trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk met minder weerstand dan JK exclusive 10D
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstuk met minder weerstand dan JK exclusive 10D
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 14:04 

Ik speel op een Connstellation 36B met het mondstuk JK Exclusive 10D.
Merk alleen dat ik teveel weerstand heb. Mijn techniek moet ik dusdanig aanpassen dat de lucht sneller de trompet ingaat ipv de hoeveelheid lucht bij power-stukken.
Nu zie iamnd op het forum dat een ander mondstuk met minder weerstand zou kunnen helpen om de balans wat meer in orde te krijgen.
Wie weet welke richting ik moet gaan kijken.
Ik speel al jaren op dit mondstuk en ik denk dat een te groot verschil heel veel gewenningstijd nodig heeft. (niet echt wenselijk)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 14:44 

Als het mondstuk beter voor je is, ben je er binnen de kortste keren aan gewend.

Een collega trompettist uit mijn orkest ging van 7c naar 1.5C, en klonk vanaf de eerste noot veel beter, terwijl maar de vraag is, of die 1.5c voor haar ideaal is (die si vrij groot, maarja, die lag in de kast.......)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 14:48 

O ja,
Wat voor muziek wil je er mee spelen?
Scheurijzer (BB, pop, dweilorkest), dan moet je een wat ondieper mondstuk hebben, bv Bach(nummering) XD of XE, Schilke(nummering) XA of XB

HAFABRA/Klassiek of solo is meestal meer gebaat bij een wat dieper mondstuk, geeft een ronder, vetter geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 15:10 

Ik speel met name pop, BB, soul etc. dus zeker geen klassieke muziek of HAFABRA

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 15:31 

Bob reeves S of ES modellen worden ook veel gebruikt.
Je had al een Bach D model, dus een 5D/E of 3D/E ligt voor de hand om eens te proberen (gewoon iets groter dus).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 16:50 

de bob reeves vond ik persoonlijk heel geschikte en heel comfortabele mondstukken voor dat soort werk.
zelf gebruik ik de 43S. deze voelt ongeveer aan als een bach 3C(dus iets groter dan wat je nu speelt), en is wat minder diep.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 17:49 

Je speelt een JK Exclusive 10D, volgens mij hebben die al een grote backbore (achterste stuk van het mondstuk). Of heb je een b op je backbore staan? Dat wil zeggen dat je een smalle (volgens JK voor bigband geschikte) backbore hebt. Ik zou eens een Bach (of arnolds, of volgens sommigen op dit forum: gewone JK (niet exclusive bedoel ik dan)) 3C of Yamaha 14B4 proberen, of zelfs een Schilke 15 (grotere throat(het smalste stukje van je mondstuk))

Sorry voor de vele haakjes, ik hoop dat je er wijs uit wordt (zo niet, zeg het dan even (dan probeer ik het nog eens uit te leggen (snap je)))) :wink:

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 22:17 

Minder weerstand haal je niet uit de grootte van het mondstuk. Als je 10D speelt kun je niet zomaar naar een badkuip als een 1 1/4 of 3. Dat vergt zo'n ander embourchure dat je dat in het algemeen niet bepaald een vooruitgang kan noemen. Je kan wel kiezen voor een vergelijkbare cup maar dan met een grotere backbore die de weerstand verminderd. In dit geval gaat het om de combinatie met een 36B Connstellation. Die heeft een superkleine boring van .438 dus daar kan een hele grote backbore tegenover staan zonder dat er problemen ontstaan met intonatie of "te groot" aanvoelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur