Citaat:
Zou het kunnen dat je gewoon een soort 'angst' heb voor de hoge noten? Soms blaas ik ze er gewoon uit, maar zodra ik erbij nadenk lukt het niet meer. In het orkest met name, kost het me totaal geen moeite. En wanneer ik thuis oefen, alleen, dan lukt het opeens niet meer. Ik zie ze staan en denk 'ojee!' (om het netjes te houden). Waardoor ik mijn lippen 'dichtknijp'. En er dus veel minder lucht doorstroomt en dan kun je het wel vergeten. Maar wanneer ik lekker in een stuk zit en mijn gedachten op 0 heb staan, komen ze er ook gewoon uit.
Weet niet of dit ook zo bij jou is hoor. Maar 't is mijn ervaring, ehm... met mezelf.
Klopt inderdaad...Bij heel veel (koperen) blaasmuzikanten zit het "ketsen" gewoon tussen de oren....Als je een hoge noot ziet staan en bij het er naar toe spelen denk je al iets van : ohhhhjeeehh daar komt tie....dan mis je hem geheid!
Het pshygische proces bij het bespelen van een instrument is een heel belangrijk punt...vooral bij gevorderde muzikanten, die vaak al lang studeren! Zo zijn er verhalen bekent van trompettist ui een opera orkest die al 10 jaar een stuk speelde die naar D3 ging ofzo....altijd goed gegaan, maar op een avond viel hij van de noot af...en de jaren daarna heeft hij het nooit meer goed gespeelt...en liet het uiteindelijk door zijn collega spelen...puur pshygisch dus...want het was een prima trompettist!!