trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondhoeken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 18:35 

intersante link!

ik heb de tekst van de clinic afgedrukt en zal die eens lezen....
heb hem vluchtig eens bekeken en het ziet er zeer leerrijk uit
ben nu al enkele weken bezig met het lezen van boeken ivm ademhaling en dergelijke en het begint zo allemaal wat door te dringen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 09:31 

Ik geef Erik wel volledig gelijk. Ik kom geregeld leerlingen tegen die zeker weten dat ze problemen met hun lip hebben. 9 van de 10 van deze problemen kan ik in de les (tenminste voorlopig) verhelpen of verbeteren door ademhaling, houding, aanzet, keel en tong te corrigeren.
Er zijn ook embouchureproblemen, en die kan je zeer waarschijnlijk met BE oplossen. Er zullen ook situaties zijn waarin andere problemen door BE (min of meer indirect) opgelost worden. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat BE zijn belofte waarmaakt, dat het voor iedereen werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 10:14 

Ik ga BE in ieder geval proberen. Heb het boek besteld. Ik ben trouwens van plan om de dingen die ik wat betreft de lippen hoop te leren, aan te vullen met ademhalingstips en oefeningen uit het boekje: "Houding, adem en keel" van Bram Balfoort.

Volgens mij moet ik op die manier wel in staat zijn, van beide methodes (embouchure en ademhaling) de voordelen op te doen.

Trouwens Eric, de links over ademhaling die jjij altijd post, zijn altijd erg interessant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 10:18 

erikveldkamp schreef:
Meer lipcompressie geeft meer weerstand aan de lucht, meer weerstand betekent makkelijker hoog spelen. Nadeel is dat je een platter geluid krijgt omdat de lipopening steeds platter word. Dat verteld Jeff Smiley er niet bij.

Zijn manier is dus wel de makkelijkste manier om hoger te leren spelen, maar in mijn visie niet de beste manier omdat het niet het beste geluid oplevert.

Je moet die lipcompressie (dus roll in) compenseren door je mondhoeken iets naar binnen te drukken, of in ieder geval vast kunnen houden, daardoor wordt of blijft de lipopening ovaal. Dit levert het beste geluid op.

Erik,

Met alle respect, maar je begrijpt het grotere plaatje van hoe de BE oefeningen elkaar beïnvloeden tot een geheel nog niet helemaal. Over het gemakkelijk hoog spelen, schrijf je alsof dat bij BE alleen met de roll in gebeurt. Dit is zeer onvolledig. Je hebt gelijk dat dat het geluid niet ten goede komt in de meeste gevallen. Je vergeet echter de roll out. (Ben je de dubbele pedalen al aan het oefenen?) Bij de roll out begin je dus o.a. met de mondhoeken naar binnen en probeer je dat vast te houden als je omhoog gaat. In de laatste roll out oefening combineer je dus het inrollen met het naar binnen bewegen van de mondhoeken. (De manier die je dus zelf net hebt beschreven.) De koters op de CD bij deze oefeningen klinken ontzettend vet. Het doel is om een zo effectief mogelijk geheel te ontwikkelen, waarbij je de positieve elementen uit de verschillende oefeningen haalt. De structuur van de methode is erop gericht dit te laten gebeuren. Ik ben het dus niet oneens met je visie over wat de lippen in dit geval zouden moeten doen, maar wel met je interpretatie van BE, want die is niet volledig en daarmee in dit geval onjuist.

erikveldkamp schreef:
Voor jou is het gissen, voor mij niet. [...] Zij weten allen precies wat ze aan het doen zijn, anders konden ze niet elke avond die heftige partijen spelen waar de G3's tot C4's je om de oren vliegen.

Laat ik nu niet struikelen over de pretentie van de eerste zin, simpelweg omdat ik daar geen tijd voor heb. Wanneer je zegt dat ze allen precies weten wat ze doen, doel je in je post op ademhaling. En ik geloof best dat de genoemde spelers die met elkaar delen. Maar weten al deze spelers ook wat ze met hun lippen doen? Dat betwijfel ik ten zeerste, en dat is denk ik ook wat Bert Gersonius probeerde duidelijk te maken. Je zegt wel dat zowel adem en lip belangrijk zijn, maar als het erover gaat wat al deze spelers gemeen hebben, dan praat je alleen over adem. Ik denk dat deze spelers ook ongetwijfeld zaken m.b.t. de lip gemeen hebben, maar ik geloof niet dat ze zich daar maar ook maar een beetje bewust van zijn.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 11:37 

Je hebt gelijk, dat staat erin. Ik heb dat over het hoofd gezien.... :oops:

Blijkbaar praten we dan toch over hetzelfde embouchure voor het hogere register. Dan is dus de manier waarop je dat traint alleen verschillend.

Blijft wel voor mij overeind dat hij te weinig over ademen verteld.

Over of de leadplayers weten wat ze met hun lippen doen, kan ik zeggen dat degene die niet weten wat ze met de lippen doen ook vaak niet weten wat ze met de adem doen. Ik was daar 1 van tot voor kort !

Maar ik heb een korte clinic van Maynard op video waar hij uitlegd hoe hij hoog trompet speelt. Hij knijpt de lippen niet te samen als hij hoger speelt maar versnelt de lucht. Maynard heeft veel bekende leads in zijn bands gehad. Het zou raar zijn als Maynard zijn verhaal niet heeft door gegeven aan zijn leads, je ziet ze allemaal op dezelfde manier ademen en Patrick Hession (speelt nu bij Maynard) verkoopt zelfs een apparaatje op zijn website om de mondhoeken te trainen. Daar kun je over discusieren maar ik neem dus wel aan dat ie weet wat ie aan het doen is.

Ik heb ook een clinic van Claude Gordon, Chuck Findley en Rafael Mendez op video waarin ze zeggen hoe ze spelen. Daarnaast heb ik veel materiaal van Bobby Shew waarin hij uitlegd wat hij doet, zowel adem als embouchure. Hij heeft ook veel leads opgeleid zoals Roger Ingram en Andy Haderer en heeft het geleerd van Bud Brisbois en verder ontwikkeld.

Mijn vroegere leraar (Jan Oosthof) heeft me laatst nog weer precies uitgeled wat hij met de adem en zijn embouchure doet (pucker).

Over pedaal tonen, ik ben meer een aanhanger van Clint McLaughlin. Hij geeft de volgende redenen waarom hij pedaal noten oefenen niet zo geschikt vindt om je bereik te vergroten :

1. 90% van de trompettisten die pedaal tonen spelen rollen de lippen te ver uit. Dit is precies het tegenovergestelde embouchure van het embouchure in het hoge register.

2. pedaal tonen studeren helpt niet de juiste spieren te ontwikkelen die je gebruikt bij het hoog spelen. Je hebt te weinig spanning op de juiste spieren

3. je komt practisch geen pedaal tonen tegen in de muziek

4. de lucht massa en luchtsnelheid die nodig zijn bij pedaal tonen isin een totaal andere verhouding dan bij het hoge register

5. hij gelooft ook niet dat pedal tonen geschikt zijn om je lippen weer te ontspannen. Dit geeft volgens hem een schijn ontspanning. Ik ben het hier niet mee eens want dan zou flutteren ook niet mogen.

6. er zijn betere en snellere manieren om je je bereik te vergroten.

Als ik wat te fel reageerde op bepaalde posts of dat je het gevoel had dat ik niets in BE zie dan spijt me dat. Nogmaals ik vind het boek op zich interessant omdat het een andere insteek heeft om de embouchure te ontwikkelen. Als dat voor jou werkt is dat alleen maar goed. Ik vind wel sommige veronderstellingen en conclusies in BE raar en dat hij de ademhaling en ademsteun onderschat. Het is in mijn ogen niet gebalanceerd. Als hij het boekje "de ontwikkeling van het embouchure" had genoemd dan was het mijn ogen wat meer duidelijker wat hij in het boekje probeert uit te leggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 12:27 

Citaat:
Laat ik nu niet struikelen over de pretentie van de eerste zin, simpelweg omdat ik daar geen tijd voor heb. Wanneer je zegt dat ze allen precies weten wat ze doen, doel je in je post op ademhaling. En ik geloof best dat de genoemde spelers die met elkaar delen. Maar weten al deze spelers ook wat ze met hun lippen doen? Dat betwijfel ik ten zeerste, en dat is denk ik ook wat Bert Gersonius probeerde duidelijk te maken.

Dus, samenvattend: ze doen allemaal hetzelfde met hun adem, maar mogelijk niet hetzelfde met hun embouchure. Toch kunnen ze allemaal ontzettend goed hoog spelen. Mijn conclusie: ademhaling is belangrijk, embouchure wat minder.
Trouwens geloof ik wél dat al deze spelers op een bepaald punt in hun carrière hebben zitten werken aan hun embouchure, en dat hetgeen wat zij gebruiken uiteindelijk een min of meer optimaal resultaat is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 13:25 

Tobias Dammers schreef:
Citaat:
Laat ik nu niet struikelen over de pretentie van de eerste zin, simpelweg omdat ik daar geen tijd voor heb. Wanneer je zegt dat ze allen precies weten wat ze doen, doel je in je post op ademhaling. En ik geloof best dat de genoemde spelers die met elkaar delen. Maar weten al deze spelers ook wat ze met hun lippen doen? Dat betwijfel ik ten zeerste, en dat is denk ik ook wat Bert Gersonius probeerde duidelijk te maken.

Dus, samenvattend: ze doen allemaal hetzelfde met hun adem, maar mogelijk niet hetzelfde met hun embouchure. Toch kunnen ze allemaal ontzettend goed hoog spelen. Mijn conclusie: ademhaling is belangrijk, embouchure wat minder.
Trouwens geloof ik wél dat al deze spelers op een bepaald punt in hun carrière hebben zitten werken aan hun embouchure, en dat hetgeen wat zij gebruiken uiteindelijk een min of meer optimaal resultaat is.

Ik denk dat niemand dezelfde techniek gebruikt om goed te kunnen spelen.
Wel worden er bepaalde technieken uitgewisselt en van elkaar overgenomen of aangevult in hun huidige spel.
Ademhaling is zeer belangrijk, maar dat is embouchure en lipsetting ook (en nog veel meer aspecten).
Of het 1 of ander nou belangrijker is kan niemand zeggen.

Als je mijn mening wilt horen:
Jeff Smiley schrijft in zijn BE boek dat vanuit nature 5% van de trompetspelers een goed aangeleert embouchure heeft.
Als je dan logisch nadenkt zijn, zijn dat de trompettisten waar wij (de andere 95%) tegen aan kijken en misschien wel als voorbeeld nemen.
Er worden zelfs boeken geschreven door die 5% om ons duidelijk te maken hoe je moet spelen terwijl ze het zelf niet geleerd of aangeleerd hebben maar gewoon simpelweg "hebben". Hoe kun je dit dan aan iemand leren of uitleggen aan iemand die het niet heeft?

Erik schrijft dat hij in veel boeken wel goede dingen leest en dat klopt.
In elk boek staat wel iets wat voor je kan werken als je je dit "eigen" gaat maken.
Het is ook maar net of je je daar volledig op gaat richten ofterwel of je je daar voor de 100% op richt om het "goed" aan te leren.

BE is naar mijn mening het enige boek die "alle" aspecten aanhaalt en waar iedereen datgene uit kan halen om een betere of goede of perfecte trompettist te worden.
Dat ligt ook aan jezelf wat je doelstellingen zijn. Wat ik al eerder zei het is een goede "coach" die geen geld kost.

Wat Erik steeds naar voren haalt over ademhaling en wat volgens hem een onderwerp is waar niet genoeg over verteld word in het boek wil ik het volgende nog zeggen.
Ik heb het artikel van Bud Brisbois gelezen en dat sterkt mijn kant van mijn gedachte, namelijk dat hij bij die 5% hoort, dat is niet zo moeilijk te geloven lijkt me als je dag in dag uit in de kelder zit te blazen, die man leefde alleen maar voor zijn trompet.
Maar ik denk dat 95% van de trompettisten dit absoluut niet doet en dus ook niet zoveel tijd in hun zelfstudie steken als wat deze man heeft gedaan.
Ademhaling is erg belangrijk maar laat ik nou door de oefeningen in BE net het gevoel begin te krijgen wat in dit verhaal door Bud Brisbois zo belangrijk is.
Namelijk dat je niet het gevoel moet krijgen van een lage luchtstroom of een gevoel dat je adem vanuit 1 punt komt maar dat je het gevoel moet krijgen dat je lucht uit je hele lichaam op dat punt terecht moet komen waar jij het wil hebben. Dit is een naar mijn beleving een behoorlijk intens en energiek gevoel wat je barriëre doet doorbreken.
Dit gevoel gaat groeien en moet ik onder controle zien te krijgen.

Erik mag elk boek en meningen van personen op dit Forum bekritiseren van mij maar misschien onderschat hij zijn waarde die velen op dit mooie forum aan hem hebben.
Die is namelijk naar mijn mening zeer groot omdat iedereen graag zo wil spelen als hij doet. Dat wil ik zelf ook graag! :P

Iedereen die wel besluit om BE te gaan doen wil ik in ieder geval graag helpen zover ik kan. Bert Lochs is er hier in Nederland al druk mee bezig en geeft ook clinics naar mijn weten.

Groet aan alle trompettisten en niet trompettisten van de hele wereld! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 13:28 

larrios schreef:

Misschien kun je zeggen dat adem bij BE meer indirect aan bod komt. De aandacht gaat weliswaar primair uit naar de lippen, maar de oefeningen zullen niet succesvol worden als de adem niet meewerkt. Op deze manier pas je onbewust, min of meer automatisch, je ademhaling aan. Persoonlijk vind ik dit erg waardevol. Je kunt iedereen ademhalingsoefeningen laten doen, waardoor ze een goede ademhaling ontwikkelen, maar wat is een goede ademhaling waard, voor het trompetspelen, als de adem niet gekoppeld wordt aan de lip? Het is niet zo dat met een goede ademhaling alleen de lip plotseling weet hoe hij met die adem om moet gaan. Als dat zo zou zijn, dan zou je iemand eerst een goede ademtechniek kunnen bijbrengen, waarna hij een perfecte beheersing qua geluid en toonhoogte zou hebben op de trompet. Dat klinkt leuk, maar het werkt niet zo. Helaas!

Ko

Zelf sta ik ook helemaal achter dit stukje tekst. Wanneer je een beroerde ademhaling hebt van jezelf, en ik ben er absoluut een van, lukken deze oefeningen gewoonweg niet. Het klinkt stom maar bij mij maken deze oefeningen mijn adem eerder werkend en actief.

Maar het geeft dus wel aan hoe belangrijk adem is en ik ben ook wel overtuigd van het feit dat er een balans moet zijn tussen adem en embrouchure: Het een kan niet zonder het ander al is bij mij de adem belangrijker (of een groter gebrek) dan het embrouchure.

En ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn tijdens de BE oefeningen niet het idee hebben dat ze iets extra's met hun ademhaling moeten doen en dat die niet het idee hebben dat er iets aan hun ademhaling verandert. Maar volgens mij zijn die dan ook niet voor niets bv Lead-trompettist van beroep :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur