trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stembuis, rond of vierkant?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stembuis, rond of vierkant?
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:23 

Op de site van Hans Brassimport staan veel toeters met een ronde stembuis zoals de Straub, maar ook met een vierkante, zoals de Schilke. Maar een Getzen Eterna heeft 'm weer meer D-vormig. Nu had ik begrepen dat iedere bouwer een reden heeft om te kieze voor rond, D-vormig of vierkant, maar een Conn Vintage wordt geleverd met een vierkante + een ronde. Voor de open feel zeggen ze. Hoe kan dat nou? Dat is toch in tegenspraak met het bovenstaande?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:27 

Een ronde bocht geeft minder weerstand, de lucht stroomt beter door. Daardoor voelt ie wat opener aan. Maar er zijn meerdere manieren om dit te bereiken, zoals een grotere boring, of een grotere beker, minder tussensteunen etc.

Omdat ze bij de Conn beide stempompen leveren, kun je zelf kiezen of je iets opener of met meer weerstand wilt spelen. Meer weerstand is meestal makkelijker spelen voor het hogere register, de ronde bocht kan lekkerder zijn voor jazzsolo's of voor een wat klassieker geluid.

Plus dat elke trompet niet hetzelfde gebouwd moet zijn anders valt er niets te kiezen.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 06 apr 2005 08:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:29 
Moderator

Een ronde stempomp heeft minder weerstand, doordat er minder 'scherpe' bochten in zitten. Voelt hij opener, en zal in het begin makkelijker spelen.

Alleen moet je dan op een gegeven moment zelf gaan werken met meer lucht om de klank te handhaven.

Een '4-kante' stempomp heeft wat meer weerstand, en daar moet je dus meer op werken om erdoor heen te blazen, en geeft op de langere termijn wat meer comfort.

Voor beide is wel wat te zeggen, mijn voorkeur ligt bij de 4 kante stempomp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:32 

Je kunt pas zeggen wat je voorkeur is van stempomp, als je het per merk EN model geprobeerd hebt.

Hub gebruikt een soort tussenvorm, scherpe bocht aan de bovenkant, en iets ronder aan de onderkant van de stempomp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:51 
Moderator

klopt, en je moet jezelf ook de tijd geven om aan een andere bouwvorm te wennen.

overigens, grondige inspectie van mijn trometten leerde mij dat ik de voorkeur heb voor de 'vintage' D vorm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 08:53 

Het instrument moet gewoon in zijn geheel lekker spelen. Dat betekent dat sommige instrumenten met een 4kant beter werken, andere met een ronde. Er zijn tig dingen die op elkaar afgestemd moeten zijn, dus je kan moeilijk zeggen dat de ene of de andere altijd beter is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 09:57 

Citaat:
Hub gebruikt een soort tussenvorm, scherpe bocht aan de bovenkant, en iets ronder aan de onderkant van de stempomp.

Ah, ik dacht al, mijn trompet is scheef...

Bij mijn B7 helt het rechte stukje ook een beetje naar achter, zoals dat bij sommige Monettes en de Edwards GenIII en Gen X heel erg het geval is.

Ik dacht altijd dat dit gewoon aan het handwerk lag, maar Hub heeft er blijkbaar zijn redenen voor...

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 10:32 

De stempomp is een onderdeel van een geheel, een trompet in dit geval.
Het heeft er dus alles mee te maken welke weerstanden je elders hebt in de trompet.
Dit zal per merk verschillend zijn zodat je met je stempomp kunt compensren voor te veel of te weinig weerstand.
Sommige trompetten worden geleverd met zowel een single radius ( ronde ) als een dual radius ( vierkante ) stempomp omdat de weerstand die ervaren wordt door de trompettist voor iedereen weer anders is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur