Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 feb 2005 20:01 |
|
|
Zoals ik al eerder zei, zie ik het nut van pedaal noten niet. Ik geloof er dan ook zeker niet in dat het met een goede ademhaling van doen heeft. Het heeft ook niets met het hogere register te maken omdat de lipstand te ver uiteen loopt.
Wat betreft een goede ademhaling en hoog spelen. Ik ga hier nog verder over praten tijdens de workshop en zit nu een werkstuk over de hele materie te schrijven dat tzt te verkrijgen is (voor een zacht prijsje...).
Je hebt lage ademhaling, daar kom je tot ongeveer een c3 een heel eind mee, boven de g2 kun je nog iets je maag intrekken voor wat meer druk.
Je hebt flank ademhaling, dat is een veel atletische ademhaling en veel meer geschikt voor trompet spelen. Claude Gordon heeft het ook hierover en de Wedge heeft hier ook veel mee te maken. Volgend mij gebruiken tubaisten en bastrombonisten deze ademhaling ook veel meer.
Dan heb je als laaste de hoge ademhaling. Die wordt meer gebruikt als je gestressed bent of nerveus. Die is niet zo geschikt voor trompetspeln maar kan wel als een extraatje gebruikt worden. Hoog ademhalen betekent trouwens niet dat je je schouders omhoog laat staan. Dan druk je namelijk je keel dicht.
Als je deze 3 methodes combineert heb je de volledige Yoga ademhaling. Op deze ademhaling is bijv. de Wedge gebaseerd. Met deze volledige ademhaling benut je het totale oppervlak van de longen. Als je dat beheerst dan heb je pas je ademhaling echt onder controle. De meesten gebruiken echter alleen de lage ademhaling.
meer over yoga ademhaling :
http://www.cirkel.net/de_ademhaling.htm
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 feb 2005 09:36 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
erikveldkamp schreef: <<<Zoals ik al eerder zei, zie ik het nut van pedaal noten niet. Ik geloof er dan ook zeker niet in dat het met een goede ademhaling van doen heeft. Het heeft ook niets met het hogere register te maken omdat de lipstand te ver uiteen loopt.>>>
In een eerdere post gaf je aan dat ook jouw embouchure wat geperfectioneerd kon worden in de hoogte, omdat je naar eigen zeggen wat teveel smile toepast in den hoge. Misschien zou je dan toch eens een serieuze dubbele pedaaltoon studie kunnen overwegen? Je blijft zeggen dat je het nut er niet van inziet, maar heb je ze al eens een paar maanden gestudeerd? Ik bedoel dan specifiek de dubbele pedalen ala Callet of BE, niet ala Maggio. Een van de voordelen van deze manier van pedalen spelen is dat het helpt de smile tegen te gaan. Je schreef eerder al dat ze als oefening volgens jou niet schadelijk zijn, dus dat zou geen reden kunnen zijn je ervan te weerhouden. Mocht je dit willen overwegen, wat ik sportief zou vinden, dan een kleine noot vooraf: bij bijvoorbeeld RO #4 in BE is het niet relevant dat je die noten allemaal al kunt spelen. Het gaat erom dat je het specifieke gevoel en geluid van de dubbele pedalen zoveel mogelijk vast leert houden wanneer je tijdens de oefening in het normale register komt. De pedaal is tijdens die oefening de basis.
<<<Als je deze 3 methodes combineert heb je de volledige Yoga ademhaling. Op deze ademhaling is bijv. de Wedge gebaseerd. Met deze volledige ademhaling benut je het totale oppervlak van de longen. Als je dat beheerst dan heb je pas je ademhaling echt onder controle. De meesten gebruiken echter alleen de lage ademhaling.>>>
Ik ken het verhaal over de volledige ademhaling, heb ook het boekje van Yogi Ramacharaka gelezen e.d.. Natuurlijk erken ik het belang van een goede ademhaling, maar hoe komt het dat ik wel volledig kan ademhalen zonder dat dit effect heeft op mijn bereik?
Echte controle over je ademhaling, als yoga toch ter sprake komt, heb je pas wanneer je zonder adem kunt. Ver gevorderde yogi's kunnen vrijwillig in een staat van 'suspended animation' verblijven, waarin ademhaling en hartslag stilstaan. Maar goed, dit terzijde.
Ko
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 feb 2005 09:55 |
|
 |
| Moderator |
|
|
niet om het een of ander, Ko, maar zou je alsjeblieft normaal willen quoten?
dat leest iets practischer
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompetovic
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 feb 2005 11:38 |
|
|
mi trompeta schreef: larrios schreef: Karel schreef: <<<Als dat uiteindelijk goed zit, dan speelt iedereen met gemak tot de G3.>>>
Ademen doet iedereen. Het is iets natuurlijks. En de ondiepe ademers onder ons is makkelijk aan te leren goed adem te halen. Geloof je werkelijk dat wanneer ze dat kunnen, iedereen met gemak tot de G3 kan spelen? M.a.w. dat je na al die jaren nog steeds niet goed ademt? En hoe veroorzaakt een verandering in de adem dan een verandering in het embouchure? Is er iemand die me dat kan uitleggen? Bij mij werkt dat namelijk niet zo.
Ik denk zeker dat je een G3 kunt blazen als je je adem goed op orde hebt... uitzonderingen daargelaten uiteraard. Maar hoeveel trompettisten, en blazers in het algemeen lopen vast, of hebben een echte k*ttoon, simpelweg omdat ze niet blazen. Ikzelf speel nu 8 jaar, en begin pas dit jaar (vooropleiding conservatorium) door te krijgen dat het om lucht gaat, en ook hoe je dat toepast... Als je hieraan gaat werken, op de correcte manier, merk je gewoon (ik althans) dat je uithoudingsvermogen, je toon en uiteindelijk ook je bereik verbetert.
Maar hoe leer je dan hoe je goed moet ademen, zijn er cursussen voor ofso. I
s het ook mogelijk dat trompettisten die niet op de vooropleiding conservatorim zitten, dit ook al onder de knie kunnen krijgen?
_________________ I don't care too much about music. What I like is sounds
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 feb 2005 12:09 |
|
 |
| Moderator |
|
Trompetovic schreef: mi trompeta schreef: larrios schreef: Karel schreef: <<<Als dat uiteindelijk goed zit, dan speelt iedereen met gemak tot de G3.>>>
Ademen doet iedereen. Het is iets natuurlijks. En de ondiepe ademers onder ons is makkelijk aan te leren goed adem te halen. Geloof je werkelijk dat wanneer ze dat kunnen, iedereen met gemak tot de G3 kan spelen? M.a.w. dat je na al die jaren nog steeds niet goed ademt? En hoe veroorzaakt een verandering in de adem dan een verandering in het embouchure? Is er iemand die me dat kan uitleggen? Bij mij werkt dat namelijk niet zo.
Ik denk zeker dat je een G3 kunt blazen als je je adem goed op orde hebt... uitzonderingen daargelaten uiteraard. Maar hoeveel trompettisten, en blazers in het algemeen lopen vast, of hebben een echte k*ttoon, simpelweg omdat ze niet blazen. Ikzelf speel nu 8 jaar, en begin pas dit jaar (vooropleiding conservatorium) door te krijgen dat het om lucht gaat, en ook hoe je dat toepast... Als je hieraan gaat werken, op de correcte manier, merk je gewoon (ik althans) dat je uithoudingsvermogen, je toon en uiteindelijk ook je bereik verbetert. Maar hoe leer je dan hoe je goed moet ademen, zijn er cursussen voor ofso. I s het ook mogelijk dat trompettisten die niet op de vooropleiding conservatorim zitten, dit ook al onder de knie kunnen krijgen?
tuurlijk, gewoon zelf eraan werken met je docent
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 feb 2005 13:29 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
Iris schreef: Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat door veel pedaalstudies te doen de hoogte voor iedereen makkelijk is. Volgens mij heeft niemand dit tot dusver beweerd. Iris schreef: Pedaaltonen zijn geen doel op zich;
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ko
PS: beter zo, he Marnix? Ik ben nogal lui met dit soort dingen, maar zal proberen het vol te houden omwille van de duidelijkheid.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 feb 2005 13:45 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
Ik ga even niet meer quoten dat wordt zo ingewikkeld
Hoi Ko!
V.w.b. het ademverhaal; dit hoor je eigenlijk van alle grote spelers. Er zal dus wel iets van waarheid inzitten. Bill Adam zegt dus dat je moet focussen op je toon. Probeer zo'n mooi mogelijke toon te maken in alle registers altijd en overal. Als je adem goed zit, dan vormt je embouchure zich vanzelf. Als je geluid niet goed is dan zit je adem niet goed.
Kijk, bij mij en velen anderen zit het nog niet goed, maar ik kan mij wel vinden in zijn filosofie. Om een juiste klankvoorstelling te krijgen en te weten wat nou echt een mooie toon is, moet je veel naar de groten luisteren. Als het kan "live". Je merkt altijd direkt als er iemand staat te spelen die het voor elkaar heeft. Ik heb b.v. Randy Brecker live horen spelen en dan krijg je dus dat kippenvel moment zo gauw je zijn gloedvolle klank hoort. Zo heb ik dat ook gehad met Nicholas Payton. En vergis je niet, deze gasten spelen ook gewoon een G3. In een intervieuw met Randy Brecker heb ik gelezen dat hij ook een Adam student is. Net zoals b.v. Jerry Hey, Chris Botti, Charly Davis en nog vele anderen. Deze gasten hebben allemaal één ding gemeen: een prachtige toon. Dus de adem zit waarschijnlijk goed.
Je zegt dat je een pedaal C kan spelen en ik denk dat jij bedoeld op de manier zoals Callet of Jeff Smiley dit voorschrijven, dus alleen je bovenlip in het mondstuk. Wat Karl Sievers bedoeld (Adam student) is dat je de pedaal C moet spelen met je gewone embouchure, dus zoals je gewoonlijk speelt.
Maar ja, als ik ooit nog eens een G3 met één lip kan spelen zal je mij niet meer horen. 
|
|
| Omhoog |
|
 |