trompet.nl > forum > Toon onderwerp - wat is cultuur?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 16:29 

Co Cornet schreef:
Robert66 schreef:

Grapjas....dan staat er dit: "Omdat er onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, is de on-lineversie van het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands op dit moment niet raadpleegbaar. De webmaster is hier al van op de hoogte gebracht.
Probeert u het later nog eens. "
:lol:

Hallo Co!
Misschien werkte het wel toen ik de link plaatste?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 16:32 

Robert66 schreef:
Co Cornet schreef:
Robert66 schreef:

Grapjas....dan staat er dit: "Omdat er onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, is de on-lineversie van het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands op dit moment niet raadpleegbaar. De webmaster is hier al van op de hoogte gebracht.
Probeert u het later nog eens. "
:lol:

Hallo Co!
Misschien werkte het wel toen ik de link plaatste?

Had ik niet aan gedacht...... :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 16:45 

pim van der Meer schreef:
beetje vaag idd, waarom zou het maken van een klomp geen cultuur kunnen zijn. Ik bedoel het vangen van vis bij volendam of een vissersdorp. Zou ik zeker wel onder cultuur willen rekenen.

De vis is natuur. De mensen die vis vangen is ook natuur. De manier waarop is cultuur....
Jup, het is heel vaag.

Citaat:
Maar wat wordt gedaan in afrika dansen op trommelende muziek. vind ik zeker wel cultuur.....

De muziek die ze maken is kunst. Maar dat ze het doen is cultuur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:42 

Sorry Girlpower, maar dat kan ik even niet volgen.
Citaat:
Het dragen van klompen is cultuur, maar de klomp zelf is kunst.

Huh? De klomp zelf is in eerste instantie een gebruiksvoorwerp en heeft niks, maar dan ook echt niks met kunst te maken.
Mijn definitie van kunst: 'Kunst is alles wat mensen maken om buitengewone waarnemingen op te wekken.' Een soort verandering van de realiteit, met als hoofddoel een verandering van waarneming. Speel een liedje op trompet, en je zult iets horen wat in de natuur niet voorkomt, en wat ook de 'doelgerichte' acties van mensen (zoals huizen bouwen, vissen, naaien, belastingaangifte doen) nooit zullen produceren.
Vaak heeft kunst verdere doelen; een film probeert dan bijv. om mensen wakker te schudden. Maar de manier waarop dat gedaan wordt komt weer neer op het opwekken van buitengewone waarnemingen.
Een klomp wordt niet gemaakt omdat-ie zo mooi is en je er de hele dag naar wil kijken. Een klomp wordt gemaakt en gedragen omdat het een duurzame en stevige schoen is, die je voet goed kan beschermen (bijvoorbeeld als er een koe op gaat staan). Dat heeft niets met kunst te maken.
De versieringen op een klomp dienen ertoe de waarneming ervan te veranderen. De klomp ziet er dan mooier uit (of niet, smaken verschillen); dat zou je dan wél kunst noemen. Tenzij je het hebt over een camouflage-klomp (bestaat dat überhaupt wel?), daar is het doel van de beschildering dan dat je niet gezien wordt.
Voor vrijwel alle zintuigen bestaan kunstvormen, en vrijuit de meeste voor de ogen en oren: theater, dans, film, beeldende kunsten, muziek, fotografie.

Maar wat is dan cultuur? Eigenlijk alles wat de mens maakt, met nadruk op de manier waarop het gemaakt wordt. En vaak wordt dan ook het verschil benadrukt tussen de manier waarop de ene groep mensen iets doet en hoe een andere groep datzelfde doet. Bijvoorbeeld; in Europa eten we met bestekken, en gebruiken we beide handen. Niks mis mee. In andere landen eten mensen uitsluitend met één hand, en zónder bestekken. Ook niks mis mee. Het verschil ligt hem in de cultuur. Beide culturen beschouwen hun manier van eten als 'normaal'.

Omdat kunst in eerste instantie niet gebonden is aan een praktisch doel, zit hier de meeste ruimte voor aparte manieren van doen. Eetcultuur is gebonden aan het feit dat het eten uiteindelijk in de mond moet belanden, en het liefst ook redelijk vlug, want we hebben honger. Kunst heeft die beperkingen niet en kan zich in principe vrijer ontwikkelen en hernieuwen. Daarom zitten in de kunsten de meest opvallende verschillen tussen de culturen, en daarom worden de begrippen 'kunst' en 'cultuur' vaak door elkaar gehaald.
Sport is dus wel degelijk cultuur. In sommige landen wordt enthousiast gevoetbald, in andere landen vindt men baseball leuker. Toch doen vrijwel alle culturen aan lichaamsbeoefening, ze verschillen wél in de manier waarop ze dat doen.

Yay, wat een essay!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 17:16 

Wij hebben een andere visie. De begrippen kunst en cultuur vallen gedeeltelijk samen. Ik denk dat jij kunst meer ziet, als dat schilderij in het museum, of zoals je zelf zegt dat liedje dat je op je trompet speelt. Maar kunst is meer! Kunst is overal om je heen. Tenminste dat heeft mijn CKV-lerares mij laten inzien. De vormgeving van jouw computer kunst. Hoe dit forum eruit ziet, kunst. Je denkt nu vast, ' :roll: sja dan is álles kunst'. Maar je hebt ook een gedeelte dat geen kunst is, de natuur.
Om terug te komen op de klomp. Wij zien de klomp als een gebruikersvoorwerp en dat is het ook. En als je klompen draagt is het cultuur. Daar zijn we het allemaal over eens (neem ik aan). Maar de klomp zelf, is kunst. Als jij een chinees een klomp laat zien, zal hij het ook als kunst beschouwen. Niet alles wat niet de nachtwacht is, is geen kunst meer. Een Hub van de Laar trompet zal door vele ook als kunst gezien worden. Hoewel wanneer je erop speelt dat cultuur is. Maar het geluid dat je produceert is toch echt kunst.
Ik hoop dat het nog te volgen is.

Eten is geen kunst. Maar het bereiden ervan zou je als kunst kunnen zien, hoewel ik het toch nog meer beschouw als cultuur. Hoewel wanneer je een banketbakker flink aan het werk zet...
Sport is cultuur, maar ik geloof niet dat ik dat heb ontkent. Maar dan ligt het eraan of je ballet enz. ook als sport ziet. Want ik vind ballet toch ook echt wel tot de kunst en cultuur horen.

Je kunt natuurlijk zo eindeloos doorgaan. Iedereen heeft zijn eigen kijk erop. Zo ook ik... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 18:13 

Ik heb trouwens van de zomer nog een mooie definitie van kunst gehoord (en onthouden, met mijn sick mind :P)

Kunst is: Het scheppen van een nieuwe, geintensiveerde werkelijkheid, die ons overtuigt en ontroert, en een blijvende waarde bezit.

Valt vrijwel samen met Tobias' definitie :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 18:19 

Blijvende waarde zou ik willen weg laten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 18:19 

Ik heb het ook niet bedacht he ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur