trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Orthodontist koperblazers - wie weet een orthodontist of tan
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2005 15:01 

Het zit langs de achterkant van je tanden. Aan elke tand is het ongeveer halverwege bevestigd met een klodder lijm.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2005 18:29 

Door de beugel die ik had tijdens mijn pubertijd heb ik reeds 3 keer van het begin kunnen beginnen met trompet leren spelen. Eerste keer zonder beugel, tweede keer met en na de beugel nog eens. Inmiddels is het 15 jaar geleden dat ik dat onding had en sindsdien zitten er nog twee draadjes in mijn mond. Een achter de 2 voortanden boven en een achter de 4 voortanden onder. Behalve met poetsen heeft het mij nooit problemen opgeleverd met trompet spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2005 22:15 

Ik heb zelf 2.5 jaar een vaste beugel boven en onder gehad... het speelde aan het begin erg ongemakklijk maar later merkte ik er niks meer van.. Toen hij er een paar maanden geleden uit ging (klinkt raar) leek het of ik weer helemaal opnieuw moest beginnen met trompet spelen.. ik kreeg er geen noot meer uit.. nu een paar maanden later gaat het alweer stukken beter!

Succes ermee!

Basild

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2005 22:38 

ik heb ook 3 jaar zo'n slotjesbeugel gehad. Ik had hem een dag, komt de dirigent naar me toe en zegt dat als ik even wat dingetjes speel ik naar het volgende leerling orkest mag. En ik kreeg er geen noot uit en alles deed pijn (maar mocht wel verder naar het volgende orkestje).

Ik had het ook dat ik weer opnieuw moest beginnen. Ik kwam niet hoger dan een E (met veel moeite) terwijl ik eerst op een A zat (met een stuk minder moeite). Na een tijdje ging het steeds beter tot hij eruit mocht. Weer alles weg. Weer opnieuw beginnen. Maar dit keer ging het gelukkig een stuk sneller.

Ik heb een tijdje wat uit mogen proberen wat nog in een testfase was toen: The Kissable Cover. een strookje zacht plastic wat over de draad heen gedaan kon worden. Zo zou mijn lip niet meer aan de beugel blijven hangen. Het nadeel hiervan was dat mijn lippen naar voren gingen staan en het spelen werd er niet beter op.

Maar het beviel mij beter dan de was die ik eerst kreeg. Dat werd na een tijdje zacht en dan ging het afbrokkelen. Resultaat, het kwam in mijn mondstuk, trompet en soms slikte ik het door. Ook geen pretje.

Ik ben toen maar gewoon gaan spelen en geprobeerd een soort van eelt op mijn lippen te kweken, en dat werkte. En dan bleef mij lip nog wel eens hangen, maar niet meer zo vaak en het deed minder pijn om het weer los te krijgen.

Ik heb nu ook zo'n draadje achter mijn tanden en daar merk ik gelukkig helemaal niets van met spelen.

Het is trouwens niet alleen vervelend om een beugel te hebben als je op een mondstuk als van een trompet of ander koper speelt, ook bij het hout is het geen pretje. Mijn zusje speelt klarinet en heeft ook een beugel gehad en bij haar bleef haar onderlip ook wel eens vast zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2005 23:05 
Moderator

dat eelt van een beugel heb ik (net als de draadjes achter mijn tanden ) nog steeds, en ik heb er alleen maar voordeel van gehad...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2005 23:13 

ja ik heb het ook nog steeds en heb er nog niets negatiefs aan kunnen ontdekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2005 15:21 
Ik zit nu zelf met een slotjes(blijvend) beugel.
Ja je komt echt minder hoog uit en het kost inderdaad VEEL moeite (bij de mij de d al :? )
aan het begin van de avond speel je lekker maar des te langer je speelt hoe meer pijn het gaat doen. Je moet wel je lipeven uit je beugel halen :P.
Het zal vast wel zo zijn dat je mooier gaat spelen omdat duwen nu bij doet.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2005 18:26 

[quote=Het is trouwens niet alleen vervelend om een beugel te hebben als je op een mondstuk als van een trompet of ander koper speelt, ook bij het hout is het geen pretje. Mijn zusje speelt klarinet en heeft ook een beugel gehad en bij haar bleef haar onderlip ook wel eens vast zitten.[/quote]

Gelukkig heb ik dat allemaal niet gehad, vroeger waren beugels niet zo in, alleen staan mijn voortanden nu wel iets naar voren door het vele blazen en zijn mijn pinken krom omdat mijn handen eigenlijk te klein zijn voor de klarinet. Zo kan je misschien wel aan elke muzikant zien wat ie speelt :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur