trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje last van zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: beetje last van zenuwen
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 05:29 

Nou het ergste wat je kan voorstellen bij een optreden is bij mij overkomen. Ik moest voor het aller aller eerst in me eentje spelen (normaal duetten) maar nu alleen mer begleiding van piano. En ik had wel last van zenuwen maar, eenmaal toen ik daarstond had ik knikkende knieen echt allles trillde super erg, de lange tonen trilde als een gek. Maar is hier wat tegen te doen ik heb namelijk nu echt zoiets dat ik dit nooit meer
ga doen, zelfs publiek merkte dat ik zenuwachtig was :? . Heeft hier iemand anders last van gehad en heeft er nu geen last meer van alvast bedankt

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 08:08 

Ik denk dat iedereen hier last van heeft (in meer of mindere mate) Ben er zelfs van overtuigd dat een beetje spanning de performance ten goede komt. Zelf heb ik jaren geleden (ik speelde toen nog klarinet) een aantal keren mee gedaan aan het solistenconcours van het KNFm. Was de eerste keer ook behoorlijk nerveus en dat was te horen ook aan mijn klank. Toch went het en het werd iedere keer wel wat minder.
Zeer geconcentreerd blijven op het geen je moet gaan doen hielp in mijn geval. Gaan staan, de zaal in kijken en denken: Jullie zijn de komende minuten allemaal van mij. En dan spelen.......................

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 11:48 

yep als ik alleen moet spelen, kijk ik ook eens goed in de zaal, indien mogelijk, als het zwart is ja, pech dan :P Niet te veel nadenken, en je concentreren op je partij en het luchtig op nemen, niet te serieus. Wel geconctreerd. Ook een houvast op het podium kan helpen, je partij(hoewel je die perfect vanbuiten kan spelen) een potlood, een glas/flesje water.
Vooral goed ingespeeld zijn en goed op tijd zijn en rustig de tijd nemen niets haasten.
Ik heb nu eerder een cave-in, naarmate het stuk vordert hoe zenuwachtiger ik wordt en hoe meer kans ik maak op een fout. Ik heb nog niets gevonden om het te ontmijnen :(
Hoe meer je het doet, hoe gemakkelijker het wordt om je zenuwen in bedwang te houden, ik ben persoonlijk ook al eens afgegaan gewoon door te veel te zenuwachtig te zijn en gewoon ineen te storten. maar nu is het gewoon naar voren gaan, partij en potlood op de staander en spelen maar!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 12:05 

Ik heb ook altijd last van zenuwen en niet zo'n beetje ook. Bij mij is het een gebrek aan zelfvertrouwen, het is niet alleen dat ik bij het trompet spelen zenuwachtig ben namelijk. Aan zelfvertrouwen kun je werken op welk gebied dan ook, alleen het kost tijd. Zeker als je tegen de faalangst aan zit.
Je moet je zelf eens afvragen waarom je eigenlijk zenuwachtig bent. Soms blijkt het dan dat het eigenlijk niet nodig is. En vraag je eens af wat er allemaal fout kan gaan. Natuurlijk krijg je dan een enorme lijst, maar bedenk dan ook eens hoe groot de kans daar op is. En wat de gevolgen zijn, van wanneer iets fout gaat. Als jij een foute noot speelt of desnoods van het podium afvalt, ben je echt niet voor de rest van je leven verloren. Je bent ook maar een mens en dat weet het publiek ook.

Ik weet niet hoe jouw situatie precies is, maar soms kan een gelukspoppetje of een ander voorwerp ook helpen. Mijn kleine roze geluks-knuffel-paardje dat ik ooit eens in het verre verleden bij een Happy Meal kreeg, neemt altijd de helft van mijn zenuwen weg...
En als het echt heftig is, bestaan er ook kalmeringspilletjes, waar je niet duf van wordt.
Waarschijnlijk heb je niets aan mijn vage gebrabbel en denk je die is goed gek, maar ach ik ben ook maar een mens... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 12:23 

Girlpower schreef:
.... maar ach ik ben ook maar een mens... :wink:

En da's nou precies waar we waarschijnlijk allemaal last van hebben. Even afgezien van de zenuwen die je kunt hebben als je de muziek niet beheerst hebben we allemaal last van zenuwen. Soms in meerdere mate, soms bijna niet.

Ik heb gemerkt dat er geen peil op te trekken is wanneer ik wel of geen last van zenuwen heb. Vorig jaar geheel alleen in een zaal met 1250 muisstille mensen op m'n bugeltje zonder veel opwarmen "stille nacht" gespeeld en nergens last van; in dezelfde maand Gabriel's Oboe gespeeld bij een harmonie-orkest als invaller. De mensen die me na afloop kwamen complimenteren waren of zeer beleefd of hadden geen verstand van muziek... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 13:58 

Op mijn B-examen had ik kalmeringspilletjes genomen (die kan je geloof ik zo bij de apotheek halen), maar ik vind dat dat nauwelijks helpt! Ik denk dat je het beste kunt proberen om jezelf niet te erg op te fokken. Als je constant loopt te denken: ''stel dat dat fout gaat en dat en dat en dat..........''
Als je gewoon thuis heel goed oefent kan er uiteindelijk weinig mis gaan moet je maar denken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 14:32 

tja, ik heb keihard gestudeerd en alsik op me kamer sta kan ik het stuk makkelijk spelen. Dan speel ik het uit me hoofd en op het podium deed ik het dan met bladmuziek zodat ik iets had om me op te concentreren. Maar ik vond het ook echt niet leuk gewoon, op dat moment wilde ik het liefst zo snel mogelijk van het podium. Wat ik echt nog nooit gehad heb gevoeld. :oops: :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 14:34 

vervelend

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur