Stefan schreef:
Rik Baars schreef:
Ja, tenminste, toen ik het deed, een jaar of vier terug:
Vooropleiding (Alkmaar....) is een jaar lang op zaterdagochtend anderhalf tot twee uur theorie (van blad zingen, dictees, 2-3-4 klanken horen, etc) en een uur les op je instrument door vakdocent. dit laatste ging op persoonlijke afspraak, voor mij toen woensdagmiddag.
Ik moest wel toelating doen, en werd toen verrast door een motivatiegesprek (ik was toen al 37 had een goede baan: "ik vind het leuk om beter te toeteren" bleek niet voldoende. Er wordt natuurlijk wel wat in je geinvesteerd, dus je moet wel kunnen aangeven waarom je dit wil doen)
En als je niet naar het conservatorium gaat, wat was de extra waarde voor je van de vooropleiding?
Ik moet zeggen dat ik daarvoor weinig ervaring had met lessen bij een trompetdocent, maar met name de theorielessen vond ik zeer leerzaam, en ik vraag me af of je dat ook allemaal doet als je "keurig een uurtje in de week trompetles hebt".
Echt theorie was het niet, maar dingen als twee-drie- vierkalnken achter de piano, dictees, van blad zingen, etc .Ik heb het gevoel dat ik daar in dat jaar beter door ben gaan musiceren. Trompettechnisch word je daar niet beter van (dat leer je van de vakdocent), maar wat betreft de muziek (intonatie bv) voel ik me een stuk zekerder, wat me tijdens het blazen meer tijd geeft om beter te lezen, meer aandacht voor het blazen.
Als "papiertje" is het natuurlijk niets waard.