trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overbite??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 21:19 

ik beperk de druk op mijn bovenlip door de trompet iets naar beneden te richten, en zo de druk beter over beide lippen te spreiden....

kin vooruit is voor mij geen optie.... het werkt niet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 21:36 

tommy schreef:
ik beperk de druk op mijn bovenlip door de trompet iets naar beneden te richten, en zo de druk beter over beide lippen te spreiden....

Zoiets gaat ook niet in 1 dag of week werken hoor.
Probeer eens hier een kwartiertje per dag aan te besteden.
Misschien dat je na een week of 2 a 3 resultaat hoort.

Zie ik het goed op je avatar? schiet je onderlip onder je bovenlip?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 21:37 

tommy schreef:

Nee, want dan zou je in een onnatuurlijke houding moeten gaan spelen en dat zou je dan vast niet zo lang volhouden of misschien zelfs blessures aan overhouden!

Waarom zou je het ook veranderen als je op deze manier al goed uit de voeten kunt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 22:03 

ik hoef ook niet te veranderen hoor.......
heb helemaal geen probleem met bereik of uithouding of wat dan ook

mijn onderlip 'schiet' niet onder mijn bovenlip nee..... mijn onderlip blijft altijd zichtbaar....

zal aan de mindere kwaliteit va de foto liggen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 22:51 

loet die speelt niet Extreem met z'n beker omhoog hoor... hij heeft z'n trompet gewoon kaarsrecht... Ok soms speelt ie wel met z'n beker omhoog maar das niet het hele nummer hoog uit een paar seconde... En toen ik hem nog voor het laatst gezien heb stonden z'n tanden gewoon recht op elkaar.... :roll: :lol:
kijk maar naar erik... hij kan net zo recht spelen als loet hoor, als hij z'n hoofd wat meer naar achteren doet dan staat z'n trompet ook gewoon recht....(kijk maar naar z'n foto)

Ik denk gewoon dat het iets is, met hoe je zelf hebt leren spelen.... Ik speelde altijd met met men beker omhoog.... Maar ik vind dat dat er niet uit ziet op het podium(t heeft gewoon geen uitstralling) dus ben ik gewoon meer gaan nadenken over de stand van men trompet en nu speel ik ook gewoon met men trompet recht( niet zoals loet natuurlijk maar tog :roll: ) Okeeeeej, als er een nieuw stuk op de pupiter staat dan speel ik wel naar beneden en als er moeilijke stukjes zijn.... :oops: :roll:

"Jazz: The Sound of surprise!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 23:02 

Ik houdt de laatste tijd mijn handpalm meer onder het ventielhuis. Daardoor is de trompet meer in balans en daardoor blijft de trompet meer recht staan. Het voordeel van een rechte stand van de trompet is dat je meer de zaal in speelt waardoor de luisteraar je beter kan horen. Als je naar beneden speelt gaat er veel klank verloren.

Ik vind ook dat je daardoor minder druk op je bovenlip zet. Misschien is dat persoonlijk.

Nadeel van de trompet in je handpalm is dat je de 3e schuif slechter kunt hanteren. Maar die gebruik ik wat minder omdat ik vaker wat hoger zit te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 08:18 

Op zich maakt het niet zo erg veel uit of je lippen wel of niet op elkaar staan. Er zijn echter een paar dingen waarop je moet letten:
- Zorg dat de luchtstroom min of meer recht de leadpipe in gaat; in beperkte mate kan je een 'downstream' embouchure compenseren door iets omlaag te spelen. Als je onderlip echt onder de bovelip verdwijnt, dan heb je wel een probleem, want dan gaat de luchtstroom recht naar beneden. Blaas eens (zonder instrument / mondstuk) tegen je handpalm aan en kijk maar hoe je de luchtstroom kan sturen.
- Als je omlaag speelt, dan gaat je geluid tegen de grond ipv direct de zaal in. De luisteraar zit dan in het 'indirect domein', dwz het directe geluid is zwakker dan het indirecte (akoestiek van de zaal). Dat gaat altijd ten kosten van je sound. Je kan dit wel ietswat compenseren door je hoofd wat naar achteren te draaien, maar niet teveel, anders ga je je adem belemmeren. Als je voornamelijk versterkt speelt (microfoon), dan heb je mogelijk helemaal geen probleem; dan zet je de microfoon gewoon wat lager.
- Hoe beter je lippen op elkaar staan, hoe makkelijker je een goede 'air seal' krijgt. Logisch, toch? Als je daar geen problemen mee hebt, dan hoef je je daar natuurlijk geen zorgen over te maken.
- Je onderlip is groter en dikker en kan daarom meer druk aan dan je bovenlip. Ook al speel je met je onderlip achter je bovenlip, zorg dan toch dat je onderlip iets meer werk doet dan de bovenlip. Steun op je onderlip.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 19:36 

ik weet niet wat beter is maar ik ken een jongen die als hij op zijn cornet speelt zijn gebit kaarsrecht zet en het ziet er niet echt ontspannen uit. toen ik het zelf een keertje probeerde werd alles minder(aanzet,klank,volume)en ik werd ook sneller moe dus ik laat mijn gebit maar gewoon staan zoals het staat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur