trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Rood hoofd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rood hoofd
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:35 

Mede naar aanleding van een wat vage discussie in het Trompet workshop draadje vroeg ik mij het volgende af:

Hoe komt het eigenlijk dat trompettisten als ze (lang) hoog spelen altijd rood verkleuren.

Sommige maar een beetje, maar anderen schuiven langzaam op naar het ultraviolette deel van het kleurenspectrum.....
Het is iets wat me echt niet alleen opvalt bij minder geoefende amateurs, maar ook bij alle professionele(re) trompettisten.
Je zou toch denken dat wanneer je de theorie van ademhaling en compressie etc helemaal goed toepast dit niet zou mogen gebeuren.
Maar of ik nou mezelf en mijn collega's als voorbeeld neem, of echte grootheden als een Jan Oosthof, Wim Both, Erik Veldkamp, Jelle Schouten, Maynard Ferguson, James Morrison enz, ze hebben het allemaal!!

Doen we dan allemaal in onze opwinding uiteindelijk toch iets fout waardoor we ook druk op/in ons hoofd krijgen in plaats van in de luchtkolom, of speelt er iets anders mee?

8)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:39 

Je zet druk op het hoofd en daardoor zetten de aders wat meer uit lijkt me. Maar ik vindt dat rode hoofd verhaal wel meevallen hoor bij mijn collega's en mezelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:47 

Erik,
Het klopt wel dat jij en jouw collega's dat veel minder hebben. Maar zelfs een 'purist' op technish gebied als jijzelf ontkomt er niet aan. En dat verbaasde me toen ik erover nadacht. Ik bedoel dat ook absoluut niet negatief, begrijp me goed, maar het is slechts een constatering.

Jouw uitleg beschrijft wel WAT er gebeurd, maar niet WAAROM het gebeurd.,
8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:53 

Zou het niet zo kunnen zijn dat door lang hoog spelen, de druk in je keel toeneemt en daardoor wat bloedvaten dichtgedrukt worden en dus het bloed niet meer terugstroomt?
Dus wel toevoer van vers bloed, maar geen afvoer. En ja, dan krijg je een rood hoofd. Als je regelmatig afzet heb je er minder last van. Dat komt mi doordat het bloed dan weer kan wegstromen. Ik weet het ook niet, maar dit lijkt mij een aardige verklaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 12:56 

Nee, want dan zou het hele technische verhaal van Erik niet meer kloppen...
Het ging daar er juist om om de druk in de luchtkolom te creeren en juist niet in je hoofd of keel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 13:00 

Jaja, dat snap ik, maar ik denk toch dat het zit in de vernauwing van de vaten.
Bij veel trompettisten zet hun keel tijdens het spelen toch uit. Ook de echte groten op deze aarde. Je kan wel druk opbouwen buiten je keel, maar uiteindelijk heeft je keel toch met luchtdruk te maken die hoger is dan bij ademhalen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 14:40 

jij krijgt dan te weinig zuurstof in je hersens en dan loopt t bloed naar je hoofd, en de wat erik al zei druk.. :roll:

"Jazz: The Sound of surprise!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 15:13 

mi trompeta schreef:
Nee, want dan zou het hele technische verhaal van Erik niet meer kloppen...
Het ging daar er juist om om de druk in de luchtkolom te creeren en juist niet in je hoofd of keel.

Het CREEEREN van de druk dient inderdaad niet in het hoofd of de keel te geschieden. Maar waar je de druk ook opbouwt, alles is met elkaar in verbinding: longen, keel en mondholte. In al deze lichaamsholtes zal de druk dus hoog zijn. Bij hoog spelen kan dat behoorlijk oplopen (ik heb wel eens gehoord of gelezen dat in extreme gevallen de druk zo hoog kan zijn als in een luchtbuks, ik weet niet of dat waar is).

Guus schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat door lang hoog spelen, de druk in je keel toeneemt en daardoor wat bloedvaten dichtgedrukt worden en dus het bloed niet meer terugstroomt?
Dus wel toevoer van vers bloed, maar geen afvoer. En ja, dan krijg je een rood hoofd. Als je regelmatig afzet heb je er minder last van. Dat komt mi doordat het bloed dan weer kan wegstromen. Ik weet het ook niet, maar dit lijkt mij een aardige verklaring.

Ik kan me zeker vinden in deze uitleg. Je luchpijp zal uitzetten door de druk aan de binnenkant. Misschien gebruik je ook zelfs spieren rondom de luchtpijp om een tegendruk te bieden. Deze dingen (uitzettende luchtpijp en misschien ook aangespannen spieren) zullen dan de bloedvaten afknijpen. Probeer maar eens je vinger af te knijpen met een stukje touw (hebben de meesten waarschijnlijk wel eens gedaan), wordt ie ook rood.

Het bloed dat naar je hoofd stroomt, komt recht van je hart af en heeft kracht genoeg om door de vernauwing heen te gaan. Het terugstromende bloed heeft de stuwkracht echter verloren omdat het door veel dunne haarvaatjes in het weefsel is geperst (daarom is een slagaderlijke bloeding zo lastig te stelpen t.o.v. een gewone bloeding). Dit terugstromende bloed heeft geen stuwkracht en om door de vernauwing te kunnen, moet er eerst een hoge bloeddruk opgebouwd worden (door het bloed uit je slagaders, wat wel doorkomt). Die plaatselijke hoge bloeddruk (vinger of hoofd of wat ook) veroorzaakt de rode kleur.

(nee, ik studeer geen medicijnen, maar mijn gezond verstand denkt dat dit een aardige verklaring is. Als er een expert aanwezig is hier, die een andere verklaring heeft, kom maar op.... ben benieuwd.)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur