trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2005 15:20 

Iris,

Je haalt geen nieuw proleem aan. Vele trompetisten hebben hier last van. Om die reden is er dan ook al veel over geschreven en gedacht op dit forum. Mijn advies is dan ook om eens een halve middag allerlei topics over dit onderwerp te lezen. Je zal verbaasd zijn wat je hier uit haalt (ik heb er zelf al veel van geleerd tenminste).

Veel succes.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2005 15:35 

Ik ben geen expert op dit gebied, maar je kunt eens proberen op een andere klank je aanzet proberen te maken.

Als je da di of do zegt, zit je tong hoger in je mond, hij raakt je gehemelte aan. Dit moet op zich de snelste tongslag opleveren

Je kunt ook proberen om op toh of ta te spelen. Dat geeft een duidelijker aanzet maar is op zich wat langzamer.

Maar zoals jij het zegt heb je meer een pfaaa aanzet, dat heb ik ook wel eens. Dat heeft bij mij vaak te maken met de conditie van mijn lippen. Of door het weer (velletjes) of gewoon vermoeidheid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2005 16:03 

bij mij heeft "Fitness voor Brass" goed geholpen

vooral een oefening die ongeveer zo gaat (weet het niet precies meer, heb m al heel lang niet meer gedaan en ik ben nu niet thuis)

Speel op een g (en dan op andere toonhoogten)het volgende ritme:

16e noot, kwart dubbel gepuncteerd, 16e, kwart.., en dan zoiets met 16e, 8e punt, 16e, etc.

Je wordt dan gedwongen twee aanzetten heel snel achter elkaar te doen en dan moet je tong wel bewegen.

(pff, kan er niet even een muzieknotatieprogrammaatje in dit forum ingebouwd worden... :D )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2005 19:40 

Je kunt ook eens proberen met het puntje van je tong tegen BOVENlip te stoten. Dan krijg je een heel direkte aanzet. Kun je daarna altijd nog kijken wat je ermee doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 08:51 

Iris,

Probeer het eerst een met een P aanzet: juist eigenlijk heel raar en juist hetgene wat je niet wilt.

Je moet alleen met je lucht een aanzet maken, (dus echt geen enkele tong gebruiken) doe deze oefening zo´n 5 minuten tot 10 minuten per dag, en dit een week lang. Niet de t aanzet bij deze oefeningen doen. Je kunt gewoon oefenen op hele noten daarna halve, kwart en achtste noten (niet meer).

Zodra je dit goed kunt probeer het dan nog een met een t aanzet. Je zult merken dat het over een weekje oefen stukken beter gaat. Probeer hier dan korte noten te stoten op het begin F t/m FF. Je bent op deze manier toch nog actief bezig

Het idee hierachter is dat je je lucht activer maakt, waardoor je eigenlijk geen tong nodig hebt voor een aanzet. Zodra je dit verwezenlijkt hebt, zul je echt merken dat je t aanzet stukken beter wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2005 13:15 

Ik sluit me bij Gerrit aan. Hoe verder voorin je de aanzet kan plaatsen, hoe directer hij zou moeten worden. De tong sluit de lucht af en als je dat afsluitpunt achter de tanden plaatst, is er geen direct contact tussen de lucht en lip, die in gevecht samen het geluid voortbrengen. Door het afsluitpunt verder naar voren te plaatsten, met de tong tegen (in ieder geval) de bovenlip, is het contact tussen lip en lucht veel directer, verder voorin. Zie het vooral als oefening. Niet iedereen kan dit meteen toepassen als normale vorm van articulatie en dat is ook niet nodig.

Ko

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur