trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "op lucht spelen"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2005 21:04 

Tobias Dammers schreef:
Je zal onmiddelijk extra spanning in je keel voelen. Dit is een reflexactie, die omzeild kan worden door timing van tong, lip en adem goed op elkaar af te stemmen. Zodra echter deze keelsluiting optreedt, zal deze de luchtstroom en de sound belemmeren.

Wellicht dat ik het verkeerd uitvoer, maar vooralsnog voel ik alleen dat mijn trommelvliezen onder spanning komen te staan, alsof ik moet niezen en ik hou mijn neus daarbij dicht. Vrij ongezond. Ik wil je best geloven, maar ik vind dit op de een of andere manier wel wat omslachtig worden. Bovendien doe je je tong toch helemaal niet zo hoog als je speelt en stroomt er daarnaast altijd lucht tussen je lippen door, zodat de spanning nooit zo hoog oploopt. Ik betwijfel of de vergelijking tussen dit experiment en het min of meer reflexmatig afsluiten van de keel bij het sluiten der lippen en omhoog brengen van de tong tijdens het trompetspelen echt opgaat.

Nogmaals, ik denk dat wat men vaak voelt als het afsluiten van de keel eerder komt doordat de tong zich te ver terugtrekt. De tong is nogal soepel en het kan best zo zijn dat je tongpunt makkelijk je tanden raakt en toch de achterkant van je tong te ver teruggetrokken is. Als je al gebruik maakt van een arched tongue of lettergrepen O-A-E-I dan is het zaak dit zover mogelijk voor in de mond te doen, hoe verder naar achteren hoe minder effect het heeft op de compressie die je wilt maken, maar hoe meer het gaat voelen als een gesloten keel.

Bert

Profiel  

Berichttitel: Re: "op lucht spelen"
BerichtGeplaatst: 02 apr 2005 21:35 

Dirk schreef:
iedereen die ik spreek heeft het steeds over 'op lucht spelen', en inderdaad als je een e speelt met ventiel 1-2 en je geeft wat meer lucht dan klikt ie door naar de a of zelfs de cis, maar als je hetzelfde probeert met alleen je mondstuk dan werkt dat voor geen meter; dan kan je alleen veranderen van toon door iets te doen met je lippen. Is het de bedoeling om de coordinatie tussen deze twee dingen (dus én lucht én lipopening) te prefectioneren om goed te kunnen trompetspelen?

Je kunt de toonhoogte veranderen door harder te blazen (meer lucht massa) of door meer weerstand aan de luchtstroom te geven.

Als je met meer lucht (massa) de toonhoogte veranderd betekent dat de noot ook harder wordt. Dat wil je niet altijd, je wilt ook zacht hoog kunnen spelen.

Dus moet je meer weerstand aan de luchtstroom geven. Dat kan op verschillende manieren zoals met meer lipcompressie, een hogere tong, dichtknijpen van de keel, een kleinere opening tussen de tanden, een kleiner of ondieper mondstuk of een trompet met meer weerstand (bijv. kleinere boring).

Het beste is meer weerstand te maken met je lippen, omdat je dan het meeste controle hebt over de noot. Dat kan door met meer lipcompressie te spelen, dus de lippen komen naar elkaar toe. Dit doe je door je onderkaak iets naar boven te drukken. Daardoor moet je met meer luchtcompressie spelen omdat de lippen dus meer weerstand bieden.

MAAR, dit is een technisch verhaal. Je kunt beter met een goede luchtstroom, net zoals je zou zingen of schreeuwen, de noot spelen. Als je de noot in je hoofd hebt en hoe je hem wil laten klinken, speel dan met veel energie die hogere noot. Probeer hem te zingen door je trompet als het ware. Dan gaat je embouchure en je ademsteun vanzelf mee.

Probeer een moeilijke frase eerst te zingen voordat je hem speelt, speel daarna dezelfde frase op je trompet alsof je zou zingen.

Maar als je de noten niet van tevoren hoort in je hoofd en alleen maar aan techniek denkt , dus hoe je die noten dus technisch moet spelen ipv muzikaal, dan werp je alleen maar een blokkade voor je zelf op.

Vergeet het buzzen, je hoeft niet te kunnen buzzen om te kunnen trompet spelen. Ik buzz ook nooit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2005 11:19 

Citaat:
Bovendien doe je je tong toch helemaal niet zo hoog als je speelt en stroomt er daarnaast altijd lucht tussen je lippen door, zodat de spanning nooit zo hoog oploopt. Ik betwijfel of de vergelijking tussen dit experiment en het min of meer reflexmatig afsluiten van de keel bij het sluiten der lippen en omhoog brengen van de tong tijdens het trompetspelen echt opgaat.

En toch kom ik geregeld leerlingen tegen die precies tegen dit probleem oplopen. Ze kunnen hartstikke mooie noten blazen als ze op lucht aanzetten, maar zodra ze hun tong moeten gebruiken voor een 'gewone' aanzet, wordt het geluid dun en ijl, en zie je hun keelspieren aantrekken. Dit probleem kan bijna altijd opgelost worden door te werken op een soepele tongbeweging en een korte contacttijd tussen tongpunt en tanden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2005 17:07 

erikveldkamp schreef:
Het beste is meer weerstand te maken met je lippen, omdat je dan het meeste controle hebt over de noot. Dat kan door met meer lipcompressie te spelen, dus de lippen komen naar elkaar toe.

Tot zover een goed verhaal. Mee eens. (Voor de BE lezertjes: combinatie van roll out/roll in.)

erikveldkamp schreef:
Dit doe je door je onderkaak iets naar boven te drukken. Daardoor moet je met meer luchtcompressie spelen omdat de lippen dus meer weerstand bieden.

Hier ben ik het niet meer mee eens. Een efficiente lippositie is niet afhankelijk van de kaakpositie. Sterker nog, een efficiente lippositie maakt de kaak vrij. Het 'slot' kan eraf. Voor lipcompressie zijn de lippen de bewegende factor, niet de kaak. Dan zou het wellicht ook beter kaakcompressie heten. Dit is echter, evident, een doodlopende weg (tanden op elkaar is immers de grens), en daarmee niet de meest efficiente manier om lipcompressie te verhogen.

erikveldkamp schreef:
Als je de noot in je hoofd hebt en hoe je hem wil laten klinken, speel dan met veel energie die hogere noot. Probeer hem te zingen door je trompet als het ware. Dan gaat je embouchure en je ademsteun vanzelf mee.

Ahum. NOT!

Met een muzikale benadering van trompetspelen zul je in mij geen tegenstander vinden, maar het is een fabeltje dat embouchure en adem hiermee effectief op de plaats zullen vallen. Ik weet dat je dit niet bedoelt, maar je zou in deze benadering zelfs kunnen lezen dat wanneer je de noot op deze manier niet haalt, het aan je muzikaliteit of voorstellingsvermogen ligt. Lijkt me sterk.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2005 17:59 

Dat wordt dan een fikse ruzie met alle Jacobs aanhangers larrios.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2005 20:56 
Moderator

gaan we weer, weer ellenlange verhalen over BE en wie er precies wat heeft gezegd.......

Misschien hebben jullie er nog niet bij stil gestaan dat de topicstarter helemaal geen behoefte heeft aan dergelijke langdradige verhalen, maar meer gebaat is bij een korte instructie met hoe hij het kan oplossen???

Als jullie elkaar nu eens niet proberen af te troeven met wijsheden, mar gewoon simpel korte aanwijzingen geven, kan iederen er meer mee dan met ellenlange posts, die er alleen maar toe leiden dat het onoverzichtelijk wordt, en door alle technische info alleen maar lijkt alsof trompet iets voor geleerden is.

Kom op zeg, met alle respect voor jullie kennis, maar ik hoor van steeds meer mensen dat deze ellenlange discussies gemeden worden.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2005 21:22 

Tobias Dammers schreef:
Dit probleem kan bijna altijd opgelost worden door te werken op een soepele tongbeweging en een korte contacttijd tussen tongpunt en tanden.

Wijst dat dan niet toch veel meer richting verkeerde spanning in de tong? Mijn ervaring is nl. dat als een leerling leert zijn tong te ontspannen niet alleen bij een aanzet maar uberhaupt, dat dan veel problemen aangaande een krampachtig geluid en luchtdoorstroming opgelost zijn.
Eigenlijk lijkt onze oplossing nogal op elkaar. Misschien dat we het vanuit een andere analyse doen, maar dat wordt erg academisch. Ik kan mijn beweringen niet staven met wetenschappelijk bewijs, en daar gaat het eigenlijk ook helemaal niet om. Jij ziet het probleem vooral in een samenknijpende keel (volgens mij bestaat dat niet echt) en ik denk dat dat een te ver teruggetrokken tong is. Maakt het uiteindelijk veel uit? Niet als je een leerling kunt helpen ervan af te komen. En dan vind ik het eigenlijk wel grappig dat jouw oplossing van een in jou ogen 'keelprobleem', gevonden wordt in een ontspannen gebruik van de tong. Da's ook een van mijn oplossingen. Mooi toch?

Bert

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2005 21:27 

larrios schreef:
maar je zou in deze benadering zelfs kunnen lezen dat wanneer je de noot op deze manier niet haalt, het aan je muzikaliteit of voorstellingsvermogen ligt. Lijkt me sterk.

Ko

Vind ik tussendoor dan wel een goeie opmerking. Ik heb daar jarenlang mee gevochten. Nou weet ik dat het inderdaad niet hieraan ligt, maar het heeft iets gemeens om dat als uitgangspunt van je lesmethode te nemen. Dan laat je mensen toch wel een beetje zweven. Je haalt die noot niet, oh, maar dan heb je hem niet in je hoofd etc.
Voorstellingsvermogen is een heel krachtig middel om beter te leren spelen, maar niet hét middel om technische problemen op te lossen.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur