Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 apr 2005 22:44 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
marnix schreef: bord voor de kop...
je snapt niet wat ik bedoel, en misschien wil of kun je het niet snappen. Ik zal maar niet meer reageren. Misschie nis dat ook wel en wezenlijk verschil tussen lichte en klassieke muziek. Ik ken bijna geen enkele klassieke trompettist die tot op zulke uitgebreide details gaan zitten hameren......
...
Gevaarlijk terrein, marnix...
Maar anyway.. ik ben het met beiden zijden wel een beetje eens.. een beginner die niet precies weet wat ie met zn trompetspelen aan moet, kan inderdaad door al deze posts door de bomen het bos niet meer zien, en hierdoor wordt de drempel tot toetreding van het forum wel heel hoog... dit moeten we voorkomen, het moet natuurlijk wel informatief blijven, maar het hele forum hoeft niet dicht te slibben met enorme lappen tekst over ademhalingstechnieken enzovoorts. Niet dat het niet interessant is, maar de werkelijk geïnteresseerden kunnen altijd eens langskomen voor een proefles (neem ik aan dan).
Door de lengte van je posts een klein beetje in te krimpen, en het begrijpelijk houdt voor iedereen blijft het hier een beetje gezellig, en hoeven we ook niet van deze nutteloze discussies te houden (waar ik nu ook weer aan meewerk  )
Nouja, terug naar het onderwerp maar... Op lucht spelen
(ik raad Erik's boek aan  )
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 apr 2005 22:51 |
|
 |
| Moderator |
|
mi trompeta schreef: Gevaarlijk terrein, marnix... Nouja, terug naar het onderwerp maar... Op lucht spelen  (ik raad Erik's boek aan  )
ongetwijffeld gevaarlijk.
Maar ik ben niet vies van een meningsverschil. En is het niet opvallend dat het bij mijn weten alleen lichte trompettisten zijn die hier hele lappen tekst neerzetten??
ik raad het boek van Frits Damrow aan, en aan de topic starter ik wil eventueel per pm wel een paar oefeningen van willem van der vliet meegeven .
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 apr 2005 22:55 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
Maar over puur op lucht spelen heb ik toch erg veel gehad aan Erik's verhaal vanmiddag, en ik denk ook dat een leraar je het beter kan uitleggen dan een boek alleen...
Het beste advies op deze site blijft toch altijd (naast de zoekfunctie  ) een goede leraar zoeken, die je aan de hand van goede boeken een eind op weg kan helpen!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
harpje
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 apr 2005 23:39 |
|
Geregistreerd: 13 jul 2004 00:55 Berichten: 916 Woonplaats: hilversum
|
potver de potver, gaan we nu zelfs over de serieuze topics ruzie maken? Ik vraag me uberhaupt af of er veel klassiekers op dit forum zijn. We nemen de gulden middenweg. HJ kort zijn verhalen wat in en de rest gaat ze weer keurig lezen want het is toch wel interesant. Bij de weg HJ, je bent de belangrijkste smilie vergeten.  mr. green mijn lieveling
_________________ jammerhout, blaaesen en ssuichgen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Tobias Dammers
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 apr 2005 08:06 |
|
Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30 Berichten: 164 Woonplaats: Den Haag
|
|
[quote HJ]
Jij ziet het probleem vooral in een samenknijpende keel (volgens mij bestaat dat niet echt) en ik denk dat dat een te ver teruggetrokken tong is. Maakt het uiteindelijk veel uit? Niet als je een leerling kunt helpen ervan af te komen. En dan vind ik het eigenlijk wel grappig dat jouw oplossing van een in jou ogen 'keelprobleem', gevonden wordt in een ontspannen gebruik van de tong. Da's ook een van mijn oplossingen. Mooi toch?
[/quote]
Yup. En met 'keel' bedoel ik dan vooral 'stembanden'. Die zijn nl. door moeder natuur uitgevonden als veiligheidsventiel, en pas later in de evolutie voorzien van een trilstand. De stembanden gaan dicht, maar uiteindelijk kan je dat alleen beheersen door je tong te ontspannen, dus vanuit de praktische kant bekeken kan je misschien beter de stembanden vergeten. Net als het middenrif trouwens, dat valt ook niet bewust te controleren.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 apr 2005 08:35 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
Marnix,
Sommige mensen zijn nu eenmaal bereid iets langer dan 0.3 seconden na te denken. Dat lijkt me geen zonde.
marnix schreef: ik raad het boek van Frits Damrow aan, en aan de topic starter ik wil eventueel per pm wel een paar oefeningen van willem van der vliet meegeven. Is het niet zo dat wanneer Bert en ik "Fritsness for Brass" zouden propageren, je waarschijnlijk niet over onze posts zou vallen? marnix schreef: gaan we weer, weer ellenlange verhalen over BE
Beetje flauwe opmerking. De enige verwijzing naar BE die ik in dit verband heb gemaakt is een tussen haakjes geplaatste opmerking, zelfs specifiek gericht aan de mensen die wel met BE bezig zijn. Dit omwille van extra duidelijkheid voor die groep en in een poging anderen niet nodeloos voor het hoofd te stoten. Dat dit in jouw geval niet is gelukt, behoort niet op ons bord, maar op het jouwe.
Ko
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 apr 2005 08:45 |
|
 |
| Moderator |
|
larrios schreef: Marnix, Sommige mensen zijn nu eenmaal bereid iets langer dan 0.3 seconden na te denken. Dat lijkt me geen zonde. marnix schreef: ik raad het boek van Frits Damrow aan, en aan de topic starter ik wil eventueel per pm wel een paar oefeningen van willem van der vliet meegeven. Is het niet zo dat wanneer Bert en ik "Fritsness for Brass" zouden propageren, je waarschijnlijk niet over onze posts zou vallen? marnix schreef: gaan we weer, weer ellenlange verhalen over BE Beetje flauwe opmerking. De enige verwijzing naar BE die ik in dit verband heb gemaakt is een tussen haakjes geplaatste opmerking, zelfs specifiek gericht aan de mensen die wel met BE bezig zijn. Dit omwille van extra duidelijkheid voor die groep en in een poging anderen niet nodeloos voor het hoofd te stoten. Dat dit in jouw geval niet is gelukt, behoort niet op ons bord, maar op het jouwe. Ko
hehe, eindelijk weer eens iemand die de discussie aangaat. Ik denk ook langer dan 0,3 seconden na. Ook ik bezit enige kennis omtrent trompet spelen ( oke dat is dan wel klassiek, en daarmee een ondervertegenwoordigd genre hier, maar dat doet er nog niet eens z gek veel toe ) . Alleen mijn vraagstelling is, en daar geef jij helaas behalve een opmerking naar mijn sig toe, ook geen antwoord op; moeten er naar aanleiding van een heldere korte vraag, ellenlange discussies ontstaan? er is namelijk een groot verschil tussen 0.3 seconden, en pagina's vullen met weetjes die allang niet meer over het topic gaan. Snap je?? Redelijke vraagstelling toch??
Eerlijk gezegd, ben ik misschien wel doorgeschoten, want mijn voorbeeld van BE was misschien niet gelukkig gekozen, en het ging mij hier niet over BE als zodanig, dus daarvoor mijn excuses. En daarmee is je andere vraag ook meteen beantwoord: het zal mij worst wezen wie wat uit welk boekje leert, als hij het maar leert. En in de regel merk ik bij lesgeven, dat je de uitleg kort en helder moet geven, dus sta ik er ook achter dat dat op een forum ook zou moeten zijn, vanwege de overzichtelijkheid. Wat mij dus weer terugbrengt bij de oorsprokelijke opmerking van mij over ellenlange posts.
( en hiermee heb ikzelf ook een lange post gemaakt, die hier niet thuishoorde, want achteraf denk ik dat ik beter op een ander deelforum een opmerking/cq nieuw topic gemaakt, maar dan had ik jullie waarschijnlijk niet bereikt. )
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 apr 2005 10:11 |
|
|
(Marnix) Dit is een discussie forum, net zoals in een normaal gesprek is iemand wel eens langer aan het woord. Maar je hebt op zich wel gelijk, misschien moeten we een speciaal topic starten voor de mensen die wat langer willen doorzeveren. Ik moet nog even een goede vraag bedenken!
Dat het soms afdwaalt van de orginele vraag kan ook wel eens te maken hebben met dat degene die de 1e vraag stelt zich daarna niet meer met de discussie bemoeit. Dat is geen verwijt, maar om zelf wat meer te kunnen opsteken kun je zelf ook wat meer doorvragen, ook als je misschien denkt dat het een "domme" vraag is. Er worden evenveel "domme" of er niet toedoende antwoorden gegeven. Dat komt wel vaker voor in een discussie of een gesprek.
En Ko, ik kan je de video's van Bill Adam aanraden, dan begrijp je me misschien wat beter. Het gaat er niet om of je precies alle technische details kent, maar het gaat erom dat de leerling vooruit gaat. Bill Adams pakt daarom problemen wat meer didactisch aan ipv tegen de leerling te zeggen dat ie dit met zijn lippen moet doen of dat met zijn lucht.
Daarnaast moet je natuurlijk veel studeren (Jeroen), maar ik neem vandaag een dagje vrij om te herstellen van gisteren.... 
|
|
| Omhoog |
|
 |