trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Enkele gedragsregels en studieadviezen voor orkestmuzikanten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Enkele gedragsregels en studieadviezen voor orkestmuzikanten
BerichtGeplaatst: 26 feb 2005 21:41 

Enkele gedragsregels en studieadviezen voor orkestmuzikanten

1.Berg thuis uw instrument altijd op de meest onopvallende plaats op, zodat u er niet steeds aan herinnerd wordt dat u moet studeren.

2. Kom altijd te laat op de repetities, zodat u extra opvalt.

3. Het komt er niet op aan hoe u rietbeschermers, dempers etc. aan de lessenaar bevestigt, als deze er maar gemakkelijk af kunnen vallen.

4. Om uw eigen toon goed te kunnen controleren, moet u steeds langer doorspelen nadat de dirigent heeft afgetikt.

5. Het verzuim van repetities is een uitstekend middel om uw eigen belangrijkheid goed te doen blijken.

6. Help uw medemuzikanten door zelf zo luid te spelen dat daardoor de fouten van een ander minder opvallen.

7. Om uzelf extra zekerheid te vershaffen kunt u het best vragen stellen omtrent zaken die voorafgaande repetities zijn besproken.

8. Om zeker te zijn dat het water goed uit de kleppen en pompen wordt verwijderd, dient u dit er goed hoorbaar uit te blazen. Het best kunt u dit doen tijdens zeer zachte passages.

9. Extra rieten kunt u gemakkelijk verliezen, laat ze daarom bij voorkeur thuis.

10. Draag tijdens de repetities schoenen met harde zolen, zodat u duidelijk hoorbaar kunt meetikken om de maat te kunnen houden.

11. Om uw dirigent aan de tijd te helpen herinneren , moet u tijdens de repetitie veelvuldig en opvallend op uw horloge kijken. Schud het indien u twijfelt of het nog wel goed loopt.

12. Om zeker te zijn dat uw instrument goed in de koffer wordt opgeborgen, kunt u het best ruim voor het einde van de repetitie met inpakken beginnen.

13. Het is niet beslist nodig familiefeesten altijd op de dag zelf te vieren. Verplaatsing hiervan naar de repetitieavond is zeer wel mogelijk.

14. Weiger consequent andere dan ‘1e partijen’ te spelen. U wilt immers niet erkennen dat de 2e en 3e partijen soms moeilijker voor u zijn.

15. Schud steeds opvallend met uw hoofd als andere muzikanten fouten maken.

16. Orkestpartijen kunt u het best opgerold of opgevouwen in uw instrumentenkoffer opbergen.

17. Om slijtage aan de binnenkant van het instrument te voorkomen moet u het nooit schoonmaken.

18. Zorg ervoor dat de stempomp van uw instrument goed vast zit, zodat andere muzikanten altijd op u moeten afstemmen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 17:10 

je beseft hopelijk wel dat er hier op dit forum ook wel eens mensen komen die dingen willen oppikken/leren.

maar er zitten wel grappige bij :wink: sommige dingen zijn heel herkenbaar. ik ken wel wat mensen die zich aan een paar van deze regels proberen te houden :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 17:33 

Ik ken wel een paar van die doorsneemuzikanten ja :P :twisted:

Voor de grap zou elke muzikant wel eens voor het orkest moeten gaan staan dirigeren. Daar leer je als muzikant en als mensen een hoop van (lekker filosofisch).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 18:50 

dat heeft de dirigent van het jeugdorkest waar ik bij zit een paar keer bij mij gedaan maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik er iets van heb geleerd.
ja dat ik geen dirigent wil worden want het is vaak zo dat je dan de lul bent :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 21:21 

Ik had deze lijst al wel es gelezen ja... en het is in veel gevallen herkenbaar :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 08:15 

trompet-smurf schreef:
je beseft hopelijk wel dat er hier op dit forum ook wel eens mensen komen die dingen willen oppikken/leren.

Dat besef ik zeker, maar een geintje op z'n tijd is ook leuk ... :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 17:35 

lol hier nog een paar:

Zodra je moet niezen in een zachte passage, tijdens een concert altijd duidelijk hoorbaar sorry zeggen.

Bij elke opmerking wat de dirigent maakt antwoorden met: ja tuurlijk deed ik dat dan niet ?

3 maten eerder beginnen en toch door blijven spelen. Wat iemand mis.... ik ?? neee !!

Je collega's een klop(je) op de rug geven als ze iets goed hebben gespeeld. (dit doen terwijl ze aan het spelen zijn... goed voor de lippen)

5 keer naar de wc gaan binnen 1 half uur (vooral bij moeilike passages)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur