trompet.nl > forum > Toon onderwerp - te veel denken over trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

teveel denken is niet goed
ja 63%  63%  [ 29 ]
nee 37%  37%  [ 17 ]
Totaal aantal stemmen : 46
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 15:39 

muziek is gevoel en als je teveel denkt blokkeer je het gevoel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 18:21 

Kijk, als je speelt (optreedt), is het inderdaad gewoon niet lullen (denken) maar blazen...

Maar als je thuis speelt, oefent, studeert, whatever, is het juist wel zaak dat je nadenkt over wat je doet, door er toch wel wat over na te denken, krijg je ook de kans om eventuele problemen uit de weg te ruimen.

Te veel nadenken is ook niet goed natuurlijk, dan gaat je ratio je spel in de weg zitten, dan kan ook niet de bedoeling zijn.

Ook is het wel de bedoeling dat als je speelt, je geconcentreerd bezig bent met de muziek, maar dat is iets anders dan continu over je techniek nadenken. Ikzelf heb nog wel gauw de neiging om afgeleid worden terwijl ik speel, dat is niet goed voor mijn spel, dus ik probeer nu ook bij elk concert/repetitie mijn focus er zo goed mogelijk op te houden, anders kan dit later nog wel voor problemen zorgen.

Ik heb op "ja" geklikt in de poll, maar zoals ook uit eerdere reacties blijkt, zijn beide antwoorden goed verdedigbaar, en zit in beiden een kern van waarheid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 19:37 

waar ligt de grens tussen gewoon heeeeeeeel veeeel nadenken en TEveel denken.. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 19:39 

Als je niet meer muziek maakt met je gevoel, maar met je verstand, dan is wat mij breft de grens tussen veel en te veel overschreden...
Het blijft natuurlijk vooral een geweldig gevoel dat je krijgt als je trompet speelt (pijn in je bek enzo :P)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 22:07 

ik....weet het niet. Sommige zeggen je maakt muziek met je gevoel...maar je moet verstand en techniek hebben wil je precies jou gevoel over kunnen brengen op je medemens. denk ik......Tuurlijk tijdens een concert moet je op techniek wel opletten maar neit te veel. Dat had in de weken voorafgaand al moeten gebeuren....
En dan denk ik...ik studeer meer dan dat ik optreed. En tijdens het studeren denk ik er wel heel erg over na dus...is het niet erg om "te"veel over je trompet te denken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 08:42 

Téveel is per definitie té, dus niet goed. Vooral tijdens het spelen kan teveel denken meer kwaad dan goed. Maar. Om enigszins efficient te kunnen studeren, moet je wel een beetje weten wat je doet, zeker als we het hebben over een instrument waarbij het cruciale werk onzichtbaar (want binnen je mondstuk) gebeurt, en ook een leraar uiteindelijk maar kan gissen wat het probleem is.
Feit is: je kan maar zoveel dingen tegelijk in de gaten houden, en voor trompetspelen is dat nooit genoeg. Als je alle aspecten van het spelen tegelijk bewust wil controleren, kom je gewoon hopeloos capaciteiten tekort. Je moet dus wel degelijk nadenken, maar dan wel concentreren op één onderdeel, dat onderdeel automatiseren en dan weer vergeten en met een volgend onderwerp aan de slag. Op het podium is dat ene onderdeel waarop je moet concentreren het muzikale moment, de magie zeg maar. Al het andere moet vanzelf kunnen, en hoe meer je dat waar kan maken, hoe meer magie. Op mijn eindexamenconcert ging van alles mis, ik had een half-complete band, en iedereen hing er slapjes bij en liet zich door mij een beetje meeslepen (in de slechte zin dan). Ik heb nooit zo slecht gepresteerd.
Voor het oefenen vind ik opnames ideaal. Je neemt jezelf op, dan kan je concentreren op dat wat je moet doen, en achteraf kan je concentreren op de analyse van hoe het gelukt is. Hoef je dat niet in één keer te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2005 22:53 

het is schier onmogelijk om alle facetten te bedenken tijdens het spelen.

tijdens het spelen moet je dat doen, waar je de voorgaande tijd op hebt zitten studeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2005 08:29 

Ik maak altijd een duidelijk verschil tussen 'oefenen' en 'spelen'. 'Oefenen' betekent dat je speelt met een bepaald doel. Dat doel hou je constant in de gaten tijdens het spelen, en concentreert erop zo dicht mogelijk bij dat doel te komen. Dat zijn meestal min of meer technische doelen, of het instuderen van een partij. Vooraf bedenk je dus waarop je gaat letten en hoe je dat aanpakt, tijdens het oefenen denk je aan de opdracht die je jezelf hebt gegeven, en achteraf denk je na of je het wel of niet gehaald hebt. Veel denkwerk dus, maar teveel wordt het pas als je aan andere dingen denkt. Bijv. je bent bezig met ritmiek, en je zit tegelijkertijd te dokteren met je sound.
'Spelen' betekent voor mij gewoon laten gaan en erop vertrouwen dat de tijd die ik in de oefenruimte heb doorgebracht resultaten oplevert. In het ideale geval valt alles op zijn plek, en je denkt helemaal niet meer maar bent alleen nog in de muziek. Vaak heb je echter nog niet alles opgelost met oefenen, of werkt het ensemble niet zo samen als het zou moeten, dan zit daar weer denkwerk in - en dat gaat dan weer ten kosten van de muziek.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur