trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe Dennis Wick mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 00:28 

Marnix

Wat voor mij goed is maak ik liever zelf uit als ik zo vrij mag zijn. Ik ben dan wel geen muziekleraar maar wel iemand met 28 jaar ervaring op bugel en bes en es trompet en vindt zelf dat dat ook wel ergens voor telt.
Daarbij heb ik docenten gezien die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben, en waar ik liever niemand op les zou willen sturen.
Ik voer liever deze discussie niet op de man, maar waar het mij over gaat is dat er personen zijn die hier maar een beetje uit hun nek staan te lullen.
Gelukkig reageer jij tenminste nog want het werd al een beetje stil, en het is tenslotte een forum.
Overigens vindt ik nog steeds dat het niet over het merk mondstuk moet gaan (welke dat dat dan ook is) maar meer over het type (grote/kleine boring grote/kleine cup, klank en alle andere dingen die er mee te maken hebben).
Wil het dan zo zijn dat jij met je keuzes voor jouw leerlingen het aan het goede eind hebt dan is dat fijn voor je leerlingen, dan wil dit nog steeds niet zeggen dat die andere merken met hun type mondstukken niet gedeugd zouden hebben. (je weet het nooit zeker totdat je ze goed uitgeprobeerd hebt).
Ik denk dat wij deze discussie beter kunnen beeindigen want ik heb het gevoel dat wij elkander toch niet kunnen overtuigen wat denk ik overigens ook helemaal niet hoeft.
Dus maar weer terug naar het eigenlijke onderwerp.

Met vriendelijke groet John van der Voort

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 01:00 
Moderator

John van der Voort schreef:
Marnix

Wat voor mij goed is maak ik liever zelf uit als ik zo vrij mag zijn. Ik ben dan wel geen muziekleraar maar wel iemand met 28 jaar ervaring op bugel en bes en es trompet en vindt zelf dat dat ook wel ergens voor telt.
Daarbij heb ik docenten gezien die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben, en waar ik liever niemand op les zou willen sturen.
Ik voer liever deze discussie niet op de man, maar waar het mij over gaat is dat er personen zijn die hier maar een beetje uit hun nek staan te lullen.
Gelukkig reageer jij tenminste nog want het werd al een beetje stil, en het is tenslotte een forum.
Overigens vindt ik nog steeds dat het niet over het merk mondstuk moet gaan (welke dat dat dan ook is) maar meer over het type (grote/kleine boring grote/kleine cup, klank en alle andere dingen die er mee te maken hebben).
Wil het dan zo zijn dat jij met je keuzes voor jouw leerlingen het aan het goede eind hebt dan is dat fijn voor je leerlingen, dan wil dit nog steeds niet zeggen dat die andere merken met hun type mondstukken niet gedeugd zouden hebben. (je weet het nooit zeker totdat je ze goed uitgeprobeerd hebt).
Ik denk dat wij deze discussie beter kunnen beeindigen want ik heb het gevoel dat wij elkander toch niet kunnen overtuigen wat denk ik overigens ook helemaal niet hoeft.
Dus maar weer terug naar het eigenlijke onderwerp.

Met vriendelijke groet John van der Voort

beste John,

deed ik ergens alsof ik weet wat goed voor jou is??

als je het niet op de man wil spelen, mij best, mag wel, want ik heb een dikke huid. En helaas kan ik je mededelen, dat een goede docent dan niet de hele wijsheid in pacht zal hebben, maar hij moet een end kunnen komen, dat vind ik niet meer dan redelijk, een docent wordt er ten slotte voor betaald om zover als mogelijk is, te komen met een leerling. Zelf leer ik nog steeds nieuwe dingen, en ben ik nog lang niet op niveau van een topdocent/speler als bijvoorbeeld Frits Damrow, en noem al die mensen maar op, maar ooit hoop ik wel zover te komen. En dan moet je echt wel gedegen kennis van zaken hebben. Hoe doe je dat: juist: leren van docenten, leerlingen en uitproberen.

En inderdaad, er zullen best docenten zijn die uit hun nek kletsen ( ik heb zelf mijn eerste lessen van zoiemand mogen ervaren ) maar ook 28 jaar ervaring is niet zaligmakend, met alle respect voor jou.

En ach, als jij de handdoek in de ring wil gooien, en op deze manier een best leuke en interessante discussie wil staken, tja, jammer, maar soit, er zijn inderdaad nog genoeg andere discussies, waar we naar alle hartelust kunnen eens zijn of oneens

groeten Marnix

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 10:24 

Ik heb ook 30 jaar ervaring met trompet spelen, maar ik ben sinds 5 jaar pas bewust met technieken, trompetten en mondstukken bezig. Ik ben dan ook, ondanks al mijn lessen en ervaringen, de laatste 5 jaar vooruit gegaan t.o.v. de eerste 25.
Met mijn 18de ben ik gestopt met les nemen en ben bij diverse bands en fanare gegaan. Niemand die ooit over trompet en of mondstuk sprak. 5 jaar geleden is dat bij mij begonnen. Experimenteren met mondstukken etc..
Ik denk dat ieder moet kunnen zeggen wat goed voor hen is en voor zijn leerlingen, maar dat wil niet zeggen dat dit een algemene richtlijn is.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 10:46 
Moderator

Rolando schreef:
Ik denk dat ieder moet kunnen zeggen wat goed voor hen is en voor zijn leerlingen, maar dat wil niet zeggen dat dit een algemene richtlijn is.

richtlijn vind ik een zwaar woord. Maar algemeen gezien zou je kunnen stellen dat een 5c ( en aanverwante grootten van andere merken ) een beginners model is, en dan telkens een stapje groter.

Om het voor mezelf en voor een leerling overzichtelijk te houden laat ik ze daar ook meestal op beginnen ( tenzij ze al met iets anders aankomen ). En dan zien we wel hoe de groei en ontwikkeling gaat. Na flink wat speel ervaring en als de groei het toelaat gaan we kijken naar een grotere maat.

Merken zijn niet echt interessant, dat ben ik met John eens, maten zoveel te meer. Maar om het overzichtelijk te houden, blijf ik zo dicht mogelijk bij het uitgangspunt, waar we vanaf komen, tenzij er echt bijzondere fysieke kwesties zijn waar rekening mee gehouden dient te worden.

Voorbeeld: een leerling speelde net weer trompet, en komt bij mij op les. hij had aan mondstukken een blessing 7c, een bach 5c en een bach 1,5 c

ik ben met hem begonnen op de 5c, en daarna meteen door op de 1,5 c ( dit in verband met zijn lippen. De 1,5 c was wat groot, maar aan de 5c had hij niks, daar kon hij niet zijn lippen fatsoenlijk inkrijgen. Dus had als consequentie dat hij meer moest werken, en meer geduld moest hebben met het bereik naar de hoogte. Toch bleek ook dit 1,5 c mondstuk niet afdoende wijd voor zijn lippen, maar hij wilde wel graag trompet spelen. Dan moet je verder gaan zoeken. Toen ben ik met hem naar een muziekzaak geweest, en heb een paar schilkes laten spelen en we kwamen bij een schilke 19 uit. Maatje groter, maar vooral wijder. Hij moest nog wat meer werken ( ook aan klank ), maar de ontwikkeling gaat wel sneller, want hij heeft een mondstuk waar hij goed mee uit de voeten kan.

Waarom geen denis wick??

Om de simpele reden dat die zaak die mondstukken niet voorhanden had

Omdat ikzelf geen positieve ervaringen had/heb met dat betreffende mondstuk, en ik als docent alleen maar af kan gaan op ik geleerd heb, en op de ervaringen die ikzelf heb.
Is dat kortzichtig van mij?? Misschien, ik denk zelf van niet, want die schilke is een schot in de roos, en als die jongen straks geen leerling meer van me is, staat het hem vrij om zelf aan de scharrel te gaan. Maar zolang als hij de verantwoordelijkheid voor zijn ontwikkeling bij mij neerlegt, zal hij mij wel min of meer moeten volgen in mijn wijze van lesgeven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 12:25 

Heel duidelijk Marnix.

:wink:

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 14:35 

Inderdaad heel duidelijk Marnix

Ik kan me vinden in jou aanpak en attitude.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 15:17 

Marnix

De handoek gooi ik niet in de ring anders zou ik nu niet reageren, maar ik zie liever dat de discussie breed gevoerd wordt dan blijft het veel interresanter.
De meeste hier zitten er niet op te wachten dat wij gaan vertellen wat we allemaal kunnen en vooral wat we allemaal niet kunnen.
We kennen elkaar niet persoonlijk en we weten niet van elkaar wat we waard zijn, dat is de reden waarom ik dat gedeelte van de discussie daar bij wou laten.
Wat de DW mondstukken betreft en dit geldt eigenlijk voor alle merken vindt ik dat bepaalde personen niet zomaar kunnen zeggen dat iets bagger is of iets dergelijks is.
De mensen die de mondstukken ontwikkelen zijn niet zomaar de eerste de beste.
Een beetje recpect zou hier niet misstaan.
Ik zou wel een andere richting in willen wat mondstukken betreft want daar gaat het hier tenslotte over.
Ik heb wel eens van mensen gehoord "die het kunnen weten" dat het voorkomt dat mondstukken niet aan de maat zijn.
Hiermee bedoel ik dat de afmetingen waaraan een bepaald type moet voldoen niet overeenkomen met de werklijkheid en soms meer lijken op een ander type mondstuk.
Bijvoorbeeld dat een mondstuk 7C de afmeting heeft die dichter bij een 5C ligt dan de 7C
waaraan hij eigenlijk moet voldoen .
Als dit waar is dan verklaart het wel waarom bv. 2 dezelfde mondstukken niet hetzelfde
hoeven te spelen.

Dit is overigens maar een fictief voorbeeld .
Wie kan mij hier meer over vertellen ???

John van der Voort

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 16:49 

zo fictief is uw voorbeeld niet. :D

neem drie bach mondstukken met hetzelfde nummer en je hebt drie versch. mondstukken

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur