trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ik kan het niet!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 08:08 

mi trompeta schreef:
Het werkt trouwens wel.. die aanpak van "misschien moet je maar gewoon kappen"... Pas ik nu ook toe bij mijn broertje, ik help hem met zijn trombonelessen... soms barst ie dan in huilen uit :twisted: (gemeen ben ik toch :P)
maar stoppen wil ie dan ook weer niet... dus dan maar weer vooruit met de geit :D

Als je iemand niet lesgeeft vanuit de gedachte deze persoon te helpen in zijn ontwikkeling, dan is er iets niet in orde. Welnu, er zijn andere manieren om een leerling verder te helpen, zonder hem emotioneel de grond in te boren. (Ik haal alleen dit stukje aan als voorbeeld, want helaas is dit soort praktijken zelfs op conservatoria niet vreemd.) Zolang iemand zijn best doet, moet die leerling de les kunnen verlaten met een goed gevoel, wetend waar hij aan moet werken. Iemand afzeiken en tot huilens toe bewerken is ontzettend makkelijk en getuigt in mijn ogen van een tekortkoming aan de kant van de docent die zonder meer verwerpelijker is dan de eventuele trage voortgang van de leerling. Trompetspelen is al moeilijk genoeg. Als het niet gaat, is dat al meer dan genoeg domper voor de leerling, daar hoeft een docent geen schepje bovenop te doen.

Maar goed, ik ben ook wel benieuwd naar een reaktie van 'tv'. Hij verschuilt zich achter zijn 'nickname' zonder dat uit zijn profiel naar voren komt wie hij is. Als je dan al mensen afzeikt, heb dan ook de ballen dat op persoonlijke titel te doen.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 14:26 

larrios schreef:
mi trompeta schreef:
Het werkt trouwens wel.. die aanpak van "misschien moet je maar gewoon kappen"... Pas ik nu ook toe bij mijn broertje, ik help hem met zijn trombonelessen... soms barst ie dan in huilen uit :twisted: (gemeen ben ik toch :P)
maar stoppen wil ie dan ook weer niet... dus dan maar weer vooruit met de geit :D

Als je iemand niet lesgeeft vanuit de gedachte deze persoon te helpen in zijn ontwikkeling, dan is er iets niet in orde. Welnu, er zijn andere manieren om een leerling verder te helpen, zonder hem emotioneel de grond in te boren. (Ik haal alleen dit stukje aan als voorbeeld, want helaas is dit soort praktijken zelfs op conservatoria niet vreemd.) Zolang iemand zijn best doet, moet die leerling de les kunnen verlaten met een goed gevoel, wetend waar hij aan moet werken. Iemand afzeiken en tot huilens toe bewerken is ontzettend makkelijk en getuigt in mijn ogen van een tekortkoming aan de kant van de docent die zonder meer verwerpelijker is dan de eventuele trage voortgang van de leerling. Trompetspelen is al moeilijk genoeg. Als het niet gaat, is dat al meer dan genoeg domper voor de leerling, daar hoeft een docent geen schepje bovenop te doen.

Natuurlijk, maar het is ook niet zo dat ik hem moedwillig aan het huilen maak, maar soms wil het bij hem gewoon absoluut niet, en dan wordt hij daar zelf zat van... tja, dan druk ik met mijn botte kop soms nog ietsje verder door... en krijg je van zulke emotionele reacties...
Maar ik zit daar ook zeker niet met de intentie om hem de grond in te boren, integendeel!
Na de zomervakantie is hij eraan toe om in ons 'grote' orkest te komen spelen, en dat lijkt mij (en hem) heel erg gaaf, dus vandaar dat ik hem de hele tijd zit te pushen :D
Ik kan eerlijk gezegd me niet voorstellen dat leraren zo hard voor hun leerlingen zijn dat ze continu met een kutgevoel rondlopen, en op een gegeven moment ook met tegenzin naar hun lessen gaan. Streng, OK, maar wees dan wel rechtbaardig met opbouwende krtitek, dan is het tenminste nog leerzaam 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 19:32 

Citaat:
Ik kan eerlijk gezegd me niet voorstellen dat leraren zo hard voor hun leerlingen zijn dat ze continu met een kutgevoel rondlopen, en op een gegeven moment ook met tegenzin naar hun lessen gaan. Streng, OK, maar wees dan wel rechtbaardig met opbouwende krtitek, dan is het tenminste nog leerzaam

zegt de naam 'wiame' jou iets????

mij in ieder geval wel!!!

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 21:52 

Ja die naam doet ergens vaag wel een belletje rinkelen ja... :P

Maar ik heb geen ervaring met zijn lesmethode... is het echt zo slecht dan, dat ie je de hele tijd afzeikt? Of heeft het ook nog een leerzaam effect ofzo?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 23:03 

heb er twee jaar les van gehad.....

daar stond niemand te popelen om naar de les te gaan....

meer zal ik er hier niet over vertellen..... is niet de bedoeling dat ik hem hier nu ga afzeiken....
ik heb er achteraf gezien wel wat van geleerd, maar het kon achteraf gezien ook allemaal op een veel aangenamere manier.

laat me het zo stellen.... ik moet nog altijd de eerste persoon tegen het lijf lopen die het een aangename vent vind :wink:

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 12:12 

Tsja, mensen gaan afzeiken en bewust de grond in stampen lijkt me niet de beste manier nee. Maar als je mensen een beetje gaat plagen en zeggen dat ze maar mmoeten stoppen omdat ze er niks van bakken werkt wel. Een kennis van mij heb ik ook zo opgejut: een G3 kan je wel maar waar blijft die C4 dan? Toen dacht ie dus ik zal 'm eens hebben en inderdaad, die C4 die kwam......

Werkte bij mij ook toen ik bij een nieuwe club ging spelen. Blijkbaar was er gezegd dat ik nogal goed was (uhum :roll: ) en toen moest ik me dus bewijzen, wat overigens verrekes goed lukte hahaha! maar sinds ik me dus niet meer hoef te bewijzen gaat het ook weer stukken minder helaas :cry:

Maare, stoppen is er voor mij nog steeds niet bij. Ik hoop voor basild ook niet......

Just hang in there man!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2005 10:50 

tieske-toeter schreef:
Tsja, mensen gaan afzeiken en bewust de grond in stampen lijkt me niet de beste manier nee. Maar als je mensen een beetje gaat plagen en zeggen dat ze maar mmoeten stoppen omdat ze er niks van bakken werkt wel. Een kennis van mij heb ik ook zo opgejut: een G3 kan je wel maar waar blijft die C4 dan? Toen dacht ie dus ik zal 'm eens hebben en inderdaad, die C4 die kwam......

Je verhaal klopt niet. Als je een G3 kunt spelen, is het niet zo dat je er niks van bakt. Als je een G3 speelt, doe je kennelijk iets goed en als je je dan eens kwaad maakt, blijk je inderdaad misschien meer te kunnen dan je aanvankelijk dacht. Als je er echt niks van bakt, dan heb je primair een fysiek probleem op te lossen. Psychologisch oorlogje spelen lost dat probleem niet op. Plus dat ik zowieso niet inzie waarom je negativiteit moet gebruiken om positiviteit op te wekken. Zelfs al kunnen sommigen daar beter mee overweg dan anderen, dit blijft wat mij betreft een rare manier van doen.

Ko

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur