trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Korte presentatie over het onderwerp "trompet"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Korte presentatie over het onderwerp "trompet"
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 09:56 

Hallo allemaal,

ik moet binnenkort een korte presentatie (+- 5 min) houden over een eigen te kiezen onderwerp; Het moet in het Duits zijn, maar dat terzijde.
Het gaat zich om de mondelinge vaardigheden dus het onderwerp mag ook alla basisschool-spreekbeurt-niveau zijn.
Het werd wel aangeraden om een onderwerp te kiezen waar je nog over kunt nababbelen, dus het lag vrij voor de hand om iets met "trompet" te nemen.

Hoewel 5 min presenteren langer is dan het lijkt, is het natuurlijk vrij beperkt om een stel leken iets over trompet te vertellen; mijn vraag is dus:

wat zouden jullie in 5 minuten aan een stel leken vertellen over het onderwerp trompet, zonder teveel in de details te treden en zonder het al te moeilijk te maken (het gaat tenslotte om de spreekvaardigheid, niet om de inhoud) ???

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 10:17 

Wat je zou kunnen doen is uitleg geven over het principe van koperblaasinstrumenten. Veel mensen denken nog steeds dat het een kwestie is van blazen en knopjes indrukken. Laatst hoorde ik zelfs iemand aan een hoornist vragen of hij drie noten tegelijk kon spelen omdat hij drie knopjes had.

Dus een verhaaltje dat bij koperblaasinstrumenten de trilling van de lippen het geluid produceert. Het instrument werkt alleen als een versterker. Daarom moet de golflengte van het geluid (of de frequentie) in verhouding zijn met de lengte van het instrument. Oftewel, zonder ventielen kun je geen lage d spelen. Dit kan je met middelbare school natuurkunde uitleggen.

Dit kan je demonstreren met een hosaphone, een tuinslang met aan de ene kant een mondstuk en aan de andere kant een trechter als beker. Je kan precies uitrekenen hoe lang je tuinslang moet zijn voor een Bes-hosaphone. Doe een paar instrumenten voor, waarbij je er op let dat je eerst bij grote instrumenten begint (bv een trombone) en dan steeds stukjes tuinslang afzaagt (teken van de voren af waar, zodat je dat niet ter plekke moet gaan opmeten).

Je kunt iets vertellen over de boventonenreeks en dat die dus alleen in het hoogste register diatonisch en chromatisch is. Dat is de reden dat baroktrompetconcerten zo hoog zijn, alleen in het hoogste register kun je toonladderfiguurtjes op een trompet zonder ventielen spelen.
Het principe van de ventielen is dan ook heel simpel. Elke ventiel voegt een stukje buis toe en met drie ventielen heb je (door verschillende combinaties) in feite 7 natuurtrompetten tot je beschikking. Als je wil kan je de 7 boventonenreeksen naast elkaar zetten en dan zie je dat je chromatisch kan spelen (en je hebt direct een schema met alle mogelijke hulpgrepen)

Dat is wel vijf minuten denk ik zo.

Succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 10:54 

en je zou nog kunnen toevoegen dat inmiddels bewezen is dat het heelal (geen idee wat dat in het duits is...) trompetvormig is (zie elders in het forum), altijd een leuke eyeopener voor de rest van de wereld :P, maar misschien wordt het dan wel wat ingewikkeld voor 5 minuten... :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 11:50 

Emile schreef:
Wat je zou kunnen doen is uitleg geven over het principe van koperblaasinstrumenten. Veel mensen denken nog steeds dat het een kwestie is van blazen en knopjes indrukken. Laatst hoorde ik zelfs iemand aan een hoornist vragen of hij drie noten tegelijk kon spelen omdat hij drie knopjes had.

Dus een verhaaltje dat bij koperblaasinstrumenten de trilling van de lippen het geluid produceert. Het instrument werkt alleen als een versterker. Daarom moet de golflengte van het geluid (of de frequentie) in verhouding zijn met de lengte van het instrument. Oftewel, zonder ventielen kun je geen lage d spelen. Dit kan je met middelbare school natuurkunde uitleggen.

Dit kan je demonstreren met een hosaphone, een tuinslang met aan de ene kant een mondstuk en aan de andere kant een trechter als beker. Je kan precies uitrekenen hoe lang je tuinslang moet zijn voor een Bes-hosaphone. Doe een paar instrumenten voor, waarbij je er op let dat je eerst bij grote instrumenten begint (bv een trombone) en dan steeds stukjes tuinslang afzaagt (teken van de voren af waar, zodat je dat niet ter plekke moet gaan opmeten).

Je kunt iets vertellen over de boventonenreeks en dat die dus alleen in het hoogste register diatonisch en chromatisch is. Dat is de reden dat baroktrompetconcerten zo hoog zijn, alleen in het hoogste register kun je toonladderfiguurtjes op een trompet zonder ventielen spelen.
Het principe van de ventielen is dan ook heel simpel. Elke ventiel voegt een stukje buis toe en met drie ventielen heb je (door verschillende combinaties) in feite 7 natuurtrompetten tot je beschikking. Als je wil kan je de 7 boventonenreeksen naast elkaar zetten en dan zie je dat je chromatisch kan spelen (en je hebt direct een schema met alle mogelijke hulpgrepen)

Dat is wel vijf minuten denk ik zo.

Succes

Bedankt Emile, ik denk echter dat dit al het doel van de presentatie voorbijstreeft! Ondanks dat het voor ons waarschijnlijk helemaal niet ingewikkeld is, is het dat voor een eenvoudige presentatie wel al.
Het eerste wat je noemde is wel goed te gebruiken, dus gewoon hoe op een trompet geluid ontstaat en hoe mbv 'maar' 3 ventielen de lengte van de totale buis en dus de hoogte van de toon verandert. Het gaat zich gelukkig wel om academici dus een beetje verstand zal er toch wel inzitten :wink:
Je hebt me in elk geval al op ideeen gebracht!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2005 13:30 

hmmeen presentatie kan ik je niet mee helpen maar je zegt dattie in het duits moet he... als je er niet uitkomt met de vertalingen dan kun je mij wel om raad vragen ik ben 2 talig opgevoed:P en kan je dus helpen als je iets niet snapt in het duits 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2005 14:00 

Citaat:
.............het heelal (geen idee wat dat in het duits is...).......... :

De vertaling van het heelal is dus: das All of das Weltall

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2005 14:04 

MagnumHorn schreef:
Citaat: