trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondhoeken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 18:15 

Ik ben trouwens wel met je eens dat de MEESTE leads er wel aanleg er voor hebben. Maar je kunt dat ook zien als een voorsprong die je in kunt halen of je er bij neerleggen. Dan kom je ook niet veel verder.

Ik denk dat veel mensen ook denken dat ze niet hoog kunnen spelen en dan een soort blokkade voor zichzelf op werpen. Als je gewoon normaal gebouwd bent dan je kun je best wel leren om een groot of groter bereik te krijgen.

Je moet het je zelf ook niet te moeilijk maken. Als je naar de groten der aarde kijkt ziet het er toch ook niet echt moeilijk uit? Het is dan een kwestie van op de goede manier aan de slag en veel studie. En ja, aanleg helpt dan natuurlijk een handje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 18:26 

)volledig mee eens eric!!

bij ons in de fanfare zit een beroeps. en die zegt gewoon: ik kan dat niet.
ik kan me daar echt niet bij neerleggen. ik word zelfs kwaad als ik het hem hoor zeggen. hij laat zich nog liever omver blazen van een amateur dan te zorgen dat hij het kan.

en zoals je zegt eric. kijk ferguson, englebright, charlie davis.... en vele anderen
het ziet er zo makkelijk uit, zou het dan echt zo moeilijk zijn? ik denk het niet.... (dat moet je denken he, weet je wel, mentale barriere en zo :P )

als je de juiste zaken goe dvoor mekaar hebt is het niet moeilijk.... maar daarvoor moeten de meesten wel goed en bewust studeren.

ivm. nico , ik weet niet of hij toen al G3's speelde hoor. zijn mondstuk stond toen nog helemaal aan de ene kant van de lippen geplaatst. dus helemaal niet zoals het nu staat.....

om maar te zeggen: hij heeft ook veel moeten veranderen om er te geraken. en hij heeft dat maar op 1 manier gedaan. veel veel veel studeren

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 18:31 

Maar hij blijft zijn rode hoofd behouden.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 19:05 

Ik ben er zelf ook van overtuigd dat je adem het allerbelangrijkste is om goed trompet te kunnen spelen. Allan Vizzutti heeft ooit gezegd dat het overgrote deel van de amateur -trompettisten te weinig adem inneemt voordat de eerste noot geproduceerd wordt. Als je de filosofie van Bill Adam er op naslaat dan kom je de volgende kreten tegen "....large ammounts of air.....freely delivered......relaxed breath.....without any tension....sound out front.....notes are not higher, but further away". Hij beschrijft het in- en uitademen als een constante beweging, net zoals een golfspeler die een bal slaat. Als dat uiteindelijk goed zit, dan speelt iedereen met gemak tot de G3.
Ook een aardige quote: die trompettisten die een pedaal-C kunnen spelen (zonder ventielen te gebruiken dus) hebben ook geen moeite met het hoge register. Die hebben namenlijk de ademtechniek helemaal op orde.

Ach, wat hebben pianisten het dan toch makkelijk hé..... :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 19:12 

Karel schreef:
Ach, wat hebben pianisten het dan toch makkelijk hé..... :roll:

Nou en of, wat dat betreft wel! Ik zat laatst bij een pianist thuis, en op de radio was net iemand die super hoog trompet speelde. Waarna de pianist tegen mij zei: ''Kom op, speel jij dat eens!''
Hij kon maar niet begrijpen dat zo hoog spelen gewoon erg moeilijk is en vond het maar flauw van mij dat ik het niet kon spelen..... :roll:
Maar pianisten hebben vast andere moeilijke dingen, daar ben ik van overtuigd.
Zo hebben zij vaak meerdere noten tegelijk...dat zal je niet zo snel tegenkomen in een trompetpartij! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 19:31 

Karel schreef:
<<<Als dat uiteindelijk goed zit, dan speelt iedereen met gemak tot de G3.>>>

Ademen doet iedereen. Het is iets natuurlijks. En de ondiepe ademers onder ons is makkelijk aan te leren goed adem te halen. Geloof je werkelijk dat wanneer ze dat kunnen, iedereen met gemak tot de G3 kan spelen? M.a.w. dat je na al die jaren nog steeds niet goed ademt? En hoe veroorzaakt een verandering in de adem dan een verandering in het embouchure? Is er iemand die me dat kan uitleggen? Bij mij werkt dat namelijk niet zo.

<<<Ook een aardige quote: die trompettisten die een pedaal-C kunnen spelen (zonder ventielen te gebruiken dus) hebben ook geen moeite met het hoge register. Die hebben namenlijk de ademtechniek helemaal op orde.>>>>

Karel, met alle respect, dit kan dan misschien een aardig citaat zijn, maar het is complete onzin. Ik heb jarenlang een volle pedaal C kunnen spelen, op bugel, cornet én trompet, maar heb nog nooit van mijn leven een moeiteloos en bruikbaar hoog register gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 19:38 

Citaat:
<<<Ook een aardige quote: die trompettisten die een pedaal-C kunnen spelen (zonder ventielen te gebruiken dus) hebben ook geen moeite met het hoge register. Die hebben namenlijk de ademtechniek helemaal op orde.>>>>

Karel, met alle respect, dit kan dan misschien een aardig citaat zijn, maar het is complete onzin. Ik heb jarenlang een volle pedaal C kunnen spelen, op bugel, cornet én trompet, maar heb nog nooit van mijn leven een moeiteloos en bruikbaar hoog register gehad.

Misschien verschilt dit per persoon? Hoewel ik moet zeggen dat het wel aannemelijk klinkt (dat trompettisten die een pedaal-C kunnen spelen ook geen moeite hebben met het hoge register).
Maar ik kan het niet weten, want ik kan deze C niet. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 19:44 

larrios schreef:
Karel schreef:
<<<Als dat uiteindelijk goed zit, dan speelt iedereen met gemak tot de G3.>>>

Ademen doet iedereen. Het is iets natuurlijks. En de ondiepe ademers onder ons is makkelijk aan te leren goed adem te halen. Geloof je werkelijk dat wanneer ze dat kunnen, iedereen met gemak tot de G3 kan spelen? M.a.w. dat je na al die jaren nog steeds niet goed ademt? En hoe veroorzaakt een verandering in de adem dan een verandering in het embouchure? Is er iemand die me dat kan uitleggen? Bij mij werkt dat namelijk niet zo.

Ik denk zeker dat je een G3 kunt blazen als je je adem goed op orde hebt... uitzonderingen daargelaten uiteraard. Maar hoeveel trompettisten, en blazers in het algemeen lopen vast, of hebben een echte k*ttoon, simpelweg omdat ze niet blazen.
Ikzelf speel nu 8 jaar, en begin pas dit jaar (vooropleiding conservatorium) door te krijgen dat het om lucht gaat, en ook hoe je dat toepast...
Als je hieraan gaat werken, op de correcte manier, merk je gewoon (ik althans) dat je uithoudingsvermogen, je toon en uiteindelijk ook je bereik verbetert.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur