trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondhoeken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondhoeken
BerichtGeplaatst: 10 feb 2005 18:02 

Ik zit met het volgende punt, ik het nooit echt een heel erg goede embouchure gehad. Gelukkig is dit in de laatste jaren wel goed vooruit te gaan door lucht techniek, aanzet en druk op mond, keel, e.d. te verbeteren.

Ik merk nu alleen dat ik mijn mondhoeken (en de spieren daar iets 'achter') steeds de boel verziekt. Nog voordat mijn lippen e.d. moe worden, valt de druk weg door mijn mondhoeken. Dit gebeurd na ongeveer een half uur / 3 kwartier gemiddeld spelen.

Nu is mijn vraag, is er een techniek of wat dan ook om dit te verbeteren? Komt het iemand bekend voor? Het is erg lastig, het zorgt er niet echt voor dat ik harder ga drukken zoals bij vermoeide lippen, maar de druk valt gewoon echt weg. Een paar seconden rust zorgt ervoor dat ik weer even kan spelen (15 sec.) maar ik ben geen knipperlicht :wink:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2005 22:05 

buzz een toon en blijf hem herhalen.... lucht opgebruikt, ademen en opnieuw.... telkens diezelfde lange toon. en vooral goed luid (lees : niet te stil ! )

hierbij ga je na enkele keren ook je mondhoeken goed beginnen voelen.... rust dan even en herhaal.

of idd potlood... ik gebruik de fitness for brass (zelfde systeem, maar glazen buisjes met gewichtjes)

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2005 22:49 

Ik had dit een aantal jaar geleden ook, toen heb ik een periode gehad dat ik na een tijdje blazen mijn mondhoeken niet meer onder controle had waardoor er lucht doorheen kwam tijdens het blazen. Vooral in het lage register. Dit is echter vanzelf, na een maand of 2, weer verdwenen.

Misschien is dit tijdelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 10:29 

Hallo Laurenz,

Misschien is The Balanced Embouchure van Jeff Smiley iets voor jou? De oefeningen in dit boek zijn o.a. gericht op het verbeteren van de 'airseal' van de lippen. Naarmate je met het proces vordert, zal het probleem van de wegvallende druk vanzelf verminderen en wellicht zelfs verdwijnen.
Persoonlijk ben ik geen fan van de potlood truc of soortgelijke oefeningen. Ik weet dat ze voor sommige mensen wonderen doen, maar voor anderen, mezelf incluis, niet en zelfs averechts. Hetzelfde geldt voor het lipbuzzen. Ik wil geen welgemeende adviezen ontkrachten, maar er alleen op wijzen dat het geen zekere weg naar een oplossing biedt.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 12:26 
Moderator

wat ik zelf doe als het noodlot weer toeslaat, want geloof me, je bent niet de enige, ga ik terug naar het buzzen met mondstuk ( de berp is een ideaal hulpmiddel ). En dan alles zo rustig mogelijk weer opbouwen. Bij de eerste mondstukplaatsing ga ik dan bij mezelf na of het zo natuurlijk mogelijk gebeurt, dus niet teveel trekken met je mondhoeken, maar zo naturel mogelijk het mondstuk opzetten. Dan ga ik mijn mondhoeken langzaamaan trainen tot het blijven zitten in die positie. Eerst 15 seconden, dan 30 etc etc.

let ook op de toon bij het buzzen zelf, die moeten, allemaal in de kern zitten, en stemmend zijn. Als dit op je mondstuk al niet het geval is, dan worden deze door de trompet versterkt, en is de kans op kicksen veel te groot, en je bent onzuiverder, waardoor je weer nodeloos moet corrigeren, waardoor je weer moe wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 14:12 

perez schreef:
potlood (of in begin halve potlood) tussen je lippen (niet tanden) spannen en trachten
door mondhoekspanning en lipspanning horizontaal te houden.
Dit zou je enkele malen per dag een aantal minuten tijdens werk of zo kunnen oefenen.
Ik zelf krijg hier echt een stalen embouchure van.

Ik zou inderdaad toch ook de potlodentruc adviseren. Werkt niet voor iedereen, maar misschien voor jou wel. Wat het grote voordeel ervan is, is dat je het altijd kan doen. Op je werk, op school, in de auto, op de fiets, noem maar op. Maar buzzen met of zonder mondstuk werkt ook altijd!
Succes ermee!
Ps. Hoe lang speel je al?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 15:05 

Guus schreef:
perez schreef:
potlood (of in begin halve potlood) tussen je lippen (niet tanden) spannen en trachten
door mondhoekspanning en lipspanning horizontaal te houden.
Dit zou je enkele malen per dag een aantal minuten tijdens werk of zo kunnen oefenen.
Ik zelf krijg hier echt een stalen embouchure van.

Ik zou inderdaad toch ook de potlodentruc adviseren. Werkt niet voor iedereen, maar misschien voor jou wel. Wat het grote voordeel ervan is, is dat je het altijd kan doen. Op je werk, op school, in de auto, op de fiets, noem maar op. Maar buzzen met of zonder mondstuk werkt ook altijd!
Succes ermee!
Ps. Hoe lang speel je al?

Ik ben misschien een beetje ignorant, maar hoe buzz je zonder mondstuk? Met mondstuk doe je gewoon zoals je normaal blaast maar dan zonder instrument neem ik aan?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur