Citaat:
Jazz Solos (een boek van Allen Vizzutti) om wat meer feeling voor dit soort muziek te krijgen.
Dat krijg je niet uit een boek, hoe goed dan ook. Twee dingen: luisteren, en doen. Dus cd's, concerten, en sessies.
Bij mij ligt momenteel heel weinig op de pupiter / muziekstandaard / lessenaar / ... - ben vooral bezig met wat basics, daar hoef ik geen papier voor: lange noten op sound (best wel heftig in die superkleine, supergedempte isolatiecel van me), toonladders, drieklanken en variaties daarvan met alle soorten dynamiek en articulatie, staccato, legato, lipbindingen... En dan wat partijen voor bands waar ik moet invallen, maar aangezien ik goed kan lezen hoef ik daar maar heel weinig aan te doen. Verder ben ik nog wat eigen arrangementen aan het opnemen, gewoon als oefening in arrangeren én spelen (en opnemen). En improviseren. Liever zonder papier, is beter voor het gehoor. Wél met duidelijke opdrachten voor mezelf, en die opdrachten haal ik ook weleens uit een boek, zoals 'How To Improvise' (Hal Crook, advance music), maar voordat ik ermee aan de slag ga, wil ik het concept toch zo goed kennen dat ik het niet onder mijn neus hoef te hebben.