trompet.nl > forum > Toon onderwerp - transponeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2005 22:48 

Tobias Dammers schreef:
Citaat:
saxen zijn ook houtinstrumenten.

Nou en? Als je een trombonekwartet omschrijft voor 4 trompetten heb je ook kans dat het nergens meer op lijkt.....

Dat lijkt me niet. Als je van een trombonekwartet alle stemmen op dezelfde manier naar Bb transponeert blijft de structuur van de compositie ongewijzigd en zal hetzelfde stuk alleen een oktaaf hoger klinken.

Ik krijg het idee dat er iets anders aan de hand is... een septiemakkoord als c1 e1 g1 b1 klinkt heel mooi en vertrouwd, terwijl het akkoord e1 g1 b1 c2 wrang en onnatuurlijk klinkt, met alleen de grondtoon van het akkoord een oktaaf hoger dus.

Zo zie je maar dat je correct kan transponeren, maar doordat je ongemerkt of ongewild de "volgorde" van het akkoord wijzigt "klinkt" de muziek anders / raar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 08:34 

flugel schreef:
Tobias Dammers schreef:
Citaat:
saxen zijn ook houtinstrumenten.

Nou en? Als je een trombonekwartet omschrijft voor 4 trompetten heb je ook kans dat het nergens meer op lijkt.....

Dat lijkt me niet. Als je van een trombonekwartet alle stemmen op dezelfde manier naar Bb transponeert blijft de structuur van de compositie ongewijzigd en zal hetzelfde stuk alleen een oktaaf hoger klinken.

Ik krijg het idee dat er iets anders aan de hand is... een septiemakkoord als c1 e1 g1 b1 klinkt heel mooi en vertrouwd, terwijl het akkoord e1 g1 b1 c2 wrang en onnatuurlijk klinkt, met alleen de grondtoon van het akkoord een oktaaf hoger dus.

Zo zie je maar dat je correct kan transponeren, maar doordat je ongemerkt of ongewild de "volgorde" van het akkoord wijzigt "klinkt" de muziek anders / raar.

Daarom is het zeer verstandig alleen aan dit soort dingen te beginnen als je weet waar je het over hebt. Eerder in dit topic is aangegeven van joh, zet het allemaal in de PC en die doet het werk wel voor je. Daar voorkom je dit soort problemen niet mee. Akkoorden als septiem akkoorden zijn aan strikte regels gebonden, overtreed de regel en het werk klinkt niet meer zoals het kan (of hoort te ) klinken. Sleutel alleen aan een auto als je weet hoe die ook weer in elkaar moet, zo is het ook met muziek.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 12:35 

Sandovalic schreef:
Daarom is het zeer verstandig alleen aan dit soort dingen te beginnen als je weet waar je het over hebt. ....Sleutel alleen aan een auto als je weet hoe die ook weer in elkaar moet, zo is het ook met muziek.
Olaf

Dat ben ik dan weer niet met je eens (over de muziek dan, wel over m'n auto). Het klooien met muziek, zoals bijvoorbeeld de pogingen om een saxkwartet om te schrijven naar klarinetkwartet leidt tot een groter begrip van muziek & compositie. Tenminste als je e.e.a. later met iemand nog eens kan bespreken en evalueren. De dirigent van één van de orkesten waar ik bij speel helpt me hierbij altijd en zet me hierbij altijd op het spoor van de bijbehorende theorie.

Dat je bij het transponeren van een saxkwartet naar een klarinetkwartet tegen problemen aanloopt vind ik niet gek. Eigenlijk ben je namelijk aan het arrangeren. Je transponeert namelijk een compositie van vier ongelijke stemmen, waarbij het laagste instrument anderhalf oktaaf lager klinkt dan het hoogste, naar een compositie van vier gelijkgestemde instrumenten.

Je komt waarschijnlijk al een heel eind verder als je naar basklarinet, altklarinet en twee besklarinetten transponeert. Maar ja, in het kwartet dat je voor ogen had kwamen deze instrumenten waarschijnlijk niet voor..... :?

Groet,
Arie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 14:05 

Sandovalic schreef:
Eerder in dit topic is aangegeven van joh, zet het allemaal in de PC en die doet het werk wel voor je. Daar voorkom je dit soort problemen niet mee. Akkoorden als septiem akkoorden zijn aan strikte regels gebonden, overtreed de regel en het werk klinkt niet meer zoals het kan (of hoort te ) klinken. Sleutel alleen aan een auto als je weet hoe die ook weer in elkaar moet, zo is het ook met muziek.

Olaf

Dan heb je m'n bericht niet goed begrepen, of je kent Sibelius niet, of beiden!

Als Harpje in Sibelius gewoon alle saxpartijen invoert en deze vervolgens naar de klarinetten copieerd veranderd er niets aan de ligging van de akkoorden!
Dan heb je veel minder kans om fouten te maken dan wanneer je bij elk akkord moet gaan nadenken hoe de ligging is!
Natuurlijk leer je er wel veel minder van, maar het gaat wel echt veel sneller, en ik heb toch het idee dat Harpje dit kwartet gewoon graag snel wil kunnen spelen!

:idea: Als je er dan toch nog wat van wil leren kan je achteraf altijd nog de klarinet- en saxpartijen naast elkaar leggen en analiseren wat er precies allemaal gebeurd is!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 15:25 

Toch klopt de uitleg van Tobias helemaal:

In het kort:
1) De altsaxpartij een kwint omlaag, de tenorsax een oktaaf omlaag schrijven,
- Zo krijg je precies dezelfde tonen als het originele saxkwartet.
2) De altpartij een kwart omhoog en de tenorsax niet veranderen,
- Zo klinkt het hele kwartet een oktaaf hoger als het saxkwartet.

Harpje, jij zei dat je dat geprobeerd had, en het klonk niet. Wat jij echter deed was een combinatie van de bovenstaande twee mogelijkheden:

3) De altax een kwart omhoog (nr.2) en de tenorsax een oktaaf omlaag (nr.1)
- Zo zit er een gat van minimaal een oktaaf tussen de bovenste twee en de onderste twee klarinetstemmen, en dus klinkt het volkomen anders.

Dus, harpje, probeer de bovenstaande mogelijkheden 1 en 2 uit, en kies de best klinkende optie.

Groeten, Roel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 15:37 

Yamahaddatdangezegd schreef:

Hij klopt zeker! En uiteindelijk is het ook de beste methode, alleen wat omslachtiger!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 17:19 

Yamahaddatdangezegd schreef:

In het kort:
1) De altsaxpartij een kwint omlaag, de tenorsax een oktaaf omlaag schrijven,
- Zo krijg je precies dezelfde tonen als het originele saxkwartet.
2) De altpartij een kwart omhoog en de tenorsax niet veranderen,
- Zo klinkt het hele kwartet een oktaaf hoger als het saxkwartet.

Harpje, jij zei dat je dat geprobeerd had, en het klonk niet. Wat jij echter deed was een combinatie van de bovenstaande twee mogelijkheden:

3) De altax een kwart omhoog (nr.2) en de tenorsax een oktaaf omlaag (nr.1)
- Zo zit er een gat van minimaal een oktaaf tussen de bovenste twee en de onderste twee klarinetstemmen, en dus klinkt het volkomen anders.

Dus, harpje, probeer de bovenstaande mogelijkheden 1 en 2 uit, en kies de best klinkende optie.

Groeten, Roel

optie 2 had ik gedaan, de alt een kwart omhoog en aan de tenor niets doen. Toen leek het alsof het akkoord omgedraaid werd. De omgezette altpartijen klonken perfect met de cd van de saxen. Kwam de tenorpartij die niet veranderd was erbij dan werd het een ramp. Toen kwamen we op het idee om de tenoren een octaaf naar beneden te doen. Ik ben met je eens, het gat wordt onnoemelijk groot.

Mijn idee was dus ook om alles klinkend te noteren en dan een grote seconde omhoog te doen maar ik heb nu bijna alles ingevoerd in sibelius en dan ga ik het in de klarinetpartijen kopieren. Benieuwd wat sibelius doet en of dat nu anders is dan wat ik al gedaan had.

Wat ik trouwens met houtinstrument bedoel is dat een sax waarschijnlijk hetzelfde intonatieprobleem kent als een klarinet dus dat daar geen verschil in zit.

En als je niets uitvogelt omdat je denkt ik weet er niets van kom je ook nooit achter de zaken. Ik sleutel ook zelf aan mijn eend terwijl ik er eerst niets van wist. Daar heb je boeken voor en wat hulp van een kenner.

wordt vervolgd :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 20:15 

Dehaanmuziek schreef:
Sandovalic schreef:
Eerder in dit topic is aangegeven van joh, zet het allemaal in de PC en die doet het werk wel voor je. Daar voorkom je dit soort problemen niet mee. Akkoorden als septiem akkoorden zijn aan strikte regels gebonden, overtreed de regel en het werk klinkt niet meer zoals het kan (of hoort te ) klinken. Sleutel alleen aan een auto als je weet hoe die ook weer in elkaar moet, zo is het ook met muziek.

Olaf

Dan heb je m'n bericht niet goed begrepen, of je kent Sibelius niet, of beiden!

Als Harpje in Sibelius gewoon alle saxpartijen invoert en deze vervolgens naar de klarinetten copieerd veranderd er niets aan de ligging van de akkoorden!
Dan heb je veel minder kans om fouten te maken dan wanneer je bij elk akkord moet gaan nadenken hoe de ligging is!
Natuurlijk leer je er wel veel minder van, maar het gaat wel echt veel sneller, en ik heb toch het idee dat Harpje dit kwartet gewoon graag snel wil kunnen spelen!

:idea: Als je er dan toch nog wat van wil leren kan je achteraf altijd nog de klarinet- en saxpartijen naast elkaar leggen en analiseren wat er precies allemaal gebeurd is!

Als je niet weet waar je naar moet kijken kan je het ook niet analyseren. omdat je dan gewoonweg niet begrijpt wat er gebeurt.
Wil je echter alleen maar een stukje transponeren dan is Sibelius wellicht daar toe in staat. (Ik ken sibelius niet goed dus)
Ik zeg dus niet dat je niet met muziek mag rommelen maar om in de metafoor met de auto te blijven is het risico dat het kreng niet meer wil starten na het rommelen aanzienlijk groter bij mij als bij een automonteur. Dus is mijn mening dat je eerst bij zo'n vakman in de leer moet om de auto te leren begrijpen.

Olaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur