trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lucht door trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 11:42 

Het probleem is waarschijnlijk dat je een verkeerd beeld hebt van trompetspelen. Je gebruik veel te veel lucht. Kijk maar eens hoe klein het gaatje is van je mondstuk. Daar past nu eenmaal niet 10 liter lucht door in een halve seconde. Je moet het zoeken in luchtsnelheid en niet in de hoeveelheid lucht. Probeer je lucht te versnellen door je mondholte zo klein mogelijk te maken. Net zoals het bekende voorbeeld met de tuinslang. Als je de kraan meer opendraait (dus meer blaast) komt de waterstraal niet veel verder. ALs je aan het uiteinde de slang inknijpt. spuit de straal ineens veel verder (dus je mondholte kleiner maken). Dit kun je doen door je tong omhoog te doen. Probeer dit zover mogelijk voor in je mond te laten gebeuren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:08 

Shit, ik had al zo'n vermoeden dat het aan de techniek lag. Goed hierover staat vodoende info op het forum. Dus dat ga ik eens uitpluizen. Bedankt voor de info.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:27 

Zelf speel ik op een 38B uit 1965 en bij deze trompet is wat me het eerste opviel (en beviel) dat je er ontzettend hard op kunt spelen zonder dat het geluid gaat vervormen. Hoe dat bij de 36B zit weet ik niet. Van trompet veranderen lijkt me nogal voorbarig. Het gaat altijd om een balans tussen toeter, mondstuk en speeltechniek. Met een ander mondstuk experimenteren is veel goedkoper en is erg leerzaam. De Connstellations zijn kwa boring niet erg groot. Een mondstuk met minder weerstand (waar je dus makkelijker doorheen blaast) kan misschien een betere balans voor jou maken in deze situatie. Doe eens een berichtje op het mondstuk-forum. Hans Govaart van brassimport.nl kan je ongetwijfeld meer vertellen dan ik hierover.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 13:09 

Je kan ook een embouchure met minder weerstand gebruiken
->lippen losjes op elkaar houden en iets naar buiten rollen. Het geluid ontstaat dan op een soepeler gedeelte van de lippen.
Als je het goed doet lijkt ineens alle speelweerstand weg te vallen en krijg je me een asociale bak herrie 8O

Profiel  

Berichttitel: prop in instrument
BerichtGeplaatst: 29 maart 2005 13:55 

Heb je al eens geprobeert je trompet goed zuiver te maken.

een tijdje terug had een collega trompettist van mij het zelfde. Toen ik op zijn instrument speelde kreeg ik er ook geen goed geluid uit. En kostte het vooral moeite de lucht kwijt te kunnen. Eerst eens het mondstuk zuiver geborsteld. Dit was wel nodig, maar het instrument blies nog niet optimaal. Omdat ik ook nog mijn schoonmaak setje in mijn koffer had zitten hebben we toen zijn leadpipe eens onder de kraan gehouden en daar kwam toen een dooie muis uit. Of iets wat daar op leek.

Daarna was het nog helemaal niet zo'n slecht instrumentje.

Dus als jij ook al 5 jaar je instrument niet zuiver hebt gemaakt is dit toch wel een goede tip lijkt mij :idea: [/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2005 15:23 

Sorry maar jij wast je auto toch ook niet pas na 5 jaar.
Ik maakmijn trompet regelmatig schoon van binnen. Zeker na het eten van een broodje frikandel :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur