Topic is al een paar dagen oud, laat ik de discussie weer even oplaaien...
Ik vind het als 'trompetmiepje' juist leuk om in secties met veel heren te spelen, en helemaal om daarbij de eerste trompet te spelen
Bij onze harmonie zitten we met twee dames, waarvan de andere door mij is meegenomen, op een totaal van negen, een redelijk bescheiden percentage dus (zeg maar 22).
Het zal wel aan mij liggen, maar in de orkesten waar ik inval (veelal kamerorkesten) komt het zeer regelmatig voor dat er louter dames zitten te spelen, of twee van de drie. Ik ben bekend met de verhalen over een kleinere longinhoud en dergelijke theorieën, maar dit gaat toch om gemiddelden, het is niet zo dat de longinhoud van vrouwen bijvoorbeeld van twee tot vijf liter varieert en vervolgens de longinhoud van mannen varieert tussen de vijf en de zeven, hierin zit een behoorlijke overlap. Ik kan over het algemeen grotere stukken op een adem spelen dan mijn mannelijke buren (en ik speel even hard hoor).
Ik denk dat het zeker waar is dat vrouwen over het algemeen bescheidener zijn en daarom minder kans maken op een topplaats in een orkest (of een topfunctie in het algemeen). Ik heb van deze bescheidenheid echter geen last, en hopelijk kom ik als amateur nog eens ergens