Citaat:
Het probleem is denk ik dat ik wat te fanatiek ben met sommige oefeningen. Zoals die technical studies 2 en 3 van Clarke toen ik die kreeg. En sommge oefeningen van Arban heb ik ook uren gespeeld bvb. de intervaloefeningen. Met verschillende ritmes en zo. Ik krijg regelmatig nieuw dingen om te spelen. Maar ik word dingen rap beu, ik kan me er precies niet genoeg op toe leggen om ze eens deftig afgewerkt te krijgen. Alles voelt zo onafgewerkt aan. Ik download ook wel wat dingen van het internet, zoals die concert etude van Goedicke. Die gaat eigenlijk ver m'n petje te boven, maar vind ik ontzettend leuk om te horen en nu ook te spelen. Mja die 16'den zijn lastig als je geen dubbele tongslag goed kan. Maar nu begint het ook wel al te gaan in enkele tongslag
Ik moest me deze 2 weken(paasvakantie joepie de poepie!) vooral leggen op heel veel lange noten, maar dat is zo saai. Ik ben ongeduldig
Tja, daar zit het 'm dus. Ongeduld. Je moet dus voorkomen dat je als een bezetene door de oefeningen heen fietst zonder echte vooruitgang. 'Streef naar perfectie', neem geen genoegen met 'goed genoeg'. Als je heel eerlijk bent met jezelf, dan moet je toegeven dat er nog heel wat te verbeteren valt aan je spel. Beschouw alle kicksen, onzuiverheden, onzekerheden etc. als fouten. Zodra je een fout maakt, reduceer je die ene plek waar het fout ging zodat je 'm in één keer foutloos kan spelen. Dat kan door kortere stukjes te oefenen (enkele noot als het moet), maar vooral ook door de tempo te verlagen, meestal tot 'belachelijk langzaam'. Speel het stukje 10x achter elkaar foutloos. Als je toch een fout maakt, maak je het nóg makkelijker en begint weer bij 1. Gaat het 10x goed, maak je het een stuk moeilijker, bijv. door de tempo op te voeren of meerdere korte stukjes samen te voegen. Speel dit ook weer 10x foutloos.
En, heel belangrijk, hou de concentratie in de gaten. Als je steeds meer fouten begint te maken, of je merkt dat je afdwaalt, neem dan eventjes 5 - 10 min. pauze. Maak de oefenblokken niet langer dan 20 minuten (voor mij zijn 15 ideaal, maar dat is heel persoonlijk).
Lever altijd de beste prestatie die in je zit, juist bij het oefenen. Hoe beter je speelt bij het oefenen, hoe meer je leert.