Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 06 maart 2005 21:10 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
|
Er wordt niet met de muziek gerommeld, er veranderd zelfs helemaal niets!
En ik heb al een paar keer gezegd dat dit misschien (zeker) niet de beste manier is, zeker niet als je er iets van wil leren, maar wel het meest effectief!
Ik ken Harpje een beetje en weet wat ze er mee wil! En er zijn inmiddels al heel wat antwoorden gegeven waar ze wel wat mee kan en waar ze ook nog eens veel van kan leren!
Ze moet er maar mee doen wat ze wil!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2005 12:02 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Ik zou optie 1 nog eens proberen, of gaat het dan te laag voor klarinet?
In elk geval blijven de noten hetzelfde als je een van de bovenstaande opties gebruikt. Het kan zijn dat de andere boventonen die de klarinet produceert roet in het eten gooit, en dat het daardoor wrang gaat klinken.
In ieder geval succes ermee!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 08 maart 2005 16:32 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
Inmiddels is het probleem opgelost! Of eigenlijk juist niet!
Er bleek nog een baritonsax partij bij de twee alten en tenoren te horen zodat je in het klarinet-arrangement de hele baslijn mist!
Dan willen sommige akkoorden wel eens raar klinken, zo zonder de grondtoon!
Maar Harpje deed verder niets fout!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trompet-smurf
|
Berichttitel: Geplaatst: 08 maart 2005 16:44 |
|
Geregistreerd: 26 jul 2004 13:35 Berichten: 1037 Woonplaats: Hilversum
|
|
basklarinet er bij doen
_________________ ------------------------------------------------------------------- bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
harpje
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 23:04 |
|
Geregistreerd: 13 jul 2004 00:55 Berichten: 916 Woonplaats: hilversum
|
nou we hebben het gespeeld hoor en het kan wel. Het akkoord zou volmaakter klinken als de grondtoon erbij zat maar het is niet meer van aaaargggg jakkes. Ik ga mijn andere stukkies dus ook maar bewerken. Bedankt dehaanmuziek 
_________________ jammerhout, blaaesen en ssuichgen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Tobias Dammers
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 maart 2005 10:49 |
|
Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30 Berichten: 164 Woonplaats: Den Haag
|
|
Heh, is dat ook weer opgelost. Pjoeh.
De redenering dat klarinetten en saxen allebei houtblaasinstrumenten zijn en daarom dezelfde intonatieproblemen hebben klopt echter niet helemaal. Ten eerste: de verschillende houtblaasinstrumenten hebben verschillende intonatieproblemen, en dan als volgt:
- Fluiten intoneren hoger naarmate je harder speelt.
- Enkele rieten (klarinetten, saxen) intoneren lager naarmate je harder speelt.
- Dubbele rieten (hobo, fagot) hebben hetzelfde probleem, maar dan in veel mindere mate.
Goede spelers weten dit en kunnen het compenseren, maar het blijft moeilijk.
Ten tweede: Vrijwel alle houtblazers werken met de grondtoon en de eerste boventoon ('overblazen'). Hobo, sax, fagot en fluit overblazen naar het octaaf; de klarinet echter niet (een deciem, dacht ik, maar kan ook een octaaf plus kwint zijn). Het hoge register intoneert daarom anders dan het lage register, en heeft een andere klankkleur. De overgang is vaak duidelijk te horen, vooral bij amateurs. Juist klarinetten kennen en enorm verschil in klank tussen hoog en laag register, en die twee willen weleens moeilijk mengen. In je originele partijen heb je 2 alten en 2 tenoren, dus je hebt goede kans dat ze allemaal een beetje in hetzelfde register (relatief) spelen. Met 4 klarinetten krijg je klinkend dezelfde spreiding, maar relatief is deze veel groter. De hoogste stemmen zitten in het bovenregister, maar de lage stemmen dus niet. Dat geeft een veel minder homogene sound dan 4 saxen en kan dus ook voor problemen zorgen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
harpje
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 maart 2005 11:00 |
|
Geregistreerd: 13 jul 2004 00:55 Berichten: 916 Woonplaats: hilversum
|
|
het is inderdaad een deciem, wat de registers betreft valt het mee. ik zit in 2-3, de 3 anderen in 1 - 2, niemand zit eigenljk in klein. ik ga me nu dus ook buigen over de andere stukken. Wat intonatie betreft heb je zeker gelijk want er is een akkoord in somebody loves me van gershwin wat echt niet klonk en gisterenavond klonk dat bij iedereen goed.
_________________ jammerhout, blaaesen en ssuichgen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Tobias Dammers
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 maart 2005 11:07 |
|
Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30 Berichten: 164 Woonplaats: Den Haag
|
|
Fijn om te horen dat het nu wel klinkt. Gershwin-stukken zijn wel erg gevoelig voor intonatie, dus dat kan heel goed het probleem zijn. Success met de andere nummers!
|
|
| Omhoog |
|
 |