalg van een accordion. Ik doe het alleen anders omdat ik meer luchtsnelheid wil hebben.

Klopt. Ik moet bekennen dat mijn interpretatie van het omhooghouden van de borst even verkeerd ging. Ik stelde me er heel iets anders bij voor, kan ik niet uitleggen, maar het is duidelijk genoeg, hoor. Natuurlijk speel je niet met een ingevallen kippeborst, klopt Erik. Soms word ik gek van mijn eigen eigenwijzigheid....

Citaat:
Hij legt wel veel nadruk op de tongpositie. Ik geloof meer in zo weinig mogelijk hulp van de tong voor je bereik. Als je de tong zoveel mogelijk op een aa klank (dus laag) kunt houden houdt je het geluid groter over het hele bereik. Daarom zie ik ook niet zoveel in Callet's methode, tenminste niet voor een leadtrompettist die een vet geluid wil.

Ik ben het ook niet zo eens met die filosofie. Een beetje kan het wel helpen, maar voor de grote afstanden en hoge register is het zeker goed om de boel laag en open te houden.
Callet zie ik meer als een experiment. Ik ben geen lead en zoek ook niet naar een geluid dat over een bigband heen kan. Ik zoek vooral naar controle in het hoge register en naar uithoudingsvermogen. Op dit moment vind ik Callet te extreem, maar de voorwaartse tongpositie zonder tongkrul vind ik zelf best prettig. Ik ben overigens niet zo ver hiermee dat ik daar een sluitend oordeel over heb. Ook Caruso of Flexus hoort voorlopig even thuis in het rijtje experimenten. Ik vind het wel(omdat er immers in deze thread naar gevraagd werd) altijd leuk om mijn ervaringen te delen met anderen en er wellicht zelf ook weer wat van op te steken. Daar doen we het toch voor?

Citaat:
Al met al vond ik het wel een duidelijk verhaal : op een natuurlijke manier spelen en dan veel studeren om resultaat te boeken... :P

Wat is er zo natuurlijk aan trompetspelen? Ik vraag me wel eens af of dit op een natuurlijke manier kan en moet. Je lippen noch je ademhalingsapparaat is er voor bedoeld geweest om geluid uit een koperen buis te krijgen, dus als er hier en daar wat manipulaties nodig zijn dan is dat geloof ik niet zo erg. Je kunt wel zoeken naar de makkelijkste, efficientste weg om trompet te spelen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2005 00:40 

Het natuurlijke zit het erin dat het niet oncomfortabel voelt. Het kost mij in ieder geval geen enkele moeite om tot een C3 te spelen. De ademhaling is dan precies hetzelfde als in het dagelijks leven. Het embouchure voelt ook redelijk ontspannen aan. Dit dus alleen als ik het over een mezzoforte heb.

Ik denk dat ik nu ook iets makkelijker speel en met meer projectie door iets meer op luchtsnelheid te spelen als dat nodig is. Ook probeer ik nu wat meer pucker in mijn embouchure te houden als ik bovenin zit. Dit samen maakt dat het allemaal wat effectiever speelt (voor mij).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2005 13:50 

Even tussendoor een opmerking over dat "natuurlijke". Het is mijn overtuiging dat trompet spelen heel erg dicht bij zingen ligt. Als we het nu over "natuurlijk" hebben, dan kun je toch wel zeggen dat zingen iets heel "natuurlijks" is. We hebben per slot van rekening niet voor niets van die stembanden.

Het grote verschil tussen trompet spelen en zingen? Onze "stembanden" zijn de lippen. Dat is dus ongeveer een tien centimeter verschil in de oorsprong van de klankproduktie.

Nu zullen een aantal mensen zeggen: Stembanden zijn gemaakt om te trillen, lippen niet. Daar hebben ze helemaal gelijk in (waar zijn lippen eigenlijk voor gemaakt?). Daarom is zang "natuurlijker" dan trompet spelen. Neemt dus niet weg dat het een vrij natuurlijk gebeuren blijft, dat trompet spelen. Inademen en uitademen (-blazen), maar dan op een bewuste en gecontroleerde manier.

Wat betreft die "niet aan het trillen te krijgen" lippen: Wat een tijdje rust niet aan goeds kan brengen. Ook het teveel denken aan wat je precies moet doen, kan een blokkade veroorzaken (wat ik ook nog steeds te vaak ondervind). Het afleren van verkeerde maniertjes is vele malen moeilijker dan iets nieuws aan leren.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2005 14:23 

HJ schreef:
Je lippen noch je ademhalingsapparaat is er voor bedoeld geweest om geluid uit een koperen buis te krijgen, dus als er hier en daar wat manipulaties nodig zijn dan is dat geloof ik niet zo erg.

Zoals je waarschijnlijk wel weet produceert de trompet geen geluid, hij versterkt alleen maar jouw geluid. Je kunt daar ook een megafoon voor gebruiken, dat gaat iets makkelijker.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2005 21:51 

JeroenJongeling schreef:

Wat betreft die "niet aan het trillen te krijgen" lippen: Wat een tijdje rust niet aan goeds kan brengen. Ook het teveel denken aan wat je precies moet doen, kan een blokkade veroorzaken (wat ik ook nog steeds te vaak ondervind). Het afleren van verkeerde maniertjes is vele malen moeilijker dan iets nieuws aan leren.

Jeroen,

Het is toch af en toe best mogelijk het met je eens te zijn :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur