trompet.nl > forum > Toon onderwerp - na 10 jaar weer spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: na 10 jaar weer spelen
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 20:40 

beste mensen, tien jaar lang heb ik geen trompet gespeeld maar graag wil ik weer gaan spelen.

echter wil ik een beetje de kant op van de de blues/jazz

wat is mij aan te raden bij het kopen van een trompet die voor deze muziek stijl uitermate geschikt is (qua mondstuk enz)

ook zoek ik dus heel wat blues bladmuziek en een uitleg van de noten met welke toetsen want dat ben ik weer vergeten.

Ramon

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 21:13 

Het beste wat ik je kan aanraden, is weer op les gaan! Een leraar kan je meestal erg veel vertellen, en je ook adviseren over de keuze van een trompet en dergelijke...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 22:32 

ik heb 5 jaar les gehad dus ik denk dat ik het wel weer zo kan oppakken, maar ik zou graag wat advies willen over de soorten trompet en mondstukken die ik het beste kan gebruiken voor blues

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 07:28 

Het beste advies heeft Mi Trompeta je al gegeven: ga weer op les!
De keuze van trompet en zeker mondstuk is helemaal aan jou en vanaf deze plek moeilijk te adviseren!
Probeer gewoon zo veel mogelijk uit, het liefst met iemand er bij die er verstand van heeft!

Als je 10 jaar niet gespeeld hebt moet je eerst weer 'het gevoel' terug zien te krijgen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 09:16 

Je hoeft ook niet gelijk een jaarcursus bij een muziekschool boeken. Je kan waarschijnlijk beter beginnen met een paar enkele privé lessen.
Bij het uitzoeken van een trompet (en mondstuk) komen een heleboel dingen kijken, dat kan je onmogelijk via internet adviseren. Het moet natuurlijk een fatsoenlijk instrument zijn in goede staat, maar daar heb je duizenden van, en dan dat ene vinden dat precies bij jou past, daar moet je wel iemand meenemen die er verstand van heeft.
Wel alvast deze tips:
- Bij tweedehands instrumenten: kijk of het instrument goed onderhouden is. Dus: lopen de ventielen soepel en zonder speling? Zijn de ventielen niet al te erg afgesleten? Is er sprake van metaalcorrosie? Lopen de schuifjes goed? Is het instrument schoon? Zitten alle onderdelen vast zoals het moet?
- Past het instrument bij jou? Dat kan je natuurlijk pas beoordelen zodra je er weer een beetje in zit, zie onder. Probeer alle registers, dynamiek, kijk of je de klank kan kleuren zoals je dat wilt. Spreekt het instrument makkelijk aan? Heb je er een goede trefzekerheid op? Is de intonatie goed (stemapparaat)?
- Is de sound zoals je die wilt hebben? Een aardige indicatie is vaak ook het geluid als je op de beker tikt. Als dat lelijk is, dan is er een goede kans dat de trompet ook lelijk gaat klinken als je erop speelt. Er zijn wel uitzonderingen.
- Laat ook iemand anders op het instrument spelen, liefst iemand die (veel) beter kan spelen dan jezelf. Hij/zij kan je de voor- en nadelen van het instrument demonstreren, en laten horen wat er inzit.
- Probeer de instrumenten die je op het oog hebt op meer dan 1 dag uit als het even kan. Je dagvorm heeft een grote invloed op je sound.
- Informeer ook over de marktwaarde van de instrumenten die je op het oog hebt, dan heb je een solide onderhandelingspositie.
- Het is misschien een goed idee om er eerst weer een beetje in te komen voordat je definitief een instrument koopt. Sommige instrumentenwinkels bieden een huur/koop regeling aan; dan betaal je een maandelijkse huur voor een instrument, maar die kan je later in mindering brengen op de aankoopprijs van een ander instrument, of je kan dat instrument tegen een redelijke prijs houden. Dan zit je er dus minder aan vast, en kan je een definitief instrument uitkiezen zodra je beter weet wat je wil.

Maar hoe dan ook, ga met iemand samen die er verstand van heeft, anders krijg je er mogelijk spijt van. Het is ook niet zo dat je kan zeggen, 'koop die-en-die trompet met mondstuk zus-en-zo, dan komt het vanzelf goed'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 18:39 

De tips van Tobias hierboven kan ik onderschrijven.

Geef niet te veel geld uit aan het eerste instrument. Een gebruikte van een goed merk of huur/koop zou ik adviseren.
Zorg dat je spel weer op peil komt, eventueel met behulp van een leraar.
Ga dan op je gemak op zoek naar een trompet en mondstuk dat bij je past.

Succes

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur