Tobias Dammers schreef:
Citaat:
Laat ik nu niet struikelen over de pretentie van de eerste zin, simpelweg omdat ik daar geen tijd voor heb. Wanneer je zegt dat ze allen precies weten wat ze doen, doel je in je post op ademhaling. En ik geloof best dat de genoemde spelers die met elkaar delen. Maar weten al deze spelers ook wat ze met hun lippen doen? Dat betwijfel ik ten zeerste, en dat is denk ik ook wat Bert Gersonius probeerde duidelijk te maken.
Dus, samenvattend: ze doen allemaal hetzelfde met hun adem, maar mogelijk niet hetzelfde met hun embouchure. Toch kunnen ze allemaal ontzettend goed hoog spelen. Mijn conclusie: ademhaling is belangrijk, embouchure wat minder.
Trouwens geloof ik wél dat al deze spelers op een bepaald punt in hun carrière hebben zitten werken aan hun embouchure, en dat hetgeen wat zij gebruiken uiteindelijk een min of meer optimaal resultaat is.
Ik denk dat niemand dezelfde techniek gebruikt om goed te kunnen spelen.
Wel worden er bepaalde technieken uitgewisselt en van elkaar overgenomen of aangevult in hun huidige spel.
Ademhaling is zeer belangrijk, maar dat is embouchure en lipsetting ook (en nog veel meer aspecten).
Of het 1 of ander nou belangrijker is kan niemand zeggen.
Als je mijn mening wilt horen:
Jeff Smiley schrijft in zijn BE boek dat vanuit nature 5% van de trompetspelers een goed aangeleert embouchure heeft.
Als je dan logisch nadenkt zijn, zijn dat de trompettisten waar wij (de andere 95%) tegen aan kijken en misschien wel als voorbeeld nemen.
Er worden zelfs boeken geschreven door die 5% om ons duidelijk te maken hoe je moet spelen terwijl ze het zelf niet geleerd of aangeleerd hebben maar gewoon simpelweg "hebben". Hoe kun je dit dan aan iemand leren of uitleggen aan iemand die het niet heeft?
Erik schrijft dat hij in veel boeken wel goede dingen leest en dat klopt.
In elk boek staat wel iets wat voor je kan werken als je je dit "eigen" gaat maken.
Het is ook maar net of je je daar volledig op gaat richten ofterwel of je je daar voor de 100% op richt om het "goed" aan te leren.
BE is naar mijn mening het enige boek die "alle" aspecten aanhaalt en waar iedereen datgene uit kan halen om een betere of goede of perfecte trompettist te worden.
Dat ligt ook aan jezelf wat je doelstellingen zijn. Wat ik al eerder zei het is een goede "coach" die geen geld kost.
Wat Erik steeds naar voren haalt over ademhaling en wat volgens hem een onderwerp is waar niet genoeg over verteld word in het boek wil ik het volgende nog zeggen.
Ik heb het artikel van Bud Brisbois gelezen en dat sterkt mijn kant van mijn gedachte, namelijk dat hij bij die 5% hoort, dat is niet zo moeilijk te geloven lijkt me als je dag in dag uit in de kelder zit te blazen, die man leefde alleen maar voor zijn trompet.
Maar ik denk dat 95% van de trompettisten dit absoluut niet doet en dus ook niet zoveel tijd in hun zelfstudie steken als wat deze man heeft gedaan.
Ademhaling is erg belangrijk maar laat ik nou door de oefeningen in BE net het gevoel begin te krijgen wat in dit verhaal door Bud Brisbois zo belangrijk is.
Namelijk dat je niet het gevoel moet krijgen van een lage luchtstroom of een gevoel dat je adem vanuit 1 punt komt maar dat je het gevoel moet krijgen dat je lucht uit je hele lichaam op dat punt terecht moet komen waar jij het wil hebben. Dit is een naar mijn beleving een behoorlijk intens en energiek gevoel wat je barriëre doet doorbreken.
Dit gevoel gaat groeien en moet ik onder controle zien te krijgen.
Erik mag elk boek en meningen van personen op dit Forum bekritiseren van mij maar misschien onderschat hij zijn waarde die velen op dit mooie forum aan hem hebben.
Die is namelijk naar mijn mening zeer groot omdat iedereen graag zo wil spelen als hij doet. Dat wil ik zelf ook graag!
Iedereen die wel besluit om BE te gaan doen wil ik in ieder geval graag helpen zover ik kan. Bert Lochs is er hier in Nederland al druk mee bezig en geeft ook clinics naar mijn weten.
Groet aan alle trompettisten en niet trompettisten van de hele wereld!