trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Grijpfout
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 06:47 

Ben ik het ook wel mee eens maar waarom zou je iets met je linkerhand studeren? Wat is daar het effect van?

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 07:27 

Sandovalic schreef:
Ben ik het ook wel mee eens maar waarom zou je iets met je linkerhand studeren? Wat is daar het effect van?

Olaf

Ik denk dat het effect daarvan is dat je heel erg gaat nadenken over de noot met zijn greep die daarbij hoort. Maar ik kan het mishebben ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 08:21 

Was ik het bijna met je eens, schiet me opeens te binnen dat het wel belangrijk is dat je weet hoe je wat studeert. Bv. Met het studeren van lange tonen schiet je qua grepen niet zoveel op.

Tips:
-studeer langzaam
-studeer eens iets met je linkerhand
-studeer in een ander ritme
-studeer zonder geluid te maken. Erg handig als je je lippen rust wil gunnen, maar nog niet op wil houden.

Bert

Vooral die laatste ben ik erg met je eens. Ik studeer ook vaak droog. Vooral als ik eigenlijk aan rust toe ben, maar de loopjes zijn nog geen automatisme.
Iets met je linkerhand studeren begrijp ik niet helemaal....wat zijn de voordelen?
Als ik die weet probeer ik het misschien zelf eens uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 10:06 

Ik heb dat truukje ooit eens van mijn ouwe muziekschoolleraar geleerd. Ik kan het ook niet verklaren. Het schijnt iets met de samenwerking tussen je hersenhelften te maken te hebben. Maar ik kan me inderdaad ook voorstellen dat het ermee te maken heeft dat je er langer over moet nadenken. Mij heeft het regelmatig geholpen om erg lastige loopjes in te studeren. Ik kan alleen maar zeggen: probeer het. Als het werkt heb je er een goeie oefening bij, werkt het niet, dan moet je iets anders proberen.

Vooruit, nog één tip dan, en dan ga ik weer eens studeren:

-studeer met de metronoom!!!!! Een geweldig martelwerktuig, maar onmisbaar als je een goeie vingertechniek wilt ontwikkelen. Werkt trouwens ook uitstekend bij het studeren van lipbindingen en staccato. Je wordt gedwongen alles te timen, en da's toch ook waar het om draait? Wat je ook speelt, je zult alle speelspieren precies op tijd de goeie dingen moeten leren doen. Ergo: el metronomo!

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 22:04 

Kijk, dat bedoel ik...je hebt het over de hersenhelften.
Dat is inderdaad waar. Er zijn ook hele leuke testjes om te kijken hoe je hersenhelften samenwerken....betere voorbeelden: Saxofonisten...eigenlijk iedere houtblazer ontwikkeld een natuurlijke samenwerking van zowel linker als rechterhand. Dat moet ook wel.. :P
Niet dat IK al die wijsheid heb, hoor...mijn vrouw is bijna afgestudeerd als Cesar-therapeut...zodoende.

....Ik denk toch dat ik het maar eens ga proberen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 14:01 

Ja, dan wel!
Maar er zijn mensen die vast bij een orkest spelen en al meteen als ze nieuwe muziek krijgen herhalingen, coda's, segno's, dynamische tekens, enzovoorts omcirkelen!
En daar heb ik wat op tegen!
Als je het twee keer doorgespeelt hebt ken je het toch wel
Ook zonder die cirkels en krassen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 14:13 

Mja, ik wou me eigenlijk niet mengen in deze (onzinnige) discussie.
De één maakt nou eenmaal veel aantekeningen, en de ander geen. Ik ken genoeg beroepsmuzikanten die alles volkrassen. Als je het dan goed kan lezen is het toch prima?
Ik teken ook zo min mogelijk aan, maar de houding "ach, dat onthoud ik wel" slaat nergens op. Een mens kan niet alles onthouden. Als de dirigent een opmerking maakt, teken ik het gewoon even aan ik weet namelijk uit ervaring dat ik het niet altijd onthoud. Als ik het niet aanteken en de volgende keer gaat het een keer fout omdat ik niet helemaal optimaal geconcentreerd ben, is de dirigent boos. Dat komt de repetitie ook niet ten goede. Als ik nu wat aanteken, doe ik dat meestal ook meteen bij mijn buren :D Sinds ik dat doe, hebben we veel minder gezeur van de dirigent. (en hebben wij meer ruimte om eens een geintje te maken :wink: )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur