trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Grijpfout
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 14:17 

Ik ben het niet helemaal met dehaanmuziek eens. Natuurlijk onthoud je veel, maar op een concert komen er toch altijd wat zenuwen bij kijken en dan kan het je wel eens ontschieten! Als je er nou baat bij hebt, waarom zou je het dan niet doen? Zelf ben ik ook vaak lui wat intekenen betreft, maar ik probeer wel het noodzakelijke erbij te schrijven. Dus geen grepen of Coda kopjes en dergelijke, dat kan je studeren of weet je gewoon. Het is natuurlijk ook iets wat tussen je oren zit, bijvoorbeeld dat je kan gaan twijfelen qua grepen en dingen op een belangrijk moment. Door het erbij te zetten neem je die twijfels in ieder geval weg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 14:40 

Dehaanmuziek schreef:
......Als je het twee keer doorgespeelt hebt ken je het toch wel
Ook zonder die cirkels en krassen?

Dat ben ik niet met je eens hoor.
Bijvoorbeeld bij het Novelty Sound Orchestra hebben we een aktief repertoire van ruim 120 stukken, die barstensvol staan met meerdere Segno's en Coda's, lokale en globale herhalingen, coupures en wat al niet meer.
Dit soort simpele aantekeningen maken het mogelijk om niet over 4 of 5 pagina's heen en weer te moeten bladeren en te zoeken.
Ook in de BigBand is het zelfs aan te bevelen om bepaalde afspraken aan te tekenen. NIEMAND kan dat zomaar onthouden en na bijvoorbeeld een week of acht later allemaal weer ophoesten. Als lead tpt neem ik het mijn medespelers ook kwalijk als dit soort zaken niet aangetekend zijn. en ze de fout in gaan.

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 16:55 

Jullie hebben mij er in elk geval van overtuigd dat het in sommige gevallen zeker wel handig is om aantekeningen te maken! :lol:
Bijvoorbeeld in het geval van MagnumHorn als je zo veel verschillende stukken speelt!
Natuurlijk is het dan handig!
Maar (eigenwijs) bij ons in het orkest spelen we geen 150 stukken! Maar meestal maar een stuk of tien tegelijk! En dan kan ik zelf best onthouden waar een herhaling of segno/coda naartoe gaat!
Het komt nu misschien over dat ik gewoon per se geen aantekeningen wil maken, maar dat is niet zo! Ik heb ook immers al aangegeven dat ik dat zeker wel zou doen, als ik een paar keer iets ben vergeten, maar daar moet ik ook bij zeggen dat dat niet vaak voorkomt! :lol:
Naast mij zit een trompettist die wel alles omcirkelt en zo!
Als hij dat dan een keer niet doet gaat hij dan ook altijd de fout in!
Ik weet bijna zeker dat dat komt doordat hij lui is geworden door al die aantekeningen en niet meer zonder kan!
Waarom zou ik een p-tje nog een keer gaan omcirkelen?
Hij staat er toch al?

Verder is dit inderdaad een beetje een nutteloze discussie, die al lang niet meer gaat over het oorspronkelijke onderwerp!

Terug naar de grijpfouten dan maar weer!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur