trompet.nl > forum > Toon onderwerp - AMV
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 09:46 

Ik heb zelf nooit AMV gehad, maar ik kan me wel voorstellen dat als kinderen een instrument willen spelen, zij eerst naar zoiets gestuurd worden.

Op die manier kunnen zij ook nog even rond kijken in de muziekwereld en misschien tot de ontdekking komen dat een ander instrument nog wel veel mooier is. Kinderen verandeen soms nog wel eens van mening.

Is er trouwens iemand die door AMV van instrumentkeuze is gewisseld?

(overigens heb ik wel aan de blokfluit gezeten.... mijn ouders zagen die trompet nog niet zo zitten eerst, zo hard en zo.... :) )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 14:12 

)
Dehaanmuziek schreef:
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat dat meteen in elkaar over gaat! Dus niet eerst twee jaar AMV, dan twee jaar niets en dan verder met een ander instrument! Dan ben je alles inderdaad al lang vergeten

Ten eerste, het ging ook gelijk in elkaar over...dat wil zeggen, er zat wel een zomervakantie tussen natuurlijk, maar meer dan dat ook niet!
Ten tweede, bij ons was het echt niet zo dat we dingen speelden en uitvoeringen hadden wij zeker niet. Als dat het geval was geweest, had ik het best leuk gevonden, maar bij ons werd AMV gewoon zo leuk niet gegeven. (net wat ik eerder zei: het was alleen liedjes zingen en in de handen klappen, en dat deden toen op school ook :roll: )

Laatst bijgewerkt door Co Cornet op 09 maart 2005 13:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2005 09:40 
Moderator

AMV is wel degelijk nuttig, zolang het maar ten dienste staat van de praktijk. Als dat niet zo is, is het tijdverspilling die een leerling beter aan zijn instrument had kunnen zitten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 13:45 

Waarom in hemelsnaam blokfluit??? Ik snap wel dat het makkelijk is er de eerste noot uit te halen, dus je hebt snel resultaat. Maar daarna bereik je ook snel een plafond, dat erg moeilijk te doorbreken is. Blokfluit is gewoon retemoeilijk, juist omdat het zo'n simpel instrument is. Ik denk dat vooral voor de blokfluit gekozen wordt omdat je er a) snel eerste resultaten mee boekt en b) het supergoedkoop in de aanschaf is. Voor een tientje of zo heb je een plastic fluit, met een belabberde intonatie, nul klank, maar het maakt niet uit als je dat ding in een opwelling van frustratie tegen de muur aantimmert - koop je gewoon een nieuwe voor een tientje. Of dat nou de juiste aanpak is??? Maar goed, het is natuurlijk wel zo dat je er kinderen mee bereikt wiens ouders anders zouden zeggen 'nou nou, 500 euro voor zo'n trompet is wel een hele stapel geld, en wat als je over twee maanden weer stopt?'. Krijg je uiteindelijk ook alleen maar ellende van.
Maar verplicht stellen van AMV vind ik dan ook weer een belabberd idee. Stel je voor, je bent 10 jaar oud, en je bent verliefd op de trompet. Je gaat je ouders ompraten of je op les mag (die kinderen bestaan namelijk ook, hoor!). Ze gaan akkoord, maar dan krijg je te horen dat je eerst een jaar op AMV moet voordat je trompet mag spelen. Als je een sterke karakter hebt, dan ga je dat ook wel doen, maar er is een goede kans dat je afhaakt. Jammer, want daar gaat dan een bovengemiddeld gemotiveerde leerling, die wel snapt dat je voor trompetspelen moeite moet doen, maar niet snapt waarom je nou eerst een ander instrument moet leren spelen.
Wat ik bedoel is: elk kind is anders, en wat voor de een ideaal is, werkt bij de andere averechts. Verplicht AMV is net zo'n onzin als een landelijk standaard curriculum voor alle trompetleerlingen. Dat hebben ze in Portugal (misschien inmiddels afgeschafd): als je bijv. twee jaar op trompetles hebt gezeten, dan weet iedereen dat je die-en-die stukken hebt gehad. Je hebt muziekscholen waar je eerst bariton moet leren spelen voordat je op trombone mag. Lijkt mij ook raar. Begin gewoon op trombone, dan zitten sommige noten er nog niet op, maar so what?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 00:13 

ik dacht altijd dat het amv voor heel jonge kinderen was. 5 of 6 of zo als ze nog te klein zijn om een groot instrument te leren spelen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur